Hej och god söndagsmorgon.
Har bryggt en öl med ovan nämda jäst.
Jäsningen har skett på 15 grader hela tiden förutom en diacetylrast på 20 i ett dygn.
Frågan är nu - vilken temperatur skall man låta flaskorna stå i under kolsyrejäsningen ?
Hittar banne mig ingenting om detta. Jästen är ju lite speciell och tål höga temperatuer.
Optimala jäsningstempen skall vara mellan 14-18 grader.
Mvh
Kenneth
Kolsyrejäsa - WLP810 San Francisco Lager Yeast.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Kolsyrejäsa - WLP810 San Francisco Lager Yeast.
Följer med intresse! Jag fick hem samma jäst idag och tänkte jäsa i 17 grader och flaskjäsa i 17-20. Intressant att höra vad det finns för erfarenheter av den jästen.
Re: Kolsyrejäsa - WLP810 San Francisco Lager Yeast.
Just nu står flaskorna i 19 grader och pet-flaskan som jag fyllde för att kunna kolla hur bra kolsyran tar sig är redan ganska hård efter 3 dagar.
Smaken på ölet jag tappade var mycket fruktig - blir fint sommaröl. Jag har inte gjort en strikt California Common. Körde med Amarillo humle.
Jag återkommer om någon vecka när jag provsmakat den med kolsyra.
Smaken på ölet jag tappade var mycket fruktig - blir fint sommaröl. Jag har inte gjort en strikt California Common. Körde med Amarillo humle.
Jag återkommer om någon vecka när jag provsmakat den med kolsyra.