Filtrering vid tappning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Filtrering vid tappning

Inlägg av Flackovic »

Halloj igen - ny fråga.

Tycker mig fått till mina senaste bryggningar riktigt bra och den mexikanska lager jag bryggde för ungefär 6 veckor sedan har nu stått till sig och blivit riktigt, riktigt fin.
Jag hade faktiskt aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få till en så kristallklar och välsmakande öl som denna bryggning resulterade i. Nåväl, det hade säkert gått att göra den ännu bättre men när resultatet av en bryggning blir så tillfredsställande som den i min värld blivit vill man ju bara brygga mer, mer och mer....! :)

Senast blev det en Amarillo Single Hop Ale som efter ett par veckor på jäsning tappades på flaska nu i helgen.

Vid bryggningen körde jag BIAB i vanlig ordning nu för första gången med bazooka i botten på min Bielmeier. (Med tanke på hur resultatet av lagerbryggningen blev UTAN bazooka kändes det nästan onödigt men jag hade ju köpt en så då bör den ju användas...)
Jag silade genom saftsil ner i jäskärlet och för att den inte skulle sätta igen lade jag ett stänkskydd (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/) från IKEA ovanpå saftsilen vilket verkligen underlättade avrinningen från saftsilen då stänkskyddet tog den värsta smällen. Kan varmt rekommendera det till alla er som liksom jag haft problem med igensatta saftsilar.

Det jag nu funderar över är nästa steg i filtreringen.
När jäsningen är klar är det ju en massa rester av jäst (och protein?) som klumpat ihop sig i jäskärlet och bildat en grötig massa. Både på ytan och i bottnen.
Detta "grums" vill jag inte få med ner i flaskorna, vilket visat sig lite lurigt. Jag tappar om till en ny jäshink innan tappning och primning och det ursprungliga jäskärlets kran sitter några centimeter från bottnen vilket gör att man undviker det värsta grumset, men samtidigt missar jag ju en massa god öl i och med detta.
Det jag undrar är alltså om jag kan bygga en form av bazooka av tex nätet från ovan nämnda stänksskydd, eller använda en färdig bazooka i bottnen av jäshinken? Kan det påverka ölen att ha rostfritt material (eller vad det nu är för material) liggandes i ölen i flera veckor?
Eller kan man sätta ett filter av humlepåstyg i kranens inlopp i hinken?

Någon med idéer runt detta? Vill helt enkelt få ut mer öl utan att få med grums ut jäshinken. Tycker jag får väldigt mycket svinn som det är nu och det grämer mig!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Filtrering vid tappning

Inlägg av eric »

Det går säkert att tillverka en hopstopper eller hop quesadilla i rostfritt av stänkskyddet. Googla och prova. Att det är rostfritt kommer inte påverka ölet det minsta. De flesta jästankar är ju av rostfritt. Själv är ju jag av den skolan att jag tappar om det en auto siphon vilket gör att jag slipper liknande bryderier. Men jag vet att du gärna ville ha tappkran på dina jäskärl. Ett alternativ kan ju vara att tappa till sekundärt jäskärl också.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

eric skrev:Det går säkert att tillverka en hopstopper eller hop quesadilla i rostfritt av stänkskyddet. Googla och prova. Att det är rostfritt kommer inte påverka ölet det minsta. De flesta jästankar är ju av rostfritt. Själv är ju jag av den skolan att jag tappar om det en auto siphon vilket gör att jag slipper liknande bryderier. Men jag vet att du gärna ville ha tappkran på dina jäskärl. Ett alternativ kan ju vara att tappa till sekundärt jäskärl också.
Tack för svar!
Ja jag har en auto siphion, men jag tycker inte om den. Kanske ren orutin men jag tycker den är opraktisk i jämförelse med en tappkran. Dock kanske det är en bättre lösning för att slippa grumset. Ska nog ge den en chans till! :)
vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vetikatten »

Luta hinken lite försiktigt mot slutet, blir inte mycket svinn då tycker jag.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Jag tappar om från en better bottle till en annan via kran kallkraschar och sen ut via kran å ner på flaska. Visst tappar jag några lite öl men frågan är hur fin den hade blivit? Har du lust att slänga upp ditt mexrecept förresten, vore kul att testa! :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Robbix, här kommer receptet:

31,5 l vatten
23,5 ibu 5,1 ebc

Mäskning 1h 65 grader
Pilsnermalt 3,86 kg
Carapils 270 g
Majsflingor 450 g

Northern brew 8% 14g 75 min
Crystal 3,5% 60 min
Crystal 3,5% 10 min

Whitelabs wlp940 mexican lager.

Jäste i ojämn temp då jag inte hade jäskyl då, och temperaturen varierade i stugan under dygnet mellan 5 och 15 grader men det funkade. Blev riktigt gott.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skriv svar