Spä för stark vört - vad göra???
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Spä för stark vört - vad göra???
Hej
Kokade för första gången en apa, pga felräkning landade og på 1,080 skulle vara 1060. Vörten jäser nu för fullt och jag undrar om man kan spä vörten efter jäsning för att uppnå rätt alhoholhalt på ölet. Enligt mina beräkningar enligt följande:
Vört: 9 l
9*80/60= tillsätta 3 l för att nå 1060.
Går det att spä med tre liter innan primning/buteljering?
Är det bättre o låta det vara en stark öl jmf riskerna med spädning?
Hur påverkar en spädning smaken på ölen?
Receptet, koktid 70 min
2kg ljust maltextrakt
Volym vatten på koket, 12 l
Humleschema:
Citra, 13 g vid uppkok
8 g citra sista 10 min
8 g simcoe sista 10 min
20 g simcoe vid avstängning
20 g citra vid avstängning
1 pkt us-05
Kommer ölen bli drickbar??? Hur ska jag göra?
Kokade för första gången en apa, pga felräkning landade og på 1,080 skulle vara 1060. Vörten jäser nu för fullt och jag undrar om man kan spä vörten efter jäsning för att uppnå rätt alhoholhalt på ölet. Enligt mina beräkningar enligt följande:
Vört: 9 l
9*80/60= tillsätta 3 l för att nå 1060.
Går det att spä med tre liter innan primning/buteljering?
Är det bättre o låta det vara en stark öl jmf riskerna med spädning?
Hur påverkar en spädning smaken på ölen?
Receptet, koktid 70 min
2kg ljust maltextrakt
Volym vatten på koket, 12 l
Humleschema:
Citra, 13 g vid uppkok
8 g citra sista 10 min
8 g simcoe sista 10 min
20 g simcoe vid avstängning
20 g citra vid avstängning
1 pkt us-05
Kommer ölen bli drickbar??? Hur ska jag göra?
Re: Spä för stark vört - vad göra???
Vill inte vara otrevlig eller så, men det här är väl 3-4 tråden du startar om samma bryggning? Jag är inte moderator här men jag skulle föreslå att du håller dig till en tråd. Angående spädning finns det säkert 50 trådar om det om du söker runt lite.
Korta svar:
Jag får samma antal liter som dig att späda med, 3 liter, för att nå OG. Standardrådet är väl att inte späda även om det är fullt möjligt. Om du ändå väljer att späda, koka vattnet och låt det svalna innan du tillsätter det. Normalt är rekommendationen att inte späda mer än 15-20% av satsen och det kommer du ju överstiga. Jag hade låtit det vara en starkare öl och göra ett nytt försök nästa gång. Spädning, speciellt när ölen redan börjat jäsa, riskerar att resultera i en öl med något tunn smak.
Korta svar:
Jag får samma antal liter som dig att späda med, 3 liter, för att nå OG. Standardrådet är väl att inte späda även om det är fullt möjligt. Om du ändå väljer att späda, koka vattnet och låt det svalna innan du tillsätter det. Normalt är rekommendationen att inte späda mer än 15-20% av satsen och det kommer du ju överstiga. Jag hade låtit det vara en starkare öl och göra ett nytt försök nästa gång. Spädning, speciellt när ölen redan börjat jäsa, riskerar att resultera i en öl med något tunn smak.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Självklart är det inte min mening att skapa flera trådar om Samma bryggning, gick bara lite fort ibland...
Tack för din synpunkt
Tack för din synpunkt
1 kg spraymalt ger ungefär 8 liter normalstark vört (runt 1.050) så du vet inför nästa bryggning 
Skickas från min iPad via Tapatalk
Skickas från min iPad via Tapatalk
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
-
Knastigern
- Torrhumlare

Tack för ditt svar, man lär av sina misstag:-) kommer bli en sjuhelvete stark öl, frågan e om den över huvud taget Blir drickbarB-)
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Apropå att spä vörten, om jag mäter OG innan jag tappar upp i jäskärlet och tycker den är för hög, hur spär man på bästa sätt ut den innan jäsning?
Jag brukar ta vatten direkt från kranen och pytsa i, är man nojig för bakterier i kranvattnet är det förstås säkrare att koka vattnet och kyla det i ett kallvattenbad.manlan skrev:Apropå att spä vörten, om jag mäter OG innan jag tappar upp i jäskärlet och tycker den är för hög, hur spär man på bästa sätt ut den innan jäsning?
Re: Sv: Spä för stark vört - vad göra???
+1ekstedt skrev: Jag brukar ta vatten direkt från kranen och pytsa i
Medhåll - MEN! Det är inte speciellt svårt att räkna ut var man kommer hamna och kompensera tidigare om plockar ut en dl av vörten i början av koket, noterar ungefär mängd i grytan och låter det svalna. Jag brukar fylla ett mätrör och ställa det i ett litermått med kallt vatten. Efter tio minuter så är vörten i röret ganska kall. Känn med fingret om det är under 30 grader (typ) och du vet att den avläsningen du gör kommer visa 2-3 grader för lite. Med 4 liter avkok kvar eller så betyder det att slutvärdet blir sisådär 20% högre. Så kanske mätvärde 1.044 => 1.046 => 1.055.
Processen ovan lät ju förstås hemskt krånlig. Men egentligen handlar det ju bara om att stoppa i hydrometern, kolla och nicka lite belåtet. Om den däremot skulle visa 20 eller 70 så vet man ju att något gått fel.
Processen ovan lät ju förstås hemskt krånlig. Men egentligen handlar det ju bara om att stoppa i hydrometern, kolla och nicka lite belåtet. Om den däremot skulle visa 20 eller 70 så vet man ju att något gått fel.
En följdfråga; kan man göra en medvetet alldeles för stark vört för att sen spä ut den innan tappning till jäskärlet? Det jag tänker är att min min kastrull för vörtkok är på 10 liter medan jäskärlet är på 15 l. Koka 8-9 liter vört för att sen spä på med typ 5l vatten?
Det går bra, detta görs av somliga kommersiella bryggerier med utmärkta resultat, dock finns det ett par saker att tänka på.manlan skrev:En följdfråga; kan man göra en medvetet alldeles för stark vört för att sen spä ut den innan tappning till jäskärlet? Det jag tänker är att min min kastrull för vörtkok är på 10 liter medan jäskärlet är på 15 l. Koka 8-9 liter vört för att sen spä på med typ 5l vatten?
Du får lite sämre utbyte av humlen, detta kan ett bryggprogram hålla koll på ganska bra. Det kan hända att det kräver att du använder Tinseths formel för IBU-skattning, jag har för mig att de andra formlerna inte tar hänsyn till detta.
Eventuellt kan det bli mer maillardreaktioner och en aning mörkare och maltigare öl än om du hade kokat hela mängden. Jag tror denna effekt är försumbar dock.
- Weinkeller
- Maltrostare

Vattnets egenskaper kan också ha en inverkan på resultatet, troligen kommer det höja ölens pH så om du vattenbehandlar bör du ha detta i åtanke.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Okej,och för att parera sämre utbyte av humlen så ökar man helt enkelt mängden? Frågan är hur mycket då alltså?
Konsultera ett bryggprogram, använd Tinseth som IBU-formel.manlan skrev:Okej,och för att parera sämre utbyte av humlen så ökar man helt enkelt mängden? Frågan är hur mycket då alltså?