Hej!
Har bryggt en IPA som jag skulle behöva ha lite hjälp att justera lite.
Ölet saknar kropp och är ganska bleka i smaken. Den dör ut ganska fort.
Någon som sitter på något användbart tips man kan använda?
Receptet är som följer:
Grim IPA
10liter
OG 1050
Malt
2kg pilsnermalt
1kg pale ale-malt
300g carapils
150g havregryn
Mäskade i 67grader i 70min
Hulme
10g Nugget 60 min
5g Northen brewer 45 min
5g Nugget 10 min
5g Simcoe 10 min
5g Northen brewer 10 min
8g Nugget 5 min
8g Simcoe 5 min
10g Nugget 0 min
10g Simcoe 0 min
Torrhumlas med:
20g Citra
15g Simcoe
15g Centennial
Jästen vi använde var Safale US-05, 11.5g.
MVH
Större kropp? Längre smak?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Större kropp? Längre smak?
/Simon
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Större kropp? Längre smak?
Hej OG till 1060-1065 satsa på 75 IBU och Mäska runt 68 grader. Eventuellt kan du prova en annan jäst och dubbla humlen vid 0min.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Re: Större kropp? Längre smak?
Safale04 jäser ut lite mindre och ger mer kropp/sötma. Men öka då OG'n.
Personligen tycker jag inte havregryn passar i ipa, jag hade ersatt det med mer karamellmalt.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Personligen tycker jag inte havregryn passar i ipa, jag hade ersatt det med mer karamellmalt.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Re: Större kropp? Längre smak?
Är fortfarande relativt ny inom bryggandet.
Bästa sättet att höja OG?
Är det mer malt jag ska satsa på då?
Funderar på att öka pilsnermalten och pale ale malten med 250g vardera samt även öka carapils till 450g.
havregrynen låter jag nog vara kvar också.
Tänkte även testa att värma upp mäskvattnet till 68grader och blanda i malten i kastrullen samtidigt som den står kvar på plattan.
När mäsken sedan nått upp i 68grader så överför jag den till mäskkärlet och låter den stå i 75 min där i.
Vad tror ni om det? Lär ju vara ett bra sätt att nå upp i rätt temp utan att spä allt för mycket.
Bästa sättet att höja OG?
Är det mer malt jag ska satsa på då?
Funderar på att öka pilsnermalten och pale ale malten med 250g vardera samt även öka carapils till 450g.
havregrynen låter jag nog vara kvar också.
Tänkte även testa att värma upp mäskvattnet till 68grader och blanda i malten i kastrullen samtidigt som den står kvar på plattan.
När mäsken sedan nått upp i 68grader så överför jag den till mäskkärlet och låter den stå i 75 min där i.
Vad tror ni om det? Lär ju vara ett bra sätt att nå upp i rätt temp utan att spä allt för mycket.
/Simon
Re: Större kropp? Längre smak?
Jag hade nog bytt ut hela/delar av pilsnermalten mot Wienna eller Munich. Pilsnermalt har dessutom en tendens att generera mer DMS än t.ex. Pale-malt, så vinsten är dubbel i det hänseendet. (Såvida du med kropp inte menar smak av majs och kokta grönsaker
)
Re: Större kropp? Längre smak?
Vill du ha temperatur svepet på inmäskningen?Kavallin skrev: Tänkte även testa att värma upp mäskvattnet till 68grader och blanda i malten i kastrullen samtidigt som den står kvar på plattan.
När mäsken sedan nått upp i 68grader så överför jag den till mäskkärlet och låter den stå i 75 min där i.
Vad tror ni om det?
Det vanligaste förfarandet är att använda en "strike water calculator" och värma vattnet till den temperatur som ger 68° grader direkt när malten mäskats in.