Mosaic single hop?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Mosaic single hop?

Inlägg av Furulid »

Jag tänkte testa nya humlen Mosaic. Jag har aldrig smakat en öl med den och göra en single hop för att få ut så mycket som möjligt av dess karaktär. Är det någon som har erfarenhet av Mosaic och kan ha någon uppfattning om det är lyckat med en single hop? Planen är en maltnota med Maris Otter till 85%, Crystal 100 till 8% och Carapale till 7%. Och så 14 g Mosaic 60 min, 16 g 10min och 23 g 1 min (sats: 18,9 l flaskat). Eventuellt även torrhumla med ca 20 g. Jäst US-05. Någon som tror något om det?
True hop and love
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Mosaic single hop?

Inlägg av ekstedt »

Furulid skrev:Jag tänkte testa nya humlen Mosaic. Jag har aldrig smakat en öl med den och göra en single hop för att få ut så mycket som möjligt av dess karaktär. Är det någon som har erfarenhet av Mosaic och kan ha någon uppfattning om det är lyckat med en single hop? Planen är en maltnota med Maris Otter till 85%, Crystal 100 till 8% och Carapale till 7%. Och så 14 g Mosaic 60 min, 16 g 10min och 23 g 1 min (sats: 18,9 l flaskat). Eventuellt även torrhumla med ca 20 g. Jäst US-05. Någon som tror något om det?

Blir nog utmärkt, men jag skulle använda hela påsen mosaik (jag utgår ifrån att du har minst 100 g). Av ett lustigt sammanträffande ska jag också brygga en mosaik-öl på söndag. Så här kommer det se ut (20 l):

5 kg pale ale-malt
500 g havreflingor (för fyllighet)

10 g mosaik i 60 minuter
20 g mosaik i 20 minuter
30 g mosaik vid kokslutet
40 g mosaik som torrhumling

Jäsning med US-05
Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Furulid »

Då plankar jag ditt recept (möjligen med undantag av havren, får fundera på det) och så får vi se vem som blir nöjdast! Jag råkar dessutom också ha söndag inplanerad som bryggdag.
True hop and love
Grym
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Grym »

Och jag brygger en mosaik single hop på fredag! Lycka till grabbar!

//Grym
Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Furulid »

Mosaiken är nu provad, och jag tycker den bestod provet. En intressant, bärig arom som får mig att tänka på svartvinbärsbuskar. Doften från blad och kvistar. Att färgen blev kopparröd och ölet blankt skadar ju inte heller. Påsken är räddad!
True hop and love
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

hörde av en kompis att mosaic efter lite lagring ger en ton av "svettig armhåla" :?
hoppas det inte händer med din öl
Härliga tider, strålande tider :)
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Det här blir jag väldigt sugen på att prova! Hur blev den? Tror ni det funkar lika bra med pilsnermalt toppad med caracrystal eller munchner? :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jimber skrev:Det här blir jag väldigt sugen på att prova! Hur blev den? Tror ni det funkar lika bra med pilsnermalt toppad med caracrystal eller munchner? :)

Jag blev väldigt nöjd med min, det blev strykande årgång. Jag skulle köra med pilsner + münchner om jag vore du, och sikta på SRM 5 ungefär.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Nu tvingar du in mig i beersmith eller liknande för den uträkningen.. jag har hittills bara tittat på andra recept och kört lite på känn med andra malsorter.. :P
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

jag vet att Mosaic anbänds bra ihop med Citra och Simcoe.
ex så om ni testat "Dead pony club" från brewdog, Fruktig och god, funderar på att testa en 5L Clon och se hur den landar.

se: http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view ... 4&start=15
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Smancho skrev:jag vet att Mosaic anbänds bra ihop med Citra och Simcoe.
ex så om ni testat "Dead pony club" från brewdog, Fruktig och god, funderar på att testa en 5L Clon och se hur den landar.

se: http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view ... 4&start=15

Har precis gjort en dead pony club clon. Har bara testat ölen från FG-mätningen men den blev riktigt smarrig. Kan posta recept om intresse finns.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

eric skrev:
Har precis gjort en dead pony club clon. Har bara testat ölen från FG-mätningen men den blev riktigt smarrig. Kan posta recept om intresse finns.

Absolut! Skicka gärna här eller ett Pm!

Kul! ska bli sommar ölen delux!
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Vad tros om 2,8kg pilsnermalt och 0,3kg Münchner för att laka ur 18liter vört?
För att sedan humla med 100g Mosaic.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Jimber skrev:Vad tros om 2,8kg pilsnermalt och 0,3kg Münchner för att laka ur 18liter vört?
För att sedan humla med 100g Mosaic.

Det blir säkert en god öl! Personligen är jag ett fan av att ha ganska sena givor, börja på 30 minuter typ.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Samma här! Det är malten jag inte vet riktigt med.. Dels om det. Blir bra att göra ale på pilsner och Münchner men framförallt proportionerna..
Skriv svar