Fråga om förkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pfant
Delmäskare
Delmäskare

Fråga om förkultur

Inlägg av pfant »

Jag har satt en förkultur som jag inte är helt säker på om den har växt till sig som den ska.

Jag har tänkt brygga en Kölsch i kväll och till den använda Wyeast 2565.

Jag knäckte smack-packet (tillverkningsdatum 27 januari) i söndags och i måndags kväll hade paketet svällt upp ordentligt och jag blandade 1,4 liter förkultur, hällde i jästen och har sedan låtit e-kolven stå på magnetomrörare. Tidigare när jag har satt förkulturer har det alltid "växt upp" i e-kolven efter ungefär ett dygn och det har verkligen gått att se att jästen är aktiv. Den här gången har det inte varit någon sådan kraftig aktivitet, utan som mest ett c:a en centimeter tjockt skum på ytan.

Så min fråga till er här som är mer erfarna är om jag ska använda förkulturen eller inte? Kan jästcellerna ha förökat sig som de ska utan att tillväxten blir explosionsartad? Jag har gjort som jag brukar med förkulturen, det enda som jag kan komma på som skiljer något är att jag inte steriliserade med nyblandad StarSan utan tog ur ett öppet kärl som hade stått i tre dagar. Var den blandningen för gammal?

Jag har diverse blandade torrjäster som jag skulle kunna använda istället eller som tillsats, men jag gissar att det då inte kommer att bli en Kölsch på riktigt samma sätt som om man använder rätt sorts jäst?
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Fråga om förkultur

Inlägg av rothman »

de gånger jag gjort förkultur med magnetomrörare har det bara blivit lite skum på ytan, inte något våldsamt som växt upp. har alltid funkat bra.

Samma sak nu med en förkultur som står och jäser, kanske gör magnetomröraren att det inte blir så mycket, det vispas ner?
pfant
Delmäskare
Delmäskare

Re: Fråga om förkultur

Inlägg av pfant »

Vad skönt att höra! Om det inte hade varit för att det varit så otroligt aktiv förökning de tidigare gånger jag gjort förkultur (med magnetomrörare) hade jag inte reagerat den här gången.
Skriv svar