Har efter bara en vecka på flaska detta massiva skum! Jästen var väldigt pigg och jäste ända ner till 7, så att prima med 5g strösocker/l kanske var för mkt.
Kan jag stoppa kolsyrningen genom att kyla flaskorna eller kommer de bara att fortsätta jäsa när jag ställer de på förvaring i rumstemperatur igen? Har endast plats att förvara de i garderoben tyvärr.
Värt att nämna kan vara att jag har blåbär i denna, kanske är mer det än kolsyran som ger så mkt skum?
nja.
Avseende priming så ger 5 g socker per liter just en viss mängd kolsyra. När jästen käkat upp upp det sockret så är det kolsyra för motsvarande mängd. Att den jäst ut till 7 känns bra på det sättet att då har du färre felkällor.
Eller missförstår jag dig avseende när du hade i blåbären? Åkte de i efter du jäst ner till 7? de innehåller ju förstås socker de med.
Det ska gå att lätta på kapsylen och pysa ut en del kolsyra och sen återförsluta. Men se till att flaskorna är rejält kalla först. Har inte gjort det själv men det ska funka.
Utöver socker innehåller bär och frukt generellt allsköns mikroorgansimer (exempelvis Brettanomyces) som kan fortsätta jäsa sockerarter som ursprungsjästen lämnade efter sig.
Om man inte vidtar åtgärder (värme) för att döda dessa mikroorgansimer bör man låta bären ligga i ett tag innan man flaskar.