Behöver lite tips! "första helmaltsbryggningen"

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Smalltown
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Smalltown »

Lite frågor från en nybörjare...
Har bryggt min första batch i en Braumeister.
Bryggde en American Pale Ale...
Hela bryggningen verkar ha gått bra och det bubblar fint i jäskärlet (21-22grader i rummet).
OG låg på 1.058 (Är det okej?).
Jag torrhumlade i en påse direkt när jag tappat upp ölet i jässpannen.
Frågorna är då...
Ska jag låta humlen ligga kvar hela jäsningen?
Ska jag plocka ur påsen efter några dagar?
Eller ska jag tappa över hela satsen till ett nytt jäskärl efter några dagar?
Hur lång tid brukar jäsningen ta?
Har läst allt från 3-5 dagar till 2-3 veckor...

Vad är skillnaden på en Ipa och en Apa under själva bryggningen?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Behöver lite tips! "första helmaltsbryggningen"

Inlägg av Karl R »

Några svar

humlen ligga i hela tiden. Ja, om du vill. Oftast gör man så. Men normalt skickar man inte i torrhumlen förrän när det jäst färdigt, primärjäsningen.
Låt bli att tappa över till nytt om du inte har en väldigt god anledning till det. Torrhumling normalt inte tillräckligt god anledning
jäsningen tar 3 veckor. Minst. Eller, i den första delen, primärdelen, så går det ibland rätt fort. Sen mår ölet bra av att stå så att jästen kan äta upp rester av andra smaker och annat. självrening kan man säga förenklat, det är den som är sekundärjäsningen. Du kan säkert buteljera tidigare än tre veckor, men oftast mår ölet bra av att få stå lite.

Större humlegivor och högre OG tillsammans med samma utjäsning så du får högre halt alkohol ger IPA.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

OG 1.058 är väl ok för stilen, beror väl vad du siktade på i receptet.

Att torrhumla direkt under primärjäsningen har jag aldrig gjort. Jag brukar vänta någon vecka så att det mesta av det initiala jäsarbetet är avslutat. Vet inte vad det kan ha för inverkan eller betydelse, men det kanske någon annan kan svara på.

Plocka ur påsen efter 5-7 dagar. Du behöver inte tappa om till nytt kärl för torrhumlingens vidkommande. Vissa, däribland jag själv, tappar om till ett sekundärt kärl av andra anledningar, tex bli av med druv och jäst. Om fördelarna med detta förfarande överväger riskerna (oxidering, kontaminering) tvistar de lärde om. Vissa gör det, andra inte.

Låt jäsningen ta sin tid, det finns ingen anledning att stressa. Efter två veckor kan du kolla om du träffat ditt önskade FG.
Smalltown
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Smalltown »

Tack för svaren!
Så om jag förstår dig rätt så kan jag låta den stå i ca 2-3v och gotta till sig även om det bubblar mindre efter en vecka.
Hur gör man om man ska torrhumla på rätt sätt.
Låter man den stå och jäsa klart i typ 2v för att sedan lyfta på locket för att släppa i humlepåsen så att den kan ligga i några dagar?
Hur funkar det då med att släppa in syre i spannen?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Precis, låt den stå 2-3 veckor. Jag brukar torrhumla efter 1-2 veckors jäsning och låta det stå ytterligare 5-7 dagar. Påsen fiskar jag upp i samband med att jag tappar upp på flaska. Det är inte hela världen att lyfta på locket och släppa in lite syre, men undvik låta det stå öppet.
Smalltown
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Smalltown »

Tack så hemskt mycket!
Så om man bara är noggrann med renligheten och har desinficerade prylar så är det inga problem att lyfta på locket lite och släppa i en humlepåse mot slutet om jag förstår dig rätt?
Vad är då ditt tips i mitt fall Eric?
Ska jag låta humlepåsen ligga i hela tiden(2-3v) tills jag ska tappa på flaskor?
Eller ska jag fiska upp den lite kvickt om ett par dagar med en desinficerad grillpincett och trycka på locket igen, då den ändå flyter på ytan?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Hmm, ja du, vet faktiskt inte. Helst så ska ju humlepåsen inte flyta utan vara på botten av jäskärlet för att få maxkontakt med vörten. Använd desinficerade tyngder nästa gång. Att ha humlen i kärlet två veckor är väl ingen katastrof men det riskerar att göra ölet lite gräsigare i smaken. Eftersom den nu flyter hade jag nog behållt humlen hela vägen.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

allra helst ska inte påsen vara på botten heller utan sväva i vörten. Men absolut under ytan.
Skriv svar