Brewtoad-fråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Brewtoad-fråga

Inlägg av manlan »

Hej,

blev rekommenderad Brewtoad för att labba lite med recept, men gör tydligen något galet. Ett APA-recept från Köklsbryggeriet lär ha dessa specar

OG: 1.056
FG: 1.015
5.4% ABV
51 IBU
9 SRM

men om jag lägger in receptet i Brewtoad (efficiency på 65% (hajar inte vad det är förstås…men fick infon av Köksbryggeriet) , boil time på 20 min och batch size på 3l, så får jag detta:

OG: 1.071
FG: 1.010
7,9% ABV
91 IBU
10 SRM

Vad kan vara galet?
Schiznit
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Brewtoad-fråga

Inlägg av Schiznit »

Boil time ska väl vara 60 min?
Du kanske har skrivit fel batch size eftersom både ABV och IBU ökat? Vad är batch size på köksbryggeriets recept, trodde det var 4l som standard?
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av manlan »

Nej boil-time är bara 30 min eftersom satsen är så liten och vad det gäller batch size så trodde jag att det betydde mängden vätska i jäskaret, vilket är ca 3l ? Kokvolymen är 4l. Eller är jag ute och cyklar nu?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

manlan skrev:Nej boil-time är bara 30 min eftersom satsen är så liten och vad det gäller batch size så trodde jag att det betydde mängden vätska i jäskaret, vilket är ca 3l ? Kokvolymen är 4l. Eller är jag ute och cyklar nu?
Koktiden bör ju vara en timme eller mer oavsett storlek... Koket är ju till för att avlägsna DMS och annat elände som kan ge olustiga smaker och för att humlen skall ge de önskade smaker där bitterhumlen går i vid 60 minuter och smak & aromhumle kommer lite senare..
Däremot är det som du säger med att boilsize är mängden du har i grytan när du börjar koket och batch size är det du häller i jäskärlet efter att avkoket tagit sin del samt det som fått stanna med humle & varm/kall-druv i gryta & sil..
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar