Större kropp? Längre smak?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 2013-12-30 19:17
Ort: Linköping

Större kropp? Längre smak?

Inlägg av Kavallin »

Hej!

Har bryggt en IPA som jag skulle behöva ha lite hjälp att justera lite.
Ölet saknar kropp och är ganska bleka i smaken. Den dör ut ganska fort.
Någon som sitter på något användbart tips man kan använda?

Receptet är som följer:

Grim IPA
10liter
OG 1050

Malt

2kg pilsnermalt
1kg pale ale-malt
300g carapils
150g havregryn

Mäskade i 67grader i 70min

Hulme

10g Nugget 60 min
5g Northen brewer 45 min
5g Nugget 10 min
5g Simcoe 10 min
5g Northen brewer 10 min
8g Nugget 5 min
8g Simcoe 5 min
10g Nugget 0 min
10g Simcoe 0 min

Torrhumlas med:

20g Citra
15g Simcoe
15g Centennial

Jästen vi använde var Safale US-05, 11.5g.


MVH
/Simon
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Större kropp? Längre smak?

Inlägg av Weinkeller »

Hej OG till 1060-1065 satsa på 75 IBU och Mäska runt 68 grader. Eventuellt kan du prova en annan jäst och dubbla humlen vid 0min.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Större kropp? Längre smak?

Inlägg av Wessfeldt »

Safale04 jäser ut lite mindre och ger mer kropp/sötma. Men öka då OG'n.
Personligen tycker jag inte havregryn passar i ipa, jag hade ersatt det med mer karamellmalt.



Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 2013-12-30 19:17
Ort: Linköping

Re: Större kropp? Längre smak?

Inlägg av Kavallin »

Är fortfarande relativt ny inom bryggandet.
Bästa sättet att höja OG?
Är det mer malt jag ska satsa på då?
Funderar på att öka pilsnermalten och pale ale malten med 250g vardera samt även öka carapils till 450g.
havregrynen låter jag nog vara kvar också.

Tänkte även testa att värma upp mäskvattnet till 68grader och blanda i malten i kastrullen samtidigt som den står kvar på plattan.
När mäsken sedan nått upp i 68grader så överför jag den till mäskkärlet och låter den stå i 75 min där i.
Vad tror ni om det? Lär ju vara ett bra sätt att nå upp i rätt temp utan att spä allt för mycket.
/Simon
cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:43

Re: Större kropp? Längre smak?

Inlägg av cheroba »

Jag hade nog bytt ut hela/delar av pilsnermalten mot Wienna eller Munich. Pilsnermalt har dessutom en tendens att generera mer DMS än t.ex. Pale-malt, så vinsten är dubbel i det hänseendet. (Såvida du med kropp inte menar smak av majs och kokta grönsaker :wink: )
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Större kropp? Längre smak?

Inlägg av Bee »

Kavallin skrev: Tänkte även testa att värma upp mäskvattnet till 68grader och blanda i malten i kastrullen samtidigt som den står kvar på plattan.
När mäsken sedan nått upp i 68grader så överför jag den till mäskkärlet och låter den stå i 75 min där i.
Vad tror ni om det?
Vill du ha temperatur svepet på inmäskningen?
Det vanligaste förfarandet är att använda en "strike water calculator" och värma vattnet till den temperatur som ger 68° grader direkt när malten mäskats in.
Skriv svar