Stopp i silen vid stoutbryggning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Bryggaren45
- Satsbryggare

Stopp i silen vid stoutbryggning
Hej!
Jag har just bryggt en imperial stout som nu väntar på att bli buteljerad.
Inför det sista momentet innan jästen tillsattes ska ju det kylda koket gå igenom en sil, i det här fallet en saftsil med duk.
Det tog tvärstopp i duken efter ett litet ögonblick. Det här momentet tog lååång tid. En och en halv timme ca.
Min utrustning är enkel med plasthinkar och 30 liters kastrull.
För att bli färdig var jag tvungen att hälla tillbaka den vätska som inte runnit igenom silen i grytan igen, tömma och skölja silduken i vasken för att sedan sila koket igen.
Tar gärna tips på förbättrat arbetssätt alt. Tips på lämplig utrustning.
Med vänlig hälsning,
Andreas
Jag har just bryggt en imperial stout som nu väntar på att bli buteljerad.
Inför det sista momentet innan jästen tillsattes ska ju det kylda koket gå igenom en sil, i det här fallet en saftsil med duk.
Det tog tvärstopp i duken efter ett litet ögonblick. Det här momentet tog lååång tid. En och en halv timme ca.
Min utrustning är enkel med plasthinkar och 30 liters kastrull.
För att bli färdig var jag tvungen att hälla tillbaka den vätska som inte runnit igenom silen i grytan igen, tömma och skölja silduken i vasken för att sedan sila koket igen.
Tar gärna tips på förbättrat arbetssätt alt. Tips på lämplig utrustning.
Med vänlig hälsning,
Andreas
Re: Stopp i silen vid stoutbryggning
Använder du gryta med tappkran? Isf hade jag whirlpoolat vid avstängt kok och väntat nån minut så draven lagt sig i botten.
Kyl vörten ordentligt så lägger sig det mesta på botten.
Har du humlen lös i koket?
Använder du humlekokpåsar så är det enkelt att plocka bort dem efter kok.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Kyl vörten ordentligt så lägger sig det mesta på botten.
Har du humlen lös i koket?
Använder du humlekokpåsar så är det enkelt att plocka bort dem efter kok.
-
Bryggaren45
- Satsbryggare

Hej
Grytan jag använder har tappkran. Jag är inte klar över vad Whirlpoolat är. Stormkokat?
Jag lägger humlen lös i koket och det har orsakat bekymmer. Använder jag då en påse per tid? Dvs en påse per humlegiva från koktidens slut?
Jag använder kylspiral och kyler till 20 grader.
/Andreas
Grytan jag använder har tappkran. Jag är inte klar över vad Whirlpoolat är. Stormkokat?
Jag lägger humlen lös i koket och det har orsakat bekymmer. Använder jag då en påse per tid? Dvs en påse per humlegiva från koktidens slut?
/Andreas
Hur mycket humle använde du? Jag häller allt igenom en saftsil o sist hade jag i 150 g humle löst o det gick genom saftsilen om än lite långsamt o med hjälp av mäskpaddeln.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

whirlpool - http://shbf.se/wiki/index.php/WhirlpoolBryggaren45 skrev:Jag är inte klar över vad Whirlpoolat är.
My hope is hops
Precis 1påse per giva.Bryggaren45 skrev:Hej
/Andreas
Whirlpoola är i princip skapa en virvel i vörten med hjälp av att röra, så att allt löst drav/humlerester hamnar i mitten/botten på grytan. Går inte att göra om det kokar för då blandas det upp igen.
Whirlpoola när du kylt färdig och tagit upp kylspiralen.
-
Bryggaren45
- Satsbryggare

Super!
Då har jag några konkreta tips där. Tack så mycket.
Whirlpool för att ta bort druv samt humlepåsar. Får titta på humlegårdens hemsida.
Tack för tipsen.
Måste säga att forumet fungerar fin fint.
Fortsatt trevlig söndag.
Med vänlig hälsning,
Andreas
Då har jag några konkreta tips där. Tack så mycket.
Whirlpool för att ta bort druv samt humlepåsar. Får titta på humlegårdens hemsida.
Tack för tipsen.
Måste säga att forumet fungerar fin fint.
Fortsatt trevlig söndag.
Med vänlig hälsning,
Andreas
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

Jag använder en nätsil ovanpå silduken. För att få bort de stora grejorna.
Pulsatorius
Samma här, lite som en grovrens.Pulsatorius skrev:Jag använder en nätsil ovanpå silduken. För att få bort de stora grejorna.
// Jonas
-
Anders Gustafsson
- Delmäskare

Hej
Har själv haft problem med silningen, saftsilen sätter hopplöst igen sig. Känns jobbigt, man förlorar ju även lite av de dyra dropparna.
På sista bryggningen, nybörjare är jag, så kylde jag som vanligt med min spiral. Rörde om rätt mycket för att skynda på kylningen.
När det var kylt gjorde jag en virvel, efter det gick jag för att färdigställa desinficeringen av hink och silar. Jag tog god tid på mig.
Silade genom metallnätsil och sen genom saftsilduk.
Det fungerade jättebra, saftsilen fick lite fint humle men ingen igensättning.
Mot slutet kom det en massa sediment men det satte sig i metallsilen.
Tror även att syresättningen blir bra med denna dubbelsilning så jag kommer fortsätta att justera denna metod.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Har själv haft problem med silningen, saftsilen sätter hopplöst igen sig. Känns jobbigt, man förlorar ju även lite av de dyra dropparna.
På sista bryggningen, nybörjare är jag, så kylde jag som vanligt med min spiral. Rörde om rätt mycket för att skynda på kylningen.
När det var kylt gjorde jag en virvel, efter det gick jag för att färdigställa desinficeringen av hink och silar. Jag tog god tid på mig.
Silade genom metallnätsil och sen genom saftsilduk.
Det fungerade jättebra, saftsilen fick lite fint humle men ingen igensättning.
Mot slutet kom det en massa sediment men det satte sig i metallsilen.
Tror även att syresättningen blir bra med denna dubbelsilning så jag kommer fortsätta att justera denna metod.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hembryggdare i Tumba som gillar belgisk och brittisk öl.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag hatar att behöva vara språkpolis, men nog heter det smiskarpaddelScrotzaN skrev:Hur mycket humle använde du? Jag häller allt igenom en saftsil o sist hade jag i 150 g humle löst o det gick genom saftsilen om än lite långsamt o med hjälp av mäskpaddeln.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se