Bryggt för första gången - tankar/hjälp

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Bryggt för första gången - tankar/hjälp

Inlägg av Knastigern »

Hej,

Bryggde två olika öl i helgen med extrakt.

Första ölen kokades med 12 l och slutade med 9liter vört för jäsning. Var en apa och körde på med 2 kg maltextrakt och humleschema med simcoe o citra. Frågor/synpunkter på nedanstående:

Enligt receptet skulle det bli en og på 1.060 men jag fick ut 1.080....vågade inte spä vörten, kunde man gjort det efter koket?

Upplevde smakprovet som lite söt/karamellig i smaken, är detta vanligt?lägger sig sötman efter jäsningen?

Hur ställer ni er till att spä en kokt vört för att sänka og?
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Bryggt för första gången - tankar/hjälp

Inlägg av Ubbegubbe »

Hej, jag också rätt ny men känner igen dina tankar. Två kilo maltextrakt är rätt mkt för 9 litet vört och og blir då högt. Det tar ett tag innan man hittar rätt med sin utrustning och vet tex hur mkt som kokar bort. Jag har provat att späda till önskad mängd ,Vissa tar vatten direkt ur kranen men jag tycker det känns bättre att tillsätts förkokat vatten. Angående den söta smaken så är det helt normalt. Det är ju nu jästen skall börja jobba med de olika sockerarterna. Jag upplever även att vört gjord på maltextrakt får lite mer karamellsmak än vört som kommer från helmäskning. Du kommer säkert få ett gott öl men det blir nog ganska stark vilket kan vara nice.

iPhone via Tapatalk
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Jo det blir säkert starkt, smakerna finns där i alla fall....bör en öl med så pass hög og jäsa längre eller lagras lägre? Tänkte jäsa i 2 veckor o lagra i ca 4 v. Bör ölen lagras i rumstempererat rum (ca 20-22 grader) eller svalare?

Hur ska man tänka när man skapar egna recept? Jag körde i brewersfriend, tycker det är svårt o räkna "baklänges" hur mycket man måste koka för att uppnå önskad mängd öl..i mitt fall fick jag ut ca 9 l på ett 12-13 l kok (70 min). Hur ska jag tänka???
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ubbegubbe »

Jag tycker att du skall låta jästen jobba klart innan du lagrar. Det kan gå på två veckor men förmodligen behövs en vecka till. Svårt att veta och är mkt beroende av vilken jäst du använder. Låt det jäsa tills det är lång tid mellan bubblorna. Lagra i fyra veckor låter bra. 22 grader är kanske lite högt men borde funka. Angående brewersfriend så är jag fel människa att svara men någon annan kanske kan... Kolla på andra recept och ta efter.

iPhone via Tapatalk
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Hur vet när man vörten jäst klart? Körde us-05...
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ubbegubbe »

När det inte bubblar mer eller så kan du mäta densiteten och se om du nått önskad fg. Jag brukar inte göra det sistnämnda då jag inte vill riskera att få syre i ölet eller infektera det. Med det sagt så verkar det som om många mäter densiteten för att se om jäsningen är klar. Min erfarenhet av us05 är att det är svårt att jäsa ut ölet ordentligt när man kör extraktbryggning men det blir gött ändå. Jag brukar ligga på 1.015 i fg vid extraktbryggning

iPhone via Tapatalk
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Är det vanligt förekommande att man jäser i hink ca 2 veckor, för att därefter låta ölen fortsätta lagras i flaskor? Hur vet man vilken slutlig fg man ska ha på ölen?

Skickat från min LT26i via Tapatalk
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ubbegubbe »

Ja det är vanligt. Man skall mäta fg innan man buteljerar och innan man tillför socker så kallad prime. Jästen fortsätter att jobba i flaskan och då bildas koldioxid/kolsyra. Jag tror dock att det bildas lite alkohol också men inte så att det påverkar alkoholhalten i ölet nämnvärt. Alltså og minus fg. Och fg är efter jäsning i hinken men innan du har primat. Hoppas detta hjälper dig lite

iPhone via Tapatalk
Skriv svar