Synpunkter på humleschema

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Synpunkter på humleschema

Inlägg av Weinkeller »

Ett tips är att torrhumla en del och en utan. Enkelt sätt att ta reda på vad som blir bäst.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev:Ett tips är att torrhumla en del och en utan. Enkelt sätt att ta reda på vad som blir bäst.

+1

Och dessutom lärorikt; då den enda skillnaden är just torrhumlingen så får man en bra uppfattning exakt vad denna bidrar med. Detta gäller förstås alltid när man gör en delad sats och bara varierar en parameter.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Hur är det med att kallkrascha saison? Finns det någon anledning att göra detta? Jag vill ju givetvis inte få bort all jäst då den hör till stilen men inte heller för mycket i flaskan, i så fall tänkte jag en kort krasch under två dagar på ca 5 grader.

Jag har haft problem med att få upp bra kolsyra på mina senaste brygder vilket säkert kan kopplas till lång och kall (-2) kraschning, detta vill jag alltså inte råka ut för mer.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag kraschar sällan mer än två tre dagar strax över nollan om man ska flaskjäsa oavsett öltyp.

Skriv svar