Har fastnat lite för Rex C900 (mest med tanke på priset ) och som jag tolkar manualen kan jag på den koppla 2 SSR för att styra (via alarm 1 och 2) både värme och kyla i min lilla jäs-kammare (har idag bara möjlighet att höja tempen, men vill vara lite framtidssäker)
Kan någon klok människa bekräfta eller dementera detta?
Borde du inte koppla på dig på control - output 1&2?
Beroende lite på belastningen på din värme/kyl-anordning så kanske du inte behöver ssr:er emellan. Kör du reläutgångar på den så ska dom klara 750W.
Jimmy_bärs skrev:Borde du inte koppla på dig på control - output 1&2?
Beroende lite på belastningen på din värme/kyl-anordning så kanske du inte behöver ssr:er emellan. Kör du reläutgångar på den så ska dom klara 750W.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Tack för svar. Med tanke på att jag med stor glädje läste din tråd där du nyttjade PID ser jag dig som en i ämnet upplyst person
Om jag förstår dig rätt kommer det funka. Den öpppna frågan är huruvida jag behöver SSR eller inte (beroende på last) men om så krävs kan jag koppla två SSR på den.
Är det rätt uppfattat?
Har du någon länk till PID:en du funderat att köpa? Har kollat runt lite på det kära ebay och det finns lite olika varianter.. de flesta jag sett arbetar bara med reglering åt ett håll. Det vanligaste verkar vara att man kopplar volt-puls-utgången till ett SSR för att sedan styra sitt värme element.
En enkel lösning för värme/kyla är ju annars STC-1000 men den är lite enklare
För jästemperatur reglering är PID kanske lite för avancerat. Jag kör bara PID till mäskning och har en STC -1000 till jäsning. Min PID går dessutom bara att köra med antingen kyla eller värme, medan STC-1000 använder båda.
Sant en STC-1000 verkar ju onekligen vara en enkel och smidig lösning för att stryra jästempen.
Anledningen att jag snöade in på PID är att jag utöver att styra jästempen skall styra en värmeslinga (1 fas, 3000 w) i min HLT (HERMS) Skrev inget om det i min första post då det är projektet efter jäskammaren. Så en PID är fortfarande aktuellt, men då för HLT (för jäsningen blir det en STC-1000)
Lägger lite nybörjarfrågor här. Om jag förstår det rätt så styr en STC-1000 strömtillförseln till ett kyl och/eller värmaggregat. Vad som får ström styrs av STC:ns egen tempgivare. Korrekt? Var sitter tempgivaren??(i jäskärlet eller utanpå). Vad används smidigast som värmare respektive kylare(värmeplatta, kylskåp etc.)? Känns som en tänkvärd lösning då tempen i min lägenhet snurrar mellan 40-25 grader på sommaren. Det finns inget som heter övertydliga svar tack!
STC-1000 funkar som du tror.
Jag har min tempgivare utanpå pressad mot kärlet och isolerad med ett par bitar liggunderlag.
Kylare: Kylskåp på full effekt.
Värmekälla: Använder inte det själv, men folk kör med glödlampor, akvarievärmare och hårtorkar.
Enskilt den pryl som gett störst förbättring av de öl jag brygger.
Puffar lite för mitt STC-1000+ projekt här, eftersom det pratas STC-1000 och jäsning.
Projektet börjar mogna och några lovande testkörningar har gjorts. https://github.com/matsstaff/stc1000p