Är detta kit ok och så har jag lite frågor ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

Hej

Jag och frugan har precis bestämt oss för att börja brygga lite på egen hand.

Vi har inte överdrivit med plats här hemma, så vi hittade detta kit som såg rätt trevligt ut.
http://www.koksbryggeriet.se/sv/artikla ... askor.html

Då vi är nya kändes det bra med ett 5 liters kärl och att man fick ett recept med.
Vad tror ni om det kittet?

Men då jag inte bara vill köpa färdiga recept i framtiden utan själv komma fram till vad jag tycker är bra och dåligt.
Finns det några bra utgångsrecept att starta från, någon databas/bank med folks "rekommendationer"?

Bor i stockholm, vart är bäst att inhandla ingredienser i framtiden?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Hej! Kul att ni ska börja brygga! Det är en beroendeframkallande hobby! Det där kittet fungerar absolut att börja med. Jag antar att det är någon form av extraktbryggning som receptet utgår ifrån och då är det den allra nödvändigaste utrustningen. Personligen hade jag dock plockat ihop nått eget på exempelvis humlegården eller maltmagnus för en billigare peng. Det kanske blir ett nästa steg att komplettera utrustningen i så fall? Humlegården har ju lager/butik i Stockholmstrakten också, jag hade lagt en beställning online och hämtat upp grejerna där framöver.

Det finns massa recept därute, googla! Beersmith har en receptdatabas exempelvis. Shbf har också en receptdatabas med SM deltagare.
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Är detta kit ok och så har jag lite frågor ?

Inlägg av Wessfeldt »

behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

Tack för ditt svar.

Satt länge och grunnade på om jag verkligen skulle beställa det där kittet, som du säger lär det gå att få billigare genom att plocka ihop själv. Men jag känner att jag inte riktigt har koll än och vill mest bara komma igång. Tittat lite på http://www.pgw.se/ som har butik centralt i stockholm, men kom aldrig riktigt underfull med vad jag behövde köpa, vad som passar med varandra osv.

Sen blev jag lite kär i 5 liters glaskärlet för jäsningen. Såg så trevligt ut :)

Men nu när jag tittar på Humle så har de lite mer intressanta saker.
Har plockat ihop detta kitt på Humlegårdens sida, är detta alt jag behöver för att komma igång?

1. 5 liter glaskärl för jäsning.
http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... ne-5-liter
2. jäsrör
http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... hor/jasror
3. silikonpropp för jäsrör
http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... 6-mm-m-hal
4. flaskor
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... 0-cl-20-st
5. bygelkrok kork
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... slin-20-st
6. flaskfyllare
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... fyllare-38
7. termometer
http://shop.humle.se/utrustning/matning ... -och-alarm
8. recept
http://shop.humle.se/recept/blondie-blonde

Är detta OK
har jag glömt något?
Användarens profilbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av angr »

Jäkla lyxlirare! Köper flaskor? :wink:

Sen kan man ju starkt ifrågasätta Humlegårdens taktik att sälja flaskorna om 15 st och bygelkork som hör till om 20 st? :x
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ubbegubbe »

Hej, kul att ni vill dra igång och brygga. Jag började i julas och har nu 10 bryggningen bakom mig. Som sagt det är rejält beroendeframkallande... Jag tycker inte att ni skall begränsa er med ett 5 l glaskärl. Köp jäshinkar och gärna en bok som behandlar lite större utrustning. Jag tycker att boken "brygg öl" är bra och pedagogisk. Glöm inte att köpa bakteriedödande medel, jag använder star san. Ovannämnda bok har även inköpslista och recept. Lycka till och skål

iPhone via Tapatalk
behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

Hej
tack för era svar. Här kommer en liten uppdatering och jag hoppas jag kan skrapa ihop lite feedback så jag kan börja, det kliar i mina fingrar :)

Anledningen till att jag vill köra 5 liter är för att jag vill börja smått samt att jag bor i en trång lägenhet, vilket gör att stora 20liters hinkar inte blir så lämpligt.
Jag kanske expanderar i framtiden, men nu vill jag bara börja lite smått för att lära mig.

Kod: Markera allt

[b]Dessa saker har jag tänkt köpa[/b]
glasdamejeanne 5 liter 69,00 55,20 13,80 69,00 deletefromcart.gif
jäsrör 9,00 7,20 1,80 9,00 deletefromcart.gif
silikonpropp 32/26 mm, m hål 39,00 31,20 7,80 39,00 deletefromcart.gif
flaskfyllare 3/8" 29,00 23,20 5,80 29,00 deletefromcart.gif
hydrometer -10 °Ö till 120 °Ö 49,00 39,20 9,80 49,00 deletefromcart.gif
häverthållare 19,00 15,20 3,80 19,00 deletefromcart.gif
pumphävert Auto-Siphon 119,00 95,20 23,80 119,00 deletefromcart.gif
mätglas, plast, 100 ml 39,00 31,20 7,80 39,00 deletefromcart.gif
silställning ("saftsil") med silduk 79,00 63,20 15,80 79,00 deletefromcart.gif
pale ale malt (Weyermann®), krossad, 5 kg 129,00 115,18 13,82 129,00 deletefromcart.gif
crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 1 kg 31,00 27,68 3,32 31,00 deletefromcart.gif
East Kent Golding kottar 2013, 100 g 59,00 52,68 6,32 59,00 deletefromcart.gif
London Ale (Wyeast 1028) 79,00 70,54 8,46 79,00 deletefromcart.gif
[b]Summa 626,88 122,12 SEK 749,00 p.gif[/b]

Sen får jag köpa till en termometer och två kokkärl 5+ liter (kastruller från IKEA).

Detta recept har jag tänkt köra efter: http://shop.humle.se/prime-minister-s-pale-ale
Jag har tänkt skala ned det, så det passar för 5liter.

Detta är min grova plan i tillvägagångssätt.

1. Mät upp alla ingredienser (recept nedskalat från 25l till 5l).

2. Använda 5+ liters grytor som mäskkärl, lakningskärl och slutligen glaskärl för jäsning.
(totalt 3 kärl inkl jäskärl).
2a. först mäska, dvs varmt vatten + malt.
2b. lakning, sila allt genom silduk ned i lakningskärlet, kanske gör detta två omgångar.
2c. vätskan som blir, koka upp och slå i humle i omgångar
2d. kyl ned
2e. sila igen ned i ren bunke för att sedan hällas i jäskärl.
2f. slå på jäst, häll upp i jäskärl och skaka/rör...
2g. låt stå ca 14 dagar och tappa sedan på flaska.
lakningen gör jag genom silduken. inte säker på om det är bra eller om man ska hitta något robust durkslag i metall.

allt jag vill nu är mest att bara komma igång och komma från att läsa och börja pröva :)
så är detta ok för att börja eller missar jag något?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

behedwin skrev: lakningen gör jag genom silduken. inte säker på om det är bra eller om man ska hitta något robust durkslag i metall.
Lakar du genom silduken är risken stor att ölen syresätts och blir oxiderad. När du däremot kylt ölen efter koket och skall sila bort humlen är silduken användbar. Skall du brygga med riktig malt och inte en massa pulversatser så rekommenderar jag något mer riktigt för att kunna laka och hink-i-hink-lösningen är väldigt billig och enkel.

Själv kör jag väldigt smått jag med, brygger i en 10L-kastrull från IKEA men för att få ut någon lite extra har jag övergett femlitersdamejeannerna till förmån för "vanliga" 10-litershinkar. Alltså modell skurhink.

Mitt förslag är att du köper 3st 10L-hinkar för 19kr styck på Clas Ohlson.
http://www.clasohlson.com/se/Hink/Pr345020001
Dessa är livsmedelsgodkända.

Köp till ett lock till den hink som skall agera jäshink.
http://www.clasohlson.com/se/Lock/Pr345020900

De andra två hinkarna förvandlar du till lakningskärl genom att borra en förbaskad massa små hål i botten på den ena hinken med en 3mm-borr och därefter monterar du en enkel tappkran(typ femtiolappen hos Humle), långt ner på den andra.
Sätt den perforerade hinken innuti den andra och du har ett perfekt, lättanvänt lakkärl där du kan reglera flödet.

När du inte använder hinkarna kan du bunta ihop alla tre och de tar inte mer plats än skurhinken.
Dessutom är det stor skillnad på att brygga 3.5-4L (damejeanne) och kunna få ut 8-9L som går att göra med 10L-kastrull och 10L-hink.
Man behöver inte fylla damejeannerna särskillt mycket för att det skall jäsa över. Hinken har inte samma problem med det...

perforerat.JPG
laka.JPG
sil.JPG
Retsticka men ingen taskvört
behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

stort tack för ett riktigt bra svar.

där fick jag massa goda tips och något jag tror jag kommer köra på.
skit i glasflaskan, 3 hinkar från clas ohlsson och en kran istället.

hur stora hål borrade du? 3-5 mm, ca 1cm mellan varje hål?

dock undrar jag hur du gör med jäshinken för att få fast jäsröret på ett bra och tillslutande vis?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

behedwin skrev:stort tack för ett riktigt bra svar.

där fick jag massa goda tips och något jag tror jag kommer köra på.
skit i glasflaskan, 3 hinkar från clas ohlsson och en kran istället.

hur stora hål borrade du? 3-5 mm, ca 1cm mellan varje hål?

dock undrar jag hur du gör med jäshinken för att få fast jäsröret på ett bra och tillslutande vis?
Samma hink finns även hos Ö & B, oklart med färgerna. Köp INTE Biltemas 10Lhinkar, de spricker så fort man försöker borra i dem.
För hålen använde jag en 3mm-borr. Jag borrade så många hål jag orkade. Sedan tog jag en paus, lite mat, en öl och därefter borrade jag nästan lika mnga hål till. :)
Såhär ser hinken ut innifrån:
borrat.jpg
På min första jäshink gjorde jag hål för jäsrör men det visade sig snabbt att locket inte håller tillräckligt tätt för att tvinga kolsyran genom jäsröret. Jag blev först lite orolig men efter lite ytterligare läsning insåg jag att det inte är ett måste med att det håller helt tätt. Jag använder således inget jäsrör när jag jäser i hink. Om hinken får stå i lugn och ro så kommer ett koldioxidlager skydda ölen då det är tyngre än luft och locket håller tillräckligt tätt för att hålla damm och andra partiklar från att komma in...
Ägg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ägg »

Jula har en livsmedelsgodkänd hink på 15 liter som har literskala och tätt lock. Jag hade hellre satsat på att jäsa i den. Funkar bra för mig, bara borra/skära ett hål i locket och sätta dit en plugg och vattenlås.

http://www.jula.se/hink-15l-164010
behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

intressant, det ska jag pröva.
bättre att pröva utan jäsrör och avgöra om det känns bra eller inte.

kul, jag börjar se ett slut på min research period.

jag (som du kanske märker) gillar att lista allt jag gör så lika mycket för min egen del, här är vad jag ska köpa.

8031 	flaskfyllare 3/8" 29,00 	
8020 	hydrometer -10 °Ö till 120 °Ö 49,00 	 	
8033 	häverthållare 19,00 		
8032 	pumphävert Auto-Siphon 119,00 	
8021 	mätglas, plast, 100 ml 39,00 		
8396 	silställning ("saftsil") med silduk 79,00 	
50055C 	pale ale malt (Weyermann®), krossad, 5 kg 129,00 		
51521 	crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 1 kg 31,00 	
400033 	East Kent Golding kottar 2013, 100 g 59,00 		
101028 	London Ale (Wyeast 1028) 79,00 		
8397 	extra silduk till silställning 19,00 	
880912 	PVC-slang 9 x 12 mm, per meter 38,00 		
8037 	tappkran i plast till jäshink 78,00 	
881418 	PVC-slang 14 x 18 mm, per meter 39,00 		
8006BL 	kronkapsyler, c:a 250 st, blå 39,00 
802224 	kapsyleringsapparat Emily	139,00 
[b]Summa 	 672,48 	133,52 	SEK 984,00 	[/b]

köp på clash ohlsson av
* termometer
* 3 hinkar
* 1 lock
* visp metall
* kastrull 10L
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

behedwin skrev:
jag (som du kanske märker) gillar att lista allt jag gör så lika mycket för min egen del, här är vad jag ska köpa.
Helt rätt, jag gjorde likadant.
Köp silikonslang till häverten. Det finns två nackdelar med PVC-slang just till häver & flaskfyllare. PVC-slangarna är väldigt mycket stelare än silikonslang så du kommer svära och skrika rätt kvickt när du traslar med slangarna.. Dessutom drabbades jag av problemet att PVC-slangen inte tätade tillräckligt bra mot häverten så det kom in liiiite tjuvluft och med det försvann häverteffekten. Med silikonslang försvan tjuvluftsproblemet och dessutom är den så oerhört mycket smidigare att jobba med.

På lakkärlet (hink-i-hink) sitter däremot en bit PVC-sland på kranen för att slippa "plaskande" ner i grytan när jag lakar...

edit:
Komplettera med Saniclean, ett bakteridödande medel som du kan skölja utrusningen med eller låta sakerna "bada" i för att minska risken för onödiga infektioner. Saniclean behöver du inte skölja av efteråt. Har en sån däringa låg, bred "rullback" med hjul som man skjuter in under sängen som jag fyller upp med lite Saniclean-lösning. Sen låter jag alla saker(hävert, slang, jäsrör, slev, kapsyler, silduk m.m.) ligga däri medan jag hller på och brygger (eller flaskar).
Går ju att fylla upp jäshinken med lösningen och låta prylarna ligga där..
Senast redigerad av Radhusgrillen den måndag 2014-03-24 13:13, redigerad totalt 1 gång.
behedwin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av behedwin »

gött, bra tips. borde ha tänkt på det med silikonslang själv.

blir en del att köpa men det känns bra :)

gör beställningen från humle nu så får det bli shoppingrunda imorgon
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

En liten inflikning bara: i din inköpslista har du hel karamellmalt. Om du inte har en maltkross sen innan så vill du nog ha krossad karamellmalt istället.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Skriv svar