Vad blir det av min första brygd?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Simuqwerty
Nybryggare
Nybryggare

Vad blir det av min första brygd?

Inlägg av Simuqwerty »

Hej alla glada!

Jag har precis i dagarna gjort min första brygd!
Jag blev väldigt hastigt inspirerad av en youtubefilm på någon Jonas w/e och beslutade mig snabbt att detta var något jag var tvungen att pröva.

Jag är dock lite yvig i mina beslut och gillar inte riktigt färdiga koncept, då föll ju såklart inte byggsatser mig riktigt i smaken. Jag är också lite lat av mig så mer än några youtubefilmer och lite skummande på nätforum orkade jag inte heller med innan jag var igång.
Till saken hör nu att jag inte följt något recept riktigt utan snarare endast kollat upp ungefär hur mycket humle/malt/jäst som går åt till en 10L laddning och beställde lite på vinst eller förlust.

Då tänkte jag att jag skriver ner här vad jag kokat ihop så får ni lite mer erfarna bryggare säga om jag kokat häxbrygd eller om det har potential att smaka något.

Utrustningen jag använt är väldigt basic, kastrull, hinkar och silar.

Receptet såg ut som följer.

Mäskning
2,4kg pale Ale malt weyermann
0,2kg pale crystal malt Thomas fawkett
i
11l vatten i 66-67 grader i 60min

Kokning

Koka upp vörten
När 7 min återstår tillsätt 15g Svalöf Mauritz kottar i påse
När 20 min återstår 20g Northdown kottar i påse
När 50 min återstår 30g Whitbread Golding Variety pellets i påse
När 60 min återstår 12g Northdown kottar i påse

Kyldes ner till 21 grader så snabbt det går med is och vatten

Tappa de över det i 2st glasflaskor med vattenlås och tillsatte 50/50 av 11g Nottingham Ale jäst.

Eftersom jag är en total novis i sammanhanget så ser jag allt som feedback, ni kan berätta för mig om jag redan nu borde hälla ut en av flaskorna och pröva en ny "batch" eller vad ni tror det kommer smaka?

Jag tänkte jäsa det i 2v och sedan köra ned det i flaskor.

Tack o hej!
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vad blir det av min första brygd?

Inlägg av mankan »

Uppfriskande och kul med någon som inte nojjar ihjäl sig inför första bryggningen utan bara kör istället.

Öl kommer det att bli, kan inte på rak arm säga vad det blir för en typ men du kommer säkert gilla den så länge du silade bort malten innan koket.
chrka
Nybryggare
Nybryggare

Re: Sv: Vad blir det av min första brygd?

Inlägg av chrka »

Det bör bli drickbar öl om allt varit rent. Om det kommer bli fantastiskt kan jag inte uttala mig om. Men rent generellt brukar det bli drickbart bara själva bryggningen sköts på ett bra sätt.
Glöm inte prima med socker innan flaskning, annars blir du utan kolsyra.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Simuqwerty
Nybryggare
Nybryggare

Re: Vad blir det av min första brygd?

Inlägg av Simuqwerty »

Jag har vrigt noggran med hygienen och köpte något medel att blanda med vatten.

Hur mycket socker ska jag ha i flaskorna innan tappning?

Mvh Mike
chrka
Nybryggare
Nybryggare

Re: Sv: Vad blir det av min första brygd?

Inlägg av chrka »

Jag skulle råda dig att lösa upp sockret i lite vatten och försiktigt blanda i ölet innan flaskning om du tappar av ölen från jästkakan innan du fyllerflaskorna. Men du kan även pytsa ut i flaskorna innan tappning. Jag skulle gå på ca 5 gram socker per liter öl.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Skriv svar