Inte helt omöjligt att det är brett som har tagit sig in i ditt jäskärl. I vilket fall så skulle jag hålla noga koll på kolsyrenivån i flaskorna eftersom brett har en tendens att käka upp fler sockerarter än vad saccharomyces klarar av, dock tar det lite längre tid.
Ja, någon/några månader eller tills det är rejält utjäst, men beroende på vad som har infekterat ditt öl så kommer det kanske inte att smaka så bra.
Vad hade du för FG när du tappade ölen?
Flaskbomber går väll inte direkt att skydda sig mot förutom att öppna flaskorna och/eller förvara flaskorna så att konsekvenserna av en sprängning blir så små som möjlig. Tex i dubbla sopsäckar i ett rum som inte är känsligt för läckage, typ badrum.
Det låg på 1.012. Så när du säger det så låter det ju troligt att det smäller här snart.
Trodde inte att infektionen i sig jäser eftersom jag sett att jäsröret bildat undertryck.
Jag ska öppna en om en vecka och kolla om det är fontän. Om det inte smakar bra så åker nog hela satsen vårt härliga svenska avloppssystem.
Just smakmässigt för din öl behöver det inta vara ett bottennapp. I och med att du tappat på flaska så kommer inte din öl vara utsatt för syre i någon högre grad så särskilt syrligt kommer nog inte ölet bli om det är någon form av vildjäst, brettanomyces etc. Efter två veckor kolsyrejäsning kan du ta undan en öl som du har varmt i en säker behållare och resten av ölen kan du lagra riktigt kallt. Smäller den varma flaskan inom några veckor eller blir en rejäl gusher när du öppnar den så är det bara att hålla den andra ölen kall och dricka upp den inom en kortare tidsperiod om den smakar bra. Annars vaskar du..
Klarar sig den varma flaskan bra så är läget lugnare.
Om du har fått i lactobacillus så kan det mycket väl bli syrligt eftersom lacto gärna arbetar i syrefri miljö. Brett producerar dock ingen syra i syrafria miljöer
Vilken annorlunda utveckling det blev. Jag försökte testa att göra en öl (fast ale) liknande Mikkellers Citrus Dreams Lager, men hamnade till slut med en infektion och flaskbombsrisk.
Blir off topic nu, eftersom jag fått svar på mina frågor. Siste frågan: Hur skulle ni använda citrusskal? På Mikkeller säger man att man brygger den med citrusskal, vilket jag gjorde på flame out. Vodkaindränkning kanske vore bättre.