hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Ja troligen blir det väldigt grönt och insynsskyddat i köket:/ men mina barn tycker det är kul iaf
Växer så otroligt fort, kan nästan se hur det växer.
Vågar inte tro på att det är vår nu, vintern har ju inte kommit än?????
Växer så otroligt fort, kan nästan se hur det växer.
Vågar inte tro på att det är vår nu, vintern har ju inte kommit än?????
Min Mittelfrüh har börjat skjuta skott. Kan posta en bild i helgen. Klimatångest.
Think globally. Drink locally.
Re: Sv: hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Låt den växa och när det är garanterat frostfritt planterar du ut den. Toppa den bara om den inte får plats, det blir inte lika bra när den gör två skott av ett. Men du kan ju fortsätta att toppa det skottet och låta ett nytt komma upp istället när den är utplanterad.
Nu fick ni mig oroliga för kung Bore.
Jag beställde från essentiallyhops, och de skrev att lokalt planterade de ut rhizomerna i jan-feb (Kent). Och när jag kollade deras väderprognos så var den snarlik prognosen här i Malmö (edit: OK, deras prognos var lite varmare än vår ser jag nu) .. Men med varningen "In their first year - do protect them from any hard frosts.".
Frågan är vad som räknas som hard frost i sammanhanget..
Jag skulle kunna flytta in krukan i uterummet om prognosen säger minusgrader.
Frågan är om man ska avvakta med att plantera ut den som jag tänkte sätta i marken? Den går ju inte att flytta /=
Edit:
Lite mer input:
"We like to plant hops as early as the soil can be worked, which is usually May or June around here (we live in Maine). Hops can actually be planted just about anytime, but an early planting is necessary if you want a crop the first year."
- http://byo.com/brown-ale/item/724-grow-your-own-hops
"Workable" har ju marken varit här länge...
Jag beställde från essentiallyhops, och de skrev att lokalt planterade de ut rhizomerna i jan-feb (Kent). Och när jag kollade deras väderprognos så var den snarlik prognosen här i Malmö (edit: OK, deras prognos var lite varmare än vår ser jag nu) .. Men med varningen "In their first year - do protect them from any hard frosts.".
Frågan är vad som räknas som hard frost i sammanhanget..
Jag skulle kunna flytta in krukan i uterummet om prognosen säger minusgrader.
Frågan är om man ska avvakta med att plantera ut den som jag tänkte sätta i marken? Den går ju inte att flytta /=
Edit:
Lite mer input:
"We like to plant hops as early as the soil can be worked, which is usually May or June around here (we live in Maine). Hops can actually be planted just about anytime, but an early planting is necessary if you want a crop the first year."
- http://byo.com/brown-ale/item/724-grow-your-own-hops
"Workable" har ju marken varit här länge...

Det blev krukor i garaget.
Kanske tur det för det har varit frost två-tre dagar i rad denna veckan.
Det har redan börjat komma skott så nu till min fråga:
I en av krukorna har det kommit upp två skott. Skall man klippa det minsta skottet och låta det största växa sig starkare? Eller ska man inte?
Du vill ha max 3 skott per planta, och du kan vänta tills alla skotten är >10cm långa. Sedan knipsar du bort de skott som är minst och ämligast (och sätter i för rotsättning i vatten om du vill ha fler plantor) så du har önskat antal kvar. Gödslar du som satan så kan du säkert få upp tre revor på en planta. Annars skulle jag rekommendera två.kliff skrev:I en av krukorna har det kommit upp två skott. Skall man klippa det minsta skottet och låta det största växa sig starkare? Eller ska man inte?
Think globally. Drink locally.
Av det jag läst så kan det vara en bra idé att låta alla skott som kommer få växa under plantans första år, då rotsystemet växer till sig.peps skrev: Du vill ha max 3 skott per planta, och du kan vänta tills alla skotten är >10cm långa. Sedan knipsar du bort de skott som är minst och ämligast (och sätter i för rotsättning i vatten om du vill ha fler plantor) så du har önskat antal kvar. Gödslar du som satan så kan du säkert få upp tre revor på en planta. Annars skulle jag rekommendera två.
Jag saknar personlig erfarenhet dock. Utgår bara från vad jag läst mig till.
Japp, men under första året är det inte ens säkert att den genererar fler än 3 skott ens. Bara 1 av mina 6 nya plantor förra året sköt 3 skott. Iofs så sattes dom sent. (maj-juni)
hur plantera humlerhizomer nu i februari?
Då tror jag att jag låter alla skott växa , iaf tills jag planterar ut. Så får vi se hur många skott som kommer. Får ta ställning senare om det skall klippas eller inte.
Hur många skott som växer beror på hur många "ögon", utväxter, de har när de sätts i jorden. Det bildas inte fler än de anlag som redan finns.
Jag har en Northen Brewer (av två) som är ca 1.5cm.. Cascaden bidar sin tid.. (eller död)
Jag har fuggle,cascade och saaz inne.
Alla 3 är 1m höga och får klippa ner dom ett par gånger i veckan:/( lyckats rota 4 nya sticklingar) får bli utplantering den här veckan, men igår var det frost:(
Alla 3 är 1m höga och får klippa ner dom ett par gånger i veckan:/( lyckats rota 4 nya sticklingar) får bli utplantering den här veckan, men igår var det frost:(
Få du för många sticklingar så tar jag gärna och befriar dig från domdw83 skrev:Jag har fuggle,cascade och saaz inne.
Plz save me....rocketman skrev:
Få du för många sticklingar så tar jag gärna och befriar dig från dom
Du har pm..
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk