Kolsyrejäsa i flaska mha icke fardigjäst vört?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Varför är det så vanligt att man använder socker för att kolsyrejäsa i flaska?
Varför mäter man inte OG och buteljerar när en lagom mängd socker finns kvar i vörten?
Blir det på detta sätt för mycket jästfällning i flaskan?
Tack igen för ett bra forum!
Varför mäter man inte OG och buteljerar när en lagom mängd socker finns kvar i vörten?
Blir det på detta sätt för mycket jästfällning i flaskan?
Tack igen för ett bra forum!
Re: Kolsyrejäsa i flaska mha icke fardigjäst vört?
Det är svårt att få rätt kolsyrenivå då. Svårt att veta om ölens FG blir 1.010 eller 1.015. Men visst borde det teoretiskt gå om du vet exakt när ölen jäst ut till rätt nivå.
Vad man kan göra om man vill låta ölet kolsyras av den ursprungliga jäsningen är att jäsa med en ventil som släpper ut gas vid lämpligt tryck. Du kan inte göra det på flaska om du inte kommer på nån specialkapsyl men jäser du i corneliusfat går det. Har aldrig provat själv men principen är väl ganska enkel.
Se här:
http://byo.com/stories/item/397-build-y ... in-the-keg
Se här:
http://byo.com/stories/item/397-build-y ... in-the-keg
Jäser man i Corny så går det köra med denna metod men jag vet inte riktigt varför man vill ha mer sediment förutom i en veteöl. Om man primar corny ska man ta hälften av sin vanlig sockermängd av någon anledning.
Vad är anledningen till att du vill undvika sockret? Det tar ju inte många minuter att koka 1dl vatten och lite socker, behöver ju inte ens svalna utan bara häll i till flaskningshinken. Vill man ha mindre sediment är kallkrash av jäshinken den bästa metoden annars.
Vad är anledningen till att du vill undvika sockret? Det tar ju inte många minuter att koka 1dl vatten och lite socker, behöver ju inte ens svalna utan bara häll i till flaskningshinken. Vill man ha mindre sediment är kallkrash av jäshinken den bästa metoden annars.
När jag primar i corneliusfat använder jag samma mängd socker som vid flaskjäsning vilket funkar utmärkt
Har ingen specialventil
Skall skaffa en till hösten och där testa att låta ölet jäsa ut sista 7-10 pinnarna på corneliusfat
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har ingen specialventil
Skall skaffa en till hösten och där testa att låta ölet jäsa ut sista 7-10 pinnarna på corneliusfat
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Att man använder socker för kolsyrejäsning beror på att det är det smidigaste och mest pålitliga sättet, och det finns inga direkta nackdelar.
Om man inte är Reinheitsgebot-romantiker eller har någon ideologisk/religiös agenda eller något annat udda skäl ser jag ingen anledning till att krångla till det genom att använda jäsande vört.
Om man inte är Reinheitsgebot-romantiker eller har någon ideologisk/religiös agenda eller något annat udda skäl ser jag ingen anledning till att krångla till det genom att använda jäsande vört.
Avseende att testa flytta jäsande vört till slutjäsning i corneliusfat är det för min egen del för att få så rensmakande Lager & Pilsner som möjligt då det är mitt primära mål att brygga.
Denna vinter har kolsyrejäsning i 10-12 grader testats med mycket gott resultat, bytt ut strösocker mot dextros med ännu bättre resultat ihop med föregående. Och förhoppningen är att slutjäsning i corneliusfat skall bli det optimala resultatet.
Det finns ju en del som ivrigt påpekar att kolsyrejäsning på en lagerjäst inte skulle fungera vid jästens optimala temperatur (10-12 grader) så då var jag tvungen testa och motbevisa, samt att strösocker inte ger något smakbidrag vid kolsyrejäsning i rumstemperatur för en lager, vilket jag också har ett annalkande test på.
Givetvis går det att tvångskarbonera, men det är inte intressant för mig då jag gillar att krångla till det lite lagom
Denna vinter har kolsyrejäsning i 10-12 grader testats med mycket gott resultat, bytt ut strösocker mot dextros med ännu bättre resultat ihop med föregående. Och förhoppningen är att slutjäsning i corneliusfat skall bli det optimala resultatet.
Det finns ju en del som ivrigt påpekar att kolsyrejäsning på en lagerjäst inte skulle fungera vid jästens optimala temperatur (10-12 grader) så då var jag tvungen testa och motbevisa, samt att strösocker inte ger något smakbidrag vid kolsyrejäsning i rumstemperatur för en lager, vilket jag också har ett annalkande test på.
Givetvis går det att tvångskarbonera, men det är inte intressant för mig då jag gillar att krångla till det lite lagom
Vem/vilka påstår det?Brandis skrev: Det finns ju en del som ivrigt påpekar att kolsyrejäsning på en lagerjäst inte skulle fungera vid jästens optimala temperatur (10-12 grader)
Utan att peka finger finns det en del som påstår det på lite olika håll, bl a de olika svenska forumen som relaterar till hembryggning, både "professionella" bryggare som hembryggare.
Man blir lite trött när det påstås att "kolsyrejäsning för en lager bara fungerar i rumstemperatur för (lager)jästen inte orkar arbeta i 12 grader" rimmar liksom inte.
Vad jag kommit fram till hitills är: Det funkar utmärkt, och smaken blir renare på det färdiga ölet om jag kolsyrejäser Lager/Pilsner i jästens rätta temperatur, och inte använder strösocker.
Sluttest på det kommer dock ske i helgen om jag hinner med.
Man blir lite trött när det påstås att "kolsyrejäsning för en lager bara fungerar i rumstemperatur för (lager)jästen inte orkar arbeta i 12 grader" rimmar liksom inte.
Vad jag kommit fram till hitills är: Det funkar utmärkt, och smaken blir renare på det färdiga ölet om jag kolsyrejäser Lager/Pilsner i jästens rätta temperatur, och inte använder strösocker.
Okej, det är ju en rejäl överdrift att påstå att det inte skulle funka, och det har jag själv aldrig sett någon påstå. Däremot rekommenderas ofta att kolsyrejäsa ganska varmt, främst för att det ska fortare, men kanske även för mer förutsägbart resultat. Vid kolsyrejäsning är ju förhållandena väldigt annorlunda jämfört med den ordinarie jäsningen; betydligt mindre jäst, och en tuffare miljö med alkohol, lägre pH och sämre tillgång till näring.Brandis skrev:Utan att peka finger finns det en del som påstår det på lite olika håll, bl a de olika svenska forumen som relaterar till hembryggning, både "professionella" bryggare som hembryggare.
Vad gäller dina tester så gäller det att tänka på följande:
1. Att du bara ändrar på den variabeln du vill testa, och att allt annat är identiskt. Helst ska man dela upp samma sats.
2. Att du utvärderar blint.
Som jag har gjort här exempelvis: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... urens.html
Jag ställer gärna upp som försökskanin...
1. Att du bara ändrar på den variabeln du vill testa, och att allt annat är identiskt. Helst ska man dela upp samma sats.
2. Att du utvärderar blint.
Som jag har gjort här exempelvis: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... urens.html
Jag ställer gärna upp som försökskanin...
Jadå, de variablarna är gjorda från en sats från start
Ett par flaskor fick kolsyrejäsa i rumstemperatur & ett par i jäskylen i 3 veckor sedan har de stått i lagringskylen i ca 4 månader nu
Blindtest blir det, jag har dock inte möjlighet arra upp en test ihop med dig denna gången, men det blir fler andra möjligheter till det i höst när jag drar igång lagerbryggningen igen.
Jag kallkraschar inte speciellt hårt, min jäskyl orkar bara ner till 4-5 grader så det är en hyfsad mängd jäst kvar i ölet som jag upplever det
Testet förresten går denna gång ut på varmjäst vs kalljäst
Sockertestet är gjort tidigare i vinter på samma sats, med olika primning (socker vs dextros) Bägge satserna har varit lågt humlade i Helles stil
Jag vill påpeka att jag gör det här mest för min egen del och inte är ute efter att påpeka någon slags sanning.
Ett par flaskor fick kolsyrejäsa i rumstemperatur & ett par i jäskylen i 3 veckor sedan har de stått i lagringskylen i ca 4 månader nu
Blindtest blir det, jag har dock inte möjlighet arra upp en test ihop med dig denna gången, men det blir fler andra möjligheter till det i höst när jag drar igång lagerbryggningen igen.
Jag kallkraschar inte speciellt hårt, min jäskyl orkar bara ner till 4-5 grader så det är en hyfsad mängd jäst kvar i ölet som jag upplever det
Testet förresten går denna gång ut på varmjäst vs kalljäst
Sockertestet är gjort tidigare i vinter på samma sats, med olika primning (socker vs dextros) Bägge satserna har varit lågt humlade i Helles stil
Jag vill påpeka att jag gör det här mest för min egen del och inte är ute efter att påpeka någon slags sanning.