Oönskad brun färg på IPA. (Är torrhumling boven?)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Oönskad brun färg på IPA. (Är torrhumling boven?)
Jag kan rekommendera Caraplus 10, väldigt ljus o bra specialmalt som finns hos maltmagnus.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Man ska inte glömma att karamellmalt av olika grader smakar olika också.
Jag testade en flaska av samma recept igår och jag fick samma problem med färgen. Jag följde receptet så jag börjar misstänka oxidering. Hur ska jag göra för att kunna undvika detta tror ni? Jag försöker följa rekommendationerna att inte röra om för mycket i ölen vid buteljering och när vörten gick in i jästunnan var den ljusgul och så även när den åkte i flaskan.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Oxiderad öl brukar för smaka unket karamelligt för mig. Hur smakar ölet?
Fyller du flaskorna och även flaskningshinken från botten? Kontrollera att inte häverten suger in luft utan är tät i packningarna. Sluter jästtunnan tätt? Slangar du om för sekundär?
Fyller du flaskorna och även flaskningshinken från botten? Kontrollera att inte häverten suger in luft utan är tät i packningarna. Sluter jästtunnan tätt? Slangar du om för sekundär?
Tack för tipsen! Trög som jag var missade jag att just denna flaska var halvfull. Jag öppnade en annan som var fylld och har nu fått mig en praktisk lektion i hur lite extra syre kan sabba en öl! En enorm skillnad i färg, doft och smak! 
Jag har upplevt att ljusa öl med havre i (exempelvis som enligt Omnipollos IPA-recept) kan se rätt dassiga ut. Har fått problem att med att få klar vört vid recirkulering, tror att havren kan vara boven i dramat.