Volymer i bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Volymer i bryggningen

Inlägg av manlan »

Hej, jag har en fråga om de begrepp jag hittar i tex Beersmith om de olika volymer man anger i recept. Det är en mängd olika begrepp, en del anger jag och andra räknas ut och jag fattar inte vad de betyder:

Batch size
Measured Batch size
Boil size
End of boil volume
Final bottle volume
Total water needed
Tot mash water
Mash Tun volume
Mash volume needed
Sparge vol
Meas Pre-boil volume
Top up water
...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Volymer i bryggningen

Inlägg av Bee »

Nu har jag inte bs framför mig men här är ett försök.

Batch size = volym för receptet
Measured Batch size = den slutgiltiga volymen som blev uppmätt
Boil size = volym behövd i koket
End of boil volume = volym i slutet av koket
Final bottle volume = mängden öl du har satt på fat/flaska
Total water needed = totala mängden vatten som behövs i bryggningen om man bortser från kylvatten. (om man vattenbehandlar är det bra att veta hur mycket vatten som ska behandlas)
Tot mash water = total mängd vatten som behövs i mäsken, kan vara olika mellan bryggningarna om man har flera/olika många infusion steg i mäskningen
Mash Tun volume = Volymen på mäskkärlet
Mash volume needed = hur stort mäskkärl som behövs för detta receptet
Sparge vol = total volym lakvatten.
Meas Pre-boil volume = faktisk volym vört i koket
Top up water = volym att tillsätta grytan/jäskärlet för att kompensera OG innan/efter koket.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Volymer i bryggningen

Inlägg av manlan »

Tack... ska försöka omsätta detta i faktiska siffror i receptet å se om det klarnar. Men tex batch size (volym för receptet), vad betyder det egentligen? Volymen på den färdiga ölen?
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kapow »

manlan skrev:Tack... ska försöka omsätta detta i faktiska siffror i receptet å se om det klarnar. Men tex batch size (volym för receptet), vad betyder det egentligen? Volymen på den färdiga ölen?
Volymen som hamnar i jäshinken (eller vad man nu jäser i).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Nja,det verkar finnas lite olika definitioner av satsstorlek (batch size):

http://homebrew.stackexchange.com/quest … batch-size

Själv använder jag variant (3), d.v.s. vörtens volym vid kokslutet av just det skäl som anges, d.v.s. att det är detta som hänger ihop med OG. Men BeerSmith använder nog volym i jäshink.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Har man mycket humle i koket så kan de bli uppåt 1-2 liter i volym när de svällt upp. Att ta med dom i beräkningen känns fel men att krama ut vätskan för att maxa hinkvolymen samt om druv ska med eller inte är ett stort frågetecken i batchsizekalkylen. Detta påverkar brygghuseffektivitetsberäkningen ganska mycket dessutom. Eller så brygger man en god öl och struntar i någon procent hit och dit, hyffsat rätt OG enligt planeringen och två fulla fat är vad jag försöker uppnå =)
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kapow »

ekstedt skrev:Nja,det verkar finnas lite olika definitioner av satsstorlek (batch size):

http://homebrew.stackexchange.com/quest … batch-size

Själv använder jag variant (3), d.v.s. vörtens volym vid kokslutet av just det skäl som anges, d.v.s. att det är detta som hänger ihop med OG. Men BeerSmith använder nog volym i jäshink.
Ja, i beersmith menas volymen i jästunnan vid jästemperatur. Och det var ju beersmith han använde, så det kommer bli tokigt om han använder en annan definition av begreppet.

Ett vettigare ställe att fylla i "volym vid kokslut" tycker jag är det beersmith kallar för "post boil volume"..
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kapow skrev: Ja, i beersmith menas volymen i jästunnan vid jästemperatur. Och det var ju beersmith han använde, så det kommer bli tokigt om han använder en annan definition av begreppet.

Ett vettigare ställe att fylla i "volym vid kokslut" tycker jag är det beersmith kallar för "post boil volume"..
Naturligtvis, jag försökte bara vidga vyerna bortanför Beersmiths lilla värld.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av manlan »

Okej, tack för informationen.

En annan fråga som också handlar om Beersmith: under Carbonation anger man vilken/hur mycket prima man använt, men det tycks inte påverka alkoholhalten? Jag har förstått att man brukar lägga på ca 0,5% för priman men i BS gör det ingen skillnad. Vad har jag missat?

/Måns
Skriv svar