plattvärmeväxlare eller Kylspiral?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: plattvärmeväxlare eller Kylspiral?

Inlägg av Brewsnail »

Wessfeldt skrev: Vi kör den i mässing.

http://m.jula.se/borrmaskinspump-av-massing-711215

Vid kylning av koket har vi den efter värmeväxlaren, då kör den bara 16gradig vört.

Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Jag funderade på den i mässing, men den klarade bara 50°C den med.
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Wessfeldt »

Jag tror de säger 50°C för att vara på säkra sidan. Finns inget i den som tar stryk vid högre temp.

Användarens profilbild
Furulid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Furulid »

Jag använder en hemmabyggd kylspiral 8mmx10m och den fungerar mycket bra. 22 l till 20 grader på 15-20 minuter. Det verkar vara väldigt avgörande är vilket tryck på kylvattnet jag har. Det varierar beroende på vilken kran i huset jag ansluter den till, och det kan göra nästan dubbla/halva tiden.
True hop and love
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag märker ingen större skillnad mellan 70% tryck eller max. Däremot om jag rör med spiralen så blir det en enorm skillnad. Testa att hålla handen mot stårlen (när du kylt några minute så du inte bränner dig), ha spiralen stilla några minuter mot att röra med den. Skiljer 20c mellan de två i början av kylningen. Jamils automatiskt recirkulerande IC lär vara effektiv av denna anledning.
erik86
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av erik86 »

Jag rör alltid samtigt med mäskpaddeln medan jag kyler med spiralen. Gör stor skillnad, speciellt när det droppar ner mot 50-40 grader.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: plattvärmeväxlare eller Kylspiral?

Inlägg av Bee »

Lindh skrev:Jamils automatiskt recirkulerande IC lär vara effektiv av denna anledning.
Jag använder min pump och whirlpoolar med under kylningen, spiralen är gjord av 5m prisolrör. Skillnaden mot innan jag använde pumpen är enorm. Förut tog det 25 minuter till ~20°C nu är jag nere på ~18°efter 10 minuter. Händer att den hinner ner till 15 om jag inte passar mig...
Dessutom är en extra effekt av att röra i vörten, att man motverkar DMS innan vörten nått ner under 60°C. Dvs det är rörelse i vörten och den DMS som bildas kan avdunsta då den kommer upp till ytan.
(Edit: Det har iofs mer en psykologisk effekt då halveringstiden för DMS är 40 minuter, det är hur snabbt man kommer under 60°C som räknas mest.)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Vart lite fundersam här... Kör man med allt genom PVV när man kyler? Blir ju en del klägg i botten eller är det något filter i mellan :-/
// Jonas
Schiznit
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Schiznit »

Har bara gjort 2 kok men har då använt kylspiral 10mm 5m lång. Kyler ner 20l på 10min. Har extremt kallt kranvatten så antagligen därför det går så fort.
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Wessfeldt »

Falkens skrev:Vart lite fundersam här... Kör man med allt genom PVV när man kyler? Blir ju en del klägg i botten eller är det något filter i mellan :-/
Vi whirlpoolar innan och tar inte med den sista litern med all gegga.

Sen trycker vi igenom varmvatten åt båda hållen så vi får ut alla(de mesta?) vört resterna.

Skriv svar