Lallemand Nottingham Ale jäst - fråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Lallemand Nottingham Ale jäst - fråga
ÖoB har billiga mätare som fungerar utmärkt.
Tänk på att inte köpa alkoholmätaren bara
Tänk på att inte köpa alkoholmätaren bara
Ett annat enkelt sätt att testa är ju att smaka på brygden. Ojäst vört smakar ju ganska rejält sött, och är den utjäst knappast sött alls. Är den utjäst kan man ju dessutom känna av den där biprodukten som bildas vid nedbrytningen av sockret i vörten, alkohol kallas den visst...
True hop and love
Mätare inköpt. Nu har jag ju inte mätt precis efter mäskningen, så jag vet inte hur mycket socker det var från början. Så här ser det i alla fall ut efter 6 dagars jäsning:

Är det korrekt utläst att det står ca 1012 just nu? Vilket betyder att det finns lite socker kvar? Enligt bruksanvisningen så skall det vara mellan 1000 och 1007 för att ölet ska vara utjäst, korrekt? Jäskärlet står nu i ca 18-19 grader och jag planerar att försöka höja tempen till över 20 mot slutet av jäsningen för att hjälpa det jäsa ut ordentligt. Vilket värde bör jag ha på mätaren för att det skall vara dags att höja tempen?
Åter igen, tack för alla svar!

Är det korrekt utläst att det står ca 1012 just nu? Vilket betyder att det finns lite socker kvar? Enligt bruksanvisningen så skall det vara mellan 1000 och 1007 för att ölet ska vara utjäst, korrekt? Jäskärlet står nu i ca 18-19 grader och jag planerar att försöka höja tempen till över 20 mot slutet av jäsningen för att hjälpa det jäsa ut ordentligt. Vilket värde bör jag ha på mätaren för att det skall vara dags att höja tempen?
Åter igen, tack för alla svar!
1012 brukar mina öl landa på. Det beror på hur stark öl och hur mycket restsötma man har osv.
1012 för en APA känns bra man vill ju inte ha en alldeles för torr APA.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
1012 för en APA känns bra man vill ju inte ha en alldeles för torr APA.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
- Weinkeller
- Maltrostare

Det är dags att höja nu. Det kan redan vara färdigjäst. Ta ett värde om en vecka och kallkrascha sedan. Du kommer troligen att hamna på ett FG i närheten av vad du har nu. Bruksanvisning? Det var väl ett eget recept. Har du någon Cooperinstruktion du går efter kan du kasta den..
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Alright, då höjer jag tempen med en gång. Jag smakade på brygden, men har nog inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna bedöma hur det ligger till. Den var grumlig som synes på bilden, helt klart smakade det jäst, möjligen lite tropisk frukt, inte alls lika söt som när jag smakade i tisdags, men kittlade på tungan. Har jag rätt om jag gissar att jästen som nu gör ölet grumligt kommer dö och falla till botten vilket kommer göra ölet klarare? Vad gör kallkrashen egentligen? Hjälper det jästen att dö snabbare och på så sätt ta med sig orenheter ner till botten? Lite levande jäst bör ju finnas kvar då det ju ger kolsyra när jag primar med sockerlösning vid buteljering? Bör jag kontrollera att jästen lever innan buteljering eller kan jag bara utgå ifrån att den lever och kommer äta det socker jag ger den?Weinkeller skrev:Det är dags att höja nu. Det kan redan vara färdigjäst. Ta ett värde om en vecka och kallkrascha sedan. Du kommer troligen att hamna på ett FG i närheten av vad du har nu. Bruksanvisning? Det var väl ett eget recept. Har du någon Cooperinstruktion du går efter kan du kasta den..
Nybörjarfrågor, jag vet, men jag är ju i nybörjardelen av forumet
Instruktionerna jag talade om var den papperslapp som följde med mätaren, där det stod att öl var färdigt vid 1000-1007. Säkert väldig generellt, men jag lär mig säkert snart vad som passar mej
Jag känner att jag bör delge receptet och målet med det, men det får bli i morgon. Tack så länge för all hjälp!
- Weinkeller
- Maltrostare

Kallkraschen ger en blankare öl med mindre jäst och annat bös i flaskorna. Lite jäst finns alltid kvar för kolsyrejäsningen så det behöver du inte oroa dig för. Jästen dör inte utan går i dvala tills det är dags att jäsa igen.
Tycker det ser ut som 1,014