Kylning av koniskt jäskärl?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Är det någon som har erfarenhet av lr vet hur det är tänkt att man ska hålla svala jästemperaturer med koniska jäskärl typ de från camurri som finns hos maltmagnus?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om du inte kan klämma in den i en kyl så:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=57996#p57996
=)
Ett enklare sätt är ju att fylla en kylbag med vatten och kylklampar och sedan dra i en styrd akvariepump.
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=57996#p57996
=)
Ett enklare sätt är ju att fylla en kylbag med vatten och kylklampar och sedan dra i en styrd akvariepump.
Re: Kylning av koniskt jäskärl?
Haha! Va fiffigt o härligt enkelt! Vira en slang runtom o isolera. Sen är det väl bara o koppla en termostat till en pump med kallt vatten eller något. Tackar som fan för tipset! Precis vad jag letade efter 
Jag är lite skeptisk till att kylslingan bara täcker mitten av kärlet dock. Borde man inte vilja ha kylning över hela kärlet?
Minns att jag läst om ett bryggeri som fick problem bara för att kyljackan inte täckte övre delen av jästanken.
Minns att jag läst om ett bryggeri som fick problem bara för att kyljackan inte täckte övre delen av jästanken.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
I en sån här pass liten tank tror jag den risken är ganska liten. Kylslingan överför ju bara värmen så den ytan är ju mest till för kapaciteten, men däremot ska man ju ha isolering där det behövs.
Så sant. Vad är det för kylare du använder egentligen? Jag förstod inte riktigt det av tråden. Finna det någon länk?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det är en vanlig ölkylare för restaurangbruk. De har förutom kylslingor även en pump för kylvatten till ölslangarna och tapptorn som jag nyttjar för kylningen.
Googla maxi 210 så ser du den modellen jag har
Skickas från min iPad via Tapatalk
Googla maxi 210 så ser du den modellen jag har
Kikade på den, om jag förstått det rätt så fyller man den med vatten, den kyler vattnet o sen kopplar du in vatten i en input o det kommer ur input åsså recirkulerar den bara?
Såg att det fanns en mindre 110 variant också, skulle den ha nog med effekt tror du lr behöver man den större?
Såg att det fanns en mindre 110 variant också, skulle den ha nog med effekt tror du lr behöver man den större?
O hur styr du tempen egentligen? Såg att du hade en elektrisk kulventil men det är väl inte Bara att stänga o öppna den? Borde det inte bli något övertryck lr dyl då?
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
en tanke: man bör nog placera slangarna högst upp för att få bäst temperaturblandning. det blir som en omvänd varmvattenberedare. det allra viktigaste är nog ändå att isolera hela tanken noga sen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Ja det är sant. Den varma vätskan kommer ju ta sig uppåt.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Precis så enkelt funkar den.ScrotzaN skrev:Kikade på den, om jag förstått det rätt så fyller man den med vatten, den kyler vattnet o sen kopplar du in vatten i en input o det kommer ur input åsså recirkulerar den bara?
Jag vet inte riktigt med vilken kapacitet den kyler, men tanken är ju att den ska kunna kyla varma öl från rumstemp till kall på parti och minut.
Precis så enkel är detScrotzaN skrev:O hur styr du tempen egentligen? Såg att du hade en elektrisk kulventil men det är väl inte Bara att stänga o öppna den? Borde det inte bli något övertryck lr dyl då?
Själv styrningen sköts från en pid fast som relä med 0.2C tolerans och givaren är en pt100 som går ner i jästanken.
Har ni aldrig kollat på hur en jäsning ser ut? Mina brukar alltid vara som om det kokar och där behöver man inte fundera på någon naturlig konvektion. Man har samma temperatur i hela ölen om jästanken är välisolerad och så länge det jäser. Iaf i den här skalan.
Det har du rätt i förstås. Intressant det där med pumpen, det finns ingen risk att det bildas is i kylaren om den inte recirkulerar vattnet då?
Det låter ju annars sjukt enkelt o bara styra med en sån där kulventil. Såg att du hade skrivit mer om den i tråden så det ska väl gå att hitta på ebay.
Det låter ju annars sjukt enkelt o bara styra med en sån där kulventil. Såg att du hade skrivit mer om den i tråden så det ska väl gå att hitta på ebay.
Går det Att koppla den på ett vanligt uttag på något vis så att den öppnar när den får ström?
Tänkte om man kan använda den idag med en vanlig termostat om man inte har ork o hålla på med en pid.
Tänkte om man kan använda den idag med en vanlig termostat om man inte har ork o hålla på med en pid.