Tips på HLT? STC-1000/PID?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

erik86
Torrhumlare
Torrhumlare

Tips på HLT? STC-1000/PID?

Inlägg av erik86 »

Hallå,

Behöver tips på hur man ska göra/köpa för att bygga en HLT som är temperaturstyrd.

Smidigast Jäskärl + elpatron? Men va behöver man mer sen? Har redan byggt en STC-1000, men en sån givare klarar väl inte att vara i vattnet?

behöver tips och råd.

/Erik
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Tips på HLT? STC-1000/PID?

Inlägg av bryggapa »

Jag kör med STC-1000 till HLT och tycker det duger utmärkt. Jag har tillverkat dykrör till proben, genom att löda igen (blyfritt lod såklart) ändarna på stigrör till corneliusfat.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
erik86
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av erik86 »

hur ser övriga utformningen ut på din HLT?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag använder biltemagrytan till både MLT och HLT. Använder en 2kW doppvärmare till HLT:n.

Edit: Använde jäskärl med vattenkokarelement tidigare, vilket fungerar alldeles utmärkt det med.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Gällande STC-1000 för HLT; Hinner den verkligen med?

Anledningen till frågan; då värmekällan till en HLT har förhållandevis hög effekt (i detta fall 2kw, i mitt fall 3kw) sker ju uppvärmningen rätt snabbt av vattnet, till skillnad mot ex. en jäskammare där luften värms långsammare då den har betydligt ett svagare värmeelement.

Skillnaden mellan en STC-1000 och en PID är väl att en PID s.a.s. lär sig vad som kommer hända här näst (den vet/lär sig att när den närmar sig target temp så börjar den pulsa av/på till SSR så den inte skjuter över target temp) Så har jag I alla fall fattat skillnaden, stämmer det eller?

Baserat på ovanstående påstående (om det nu stämmer :oops: ) borde det inte innebära att man regelmässigt skjuter över target temp med en STC-1000? (jo, jag fattar att man kan kompensera för det genom att ställa in den att slå av lite innan) Om det är så antar jag dock att det inte rör sig om så mycket? och om man brukar köra med ungefär samma mängd så så lär man sig säkert snabbt hur mycket.

Samma sak torde då gålla du vill hålla tempen konstant en längre tid (och att isoleringen inte räcker till) så fattar en PID när tempen är på väg ner och börjar "pulsa" för att hålla den. Rätt uppfattat?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Nej, iom att värmaren slås av så tillförs ingen mer energi och temperaturen forsätter inte att stiga efter det. Jag vill nog påstå att för ändamålet så duger temostatkontroll utmärkt.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

bryggapa skrev:Nej, iom att värmaren slås av så tillförs ingen mer energi och temperaturen forsätter inte att stiga efter det. Jag vill nog påstå att för ändamålet så duger temostatkontroll utmärkt.
Det är såklart sant. Jag tänkte mig att det fanns en viss tröghet i systemet. D.v.s. att vattnet närmast element är varmare än det övriga och att det därför fanns en risk att skjuta över om man går på med fullt blås (ex. 2kw på 15 liter) hela vägen till target temp. Men jag kanske tänker fel. Oavsett så går det såklart att motverka med en smart placering av prob samt att vätskan är i rörelse (för att minimera temskillnad)

Oavsett så blir det PID för egen del, då de termostatlösningar som är billigare en PID (tanker ebay priser nu) som t.ex. STC-1000 klarar max 10A om jag fattat det rätt, jag behöver lite mer (samt att jag redan har beställt en PID :) )
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det är inget fel med PID heller förstås. Kan vara meckigt att ställa in den rätt och jag har även förstått att de billigare är av tveksam byggkvalitet. Själv tycker jag STC-1000 har precis den sweet spot av att vara billig, men inte för billig.
Jag funderar dessutom på att kanske skriva en PID fimware till STC:n om jag får tid till det.
Skriv svar