Hur mkt StarSan tål en sats öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur mkt StarSan tål en sats öl?
Ja som rubriken lyder, hur pass känslig är ölen för StarSan?
Har kollat diverse Youtube-klipp från USA där hemmabryggarna har verktyg och delar till bryggningen badandes i StarSan omedelbart innan de används.
Har själv använt blomspruta för att göra rent allt med och låtit det lufttorka en aning för att så lite starsan som möjligt ska komma med i ölet.
Men i filmerna badar de slangar och allt möjligt och låter dem knappt rinna av innan de används vid tex tappning på flaska.
Någon som har en uppfattning om hur pass slafsig man kan vara med sin StarSan?
Har kollat diverse Youtube-klipp från USA där hemmabryggarna har verktyg och delar till bryggningen badandes i StarSan omedelbart innan de används.
Har själv använt blomspruta för att göra rent allt med och låtit det lufttorka en aning för att så lite starsan som möjligt ska komma med i ölet.
Men i filmerna badar de slangar och allt möjligt och låter dem knappt rinna av innan de används vid tex tappning på flaska.
Någon som har en uppfattning om hur pass slafsig man kan vara med sin StarSan?
Re: Hur mkt StarSan tål en sats öl?
Du kan slafsa på rejält innan du kan märka nåt. Så länge du har hällt av allt så räcker det och då räknar jag inte med skum som finns kvar.
Kanon! Tack för svar! Det kommer underlätta min bryggning en del!Brewsnail skrev:Du kan slafsa på rejält innan du kan märka nåt. Så länge du har hällt av allt så räcker det och då räknar jag inte med skum som finns kvar.
Don't fear the foam som jänkarna brukar skriva. Som tidigare inlägg skrivit, slabba på för full, häll bort det du kan och kör på.
Har själv råkat hälla en helt nygjord vört på 20 liter över ett par dl Starsan som låg kvar i hinken som jag skulle jäsa i. Inga felsmaker eller skumma lukter i den satsen. Blev drickbart öl det med.
Men... käkar inte jästen upp StarSan? det är väl det som menas med att den är nedbrytbar?
Jag vill hävda att jag har bevisat på det tydligaste vis att lite starsan i brygden spelar liten roll. Jag råkade nämligen härförleden ha kvar 2-3 dl starsan i kegen när vi hällde i det färdiga ölet i densamma. Och ölet ifråga var en american light lager.
Hur pinsamt misstaget än var så kan man inte upptäcka något spår av smak från detta i en upphälld öl från fatet såhär en månad senare.
Hur pinsamt misstaget än var så kan man inte upptäcka något spår av smak från detta i en upphälld öl från fatet såhär en månad senare.
Minns inte om de var på bryggradio eller brewing network som de sa att starsan kunde förstöra aromen.
Nå, Lundsten Stark Premium Lager hade inte mycket arom ens till att börja med.. 
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Sant, den är grymt ren och lättdrucken (även utan starsan). [emoji2]bjolu340 skrev:Nå, Lundsten Stark Premium Lager hade inte mycket arom ens till att börja med..
Dock så döljs lättare smaker rätt bra av öl. Jag rengjorde nyligen en tapp som det hade varit öl i och satte på kolsyrat vatten istället.
Jag fick byta tillbaka. Även om den stått med pbw över natten och sedan sköljd med starsan så smakade vattnet lätt av öl (och då inte på ett positivt sätt)
Hade jag kopplat på öl istället så hade det inte gått att känna något.
Skickas från min iPad via Tapatalk