Oxygen bygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Oxygen bygge

Inlägg av assistredo »

Carlsson skrev: men har fastnat på det där med adaptern mellan regulatorn och flödesmätaren.
Skulle det inte räcka (åtminstone initialt) med en slangförbindelse mellan regulatorn och flödesmätaren samt något som håller den sistnämnda i upprätt läge?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Jo, det borde funka bra. Jag har skaffat det mesta för att göra nåt liknande och jag tänkte köra med slangar och en flödesmätare som sitter fastskruvad på stället.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Har också börjat pula ihop en sån här. Men det är ganska stor skillnad på storleken på nipplar från regulator respektive flödesmätare. Någon som har en bra lösning?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

gedman skrev:Men det är ganska stor skillnad på storleken på nipplar från regulator respektive flödesmätare. Någon som har en bra lösning?
Det brukar finnas övergångnipplar d.v.s. man har två slangstumpar med olika diameter som passar på respektive enhet och sedan övergångsnippeln ( med en diameter i ena änden och en annan i den andra) däremellan (hoppas det inte lät för övertydligt).
Björn Petersson
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Efter som det är svårt för för bryggare utan svarv att fixa till adaptern så har jag svarvat till fyra st till försäljning :)

Priset blir 250 kr/st inklusive frakt, skickas i en vadderad påse med posten.

Lämnar ingen garanti mer än att alla fyra är testade med de delar som jag har bilder på tidigare i tråden.

Bild

Ni som är intresserade av en adapter kan väll skicka ett PM till mig med era uppgifter så svarar jag med mitt kontonummer.
När jag ser pengarna på mitt konto så skickar jag adaptern.

Om många är intresserade så säljer jag dem i den ordningen som jag tar i mot PM.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Du har PM!
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Det var en strykande åtgång på adaptern, alla fyra är nu sålda betalda och packade för att läggas på postlådan i morgon bitti :D

Ni som köpt en adapter eller tillverkar en egen, tänk på att olja/fett och oxygen är en VÄLDIGT dålig kombination som kan orsaka brand mm :shock:

Jag har hållit olja/fett borta från adapter/verktyg under tillverkningen men jag rekommenderar ändå att ni som köpt tvättar av den med aceton samt låter acetonet avdunsta helt innan ni monterar adaptern.

Rekommenderar att ni tar 2min och läser denna innan ni börjar använda oxygen:

http://www.airliquide.se/file/otherelem ... w40167.pdf

För att få flödesmätaren att stå rakt upp så får man inte överspänna o-rings packningarna genom att dra åt så att man bottnar gängorna, utan man komprimera dem "lagom" med handkraft.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Sitter och monterar ihop mitt bygge nu och läste för säkerhets skull genom PDF-filen du länkade till en extra gång.
Såg att under punkten 9. stod att materialval även för packningar var viktigt.
Jag har inte någon O-ring utav silikon som kanske är lämpligt, utan en O-ring från en sats köpt på Biltema.
Kan den utgöra en risk?

EDIT: Jag såg nu att det satt ju en O-ring utav silikon, eller dylikt, på plastnippeln som tidigare var monterad i flödesmätaren.

I övrigt undrar jag hur du monterat din diffussionssten. Jag har köpt en diffusionssten på 0,5 mikron från Humle.se och den är inte monterad på ett längre metallrör, som jag sätt att andra diffussionstenar kan vara.
Har du monterat din diffussionssten direkt på en slang, eller har hittat på någon annan typ av konstruktion?
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Skoj att adaptern kom fram så snabbt :)

Jag återanvänder alla original packningar, de är ju gjorda för oxygen så det bör inte vara någon fara.

Jag satte min diffusionssten på en vanlig slang, tyckte det var lättast.

Kokar diffusionssten före och efter användning, lägger slangen i starsan och sätter sen den varma diffusionssten direkt på slangen och sen ner i vörten.

Flyttar sen runt stenen på botten av jäs hinken under tiden jag syresätter för att sprida ut syrgasen så mycket som möjligt.
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Tack för svar! :)
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Sitter just och testar min oxygen bryggda chimay blue klon mot en original från systemet i varsitt glas (jäkla jobb men någon måste ju göra utvärderingen :wink: ).

Min klon är ännu lite ung (bara 2-3 månader på flaska), största skillnaden är faktiskt att min är aningen torrare än originalet vilket är skoj för tidigare har mina hög OG öl alltid haft lite för mycket restsötma. Kan ju inte garantera att det är syrgasens förtjänst men båda mina hög OG öl med syrgas blev väldigt lyckade.

Är förvånad över att den kan vara så pass lik originalet med så kort tid på flaska, vist har originalet aningen mer mogen karamell maltig smak men det är förvånande lite skillnad. Hade jag fått klonen utan en original öl sidan om hade jag lätt kunnat gissa på att klonen var original ölen.

Två 9% öl på tom mage börjar dock kännas så det är nog tid att gå och laga middag i stället.....
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Jag har inte kopplat in min flödesmätare ännu, men har höftat lite med flödet när jag syresatte mina två senaste brytningar, en weissbier och en schwarzbier. Veteölen är flaskad och drickfärdig. Det är min första av den här sorten och skummet är starkt och stabilt. Den mörka är fortfarande i jäshinken.

Vid bryggningen har jag i motsats mot tidigare stilla slangat ner vörten i jäshinken och sedan syresatt med syrestenen. Jag frågar er med mer erfarenhet om jag kan förvänta mig ett starkare och mer stabilt skum i den färdiga ölen generellt när jag undviker skumbildning vid bryggningen?

/Johan
Pitpajka
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Pitpajka »

Hej,

Är själv väldigt sugen på att syresätta vörten med oxygen.

Men denna produkt från Jula är ju till för svetsning och det står att den inte ska användas för något annat än det.

Inga problem ni upplevt med denna gas?
Verkar ju inte som att det är tillsatt någon doft i denna dock, som det kan vara i andra svetsprodukter.

Tacksam för hjälp och svar!

/ Gustaf
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det är inte något problem att syresätta din vört med komprimerad syre, oavsett om det är oxygen för svetsning. Som Krille skriver är det absolut förbjudet med all form av olja,smörjmedel på syrgastuber, vilket gör att gasen alltid är ren.

Möjligen är det att Jula vill friskriver sig mot att någon använder flaskan till inandning.
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Håller med Pilsnerkokaren, har inte märkt något som helst problem med att använda den gasen till mina brygder :)

Det viktigaste är att hålla olja borta från slangar och kopplingar samt inte röka eller ha andra brinnande saker i närheten när du hanterar Oxygen.

Oxygen tuberna har ju högt tryck internt då komprimerad Oxygen inte byter tillstånd när gasen komprimeras, koldioxid och gasol däremot blir flytande när man komprimerar vilket gör att trycket i tuberna blir betydligt lägre än vad det blir med oxygen. Har ett minne av att Oxygen tuberna är på 200 bar medan en koldioxid "bara" är på 57 bar.

Airliquide och Aga säljer båda Oxygen så deras hemsidor är ett utmärkt ställe att läsa på lite kring hanteringen av Oxygen. Rekommenderar er starkt att läsa på innan ni börjar använd Oxygen så att det inte händer en olycka.
Skriv svar