Imperial Stout, lite funderingar

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Imperial Stout, lite funderingar

Inlägg av Ceder »

Hej,

med ett antal IPAor och APAor och någon Bock och Stout under BIAB bältet sedan min återstart som hembryggare tänkte jag ge mig på en Imperial Stout.
Jag fyller 40 i höst och tänkte se till att ha en del på hyllan till dess. En Imperial Stout känns rätt att börja med, då den gärna/bör lagras om jag fattat rätt.

Har suttit och filat på ett recept (nedan) men då jag själv inte bryggt någon Imperial Stout tidigare tar jag gärna lite feedback.

Metod: BIAB
Batch Size (fermenter): 19,85 l Brewer:
Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75,00 %

Ingredients
5,30 kg Pale Ale (2-row) (6,0 EBC) Grain 1 67,9 %
0,65 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 2 8,3 %
0,50 kg Munich (20,0 EBC) Grain 3 6,4 %
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4 5,1 %
0,25 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 5 3,2 %
0,20 kg Roasted Barley (1500,0 EBC) Grain 6 2,6 %
0,50 kg Dememera Sugar (3,9 EBC) Sugar 7 6,4 %

80,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 60,0 min Hop 8 76,9 IBUs
20,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 20,0 min Hop 9 11,6 IBUs
30,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 10 7,2 IBUs
30,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 10,0 min Hop 11 4,9 IBUs
40,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 1,0 min Hop 12 0,8 IBUs
1,0 pkg Scottish Ale (Wyeast Labs #1728) [124,21 ml] Yeast 13

Est Original Gravity: 1,092 SG
Est Final Gravity: 1,021 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9,4 %
Bitterness: 101,4 IBUs
Est Color: 83,4 EBC

Frågor för stunden;

- Jag bryggde för ett tag sedan en Guinness liknande kopia och jag gillade den "krämighet" och fyllighet jag fick av kornflingorna. Vad tror ni om kornflingor I en Imperial? Jag har kollat den del recept och en del har kornflingor, men de flesta saknar det (och finns det i receptet är mängden mindre än vad jag skissat på)

- Jästen är vad jag förstår väl lämpad för ändamålet, och jag har en APA/IPA på jäsning med denna jäst just nu. Jag funderar dock lite om jästen riskerar att bli "trött" och att det blir för mycket grums, då min tänkta Imperial blir den tredje satsen med samma jäst? Satte den APA som bubbler nu direkt efter en IPA, utan att tvätta jästen (den gick alltså rätt ner i slurryn) Vad tror ni? tvätta jästen mellan och sätta ny förkultur eller bara köra på?

- Övrig feedback på receptet? (medveten om att jag ligger lite högt i IBU'n men min erfaraenhet är att Beersmith's tabell stammer lite dåligt på starkare öl)
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Imperial Stout, lite funderingar

Inlägg av ScrotzaN »

Jag tycker det ser helt ok ut, det kommer bli en god öl. Men ang. IBU. Kör du tinseth lr rager? Tinseth är den enda som tar med i beräkningen vad Du har för vörtstyrka osv så det kan vara en bra idé att byta till den.

Ang kornflingorna tror ja det blir bra. Jag brukar använda 4-5% havregryn o de funkar bra.

Jag skulle inte brygga en Imperial med den jästen utan jag skulle göra en adekvat förkultur på ett nytt rör.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

MIna tips: Ersätt sockret med basmalt och flytta all EKG till 15 min.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hmm... inser att tiderna för humlegivorna för aromen var baserade på min IPA inställda skalle :roll:
Ett tecken på att jag kört några för många IPA i rad nu, ytterligare ett skäl att bryta av med en Imperial Stout :D
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Jag skulle minska lite på humlen. Även om en Imperial Stout är en "mastig" öl som tål mycket så
tycker jag att ett IBU på över 100 är i mesta laget.

/Anders
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Wessfeldt »

Smaksak kanske, men jag hade kanske satsat på lite högre mäsktemp och fått lite mer restsötma/fyllighet. Bryggde en imperial stout med fg på 1,030 som var mycket god.

Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Jag hade gjort följande:

skippat både kornflingorna och munich malten.
Lagt i havre istället, 5-10%.
Tagit bort sockret och ersatt med basmalt.
Lagt i 200 g svartmalt
Ökat chokladmalten till 400g.
Vill du skoja till det lite så kan du lägga i 400-800g brunmalt för lite skön komplexitet.
Bara en 60 minuters giva med humle. Du kan behålla storleken på den befintliga.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej, tack för er input.

Mer feedback på jästen (hur jag skall göra) tas gärna :)

Som jag tidigare beskrivit funderar jag på att forstätta på samma jäst som jag redan kört två gånger. Det verkar pigg just nu i alla fall (2:a satsen) Just nu lutar det dock åt att tvätta den och sätta en förkultur (mest för att få bort all grums i det hela)

Hur många gånger brukar ni som återanvänder jäst göra det? och hur? (tvätta eller inte)
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Jag har återanvänt WLP001 fem gånger utan några som helst problem. Där nånstans går väl gränsen tror jag efter att ha läst runt på diverse forum. Jag har tvättat med förkokat vatten och sen dekanterat.

En annan grundregel värd att nämna är att aldrig pitcha lägre än batcherna innan.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack.

Blir till att prova att tvätta jäst igen. förra gången gick det inget vidare, men övning ger säkert färdighet även gällande jästtvätt...

Jag gissar att om jag lyckas väl med tvätten (d.v.s. lyckas behålla stora delar av den levande, rena, jästen) så borde jag inte behöva sätta en förkultur. Eller?
Ölen jag skall brygga kommer landa på kanske 1095 i SG, så det det behövs ju några jästceller för att jäsa ner det till typ 1025 :wink:

ETID: det blir en förkultur, för säkerthets skull

En annan fråga, gällande maltnotan; jag har en del Caramunich hemma som jag inte ser att jag kommer behöva på rätt lång tid, funderar därför att köra i lite sånt (inte mycket, 4% kanske som ersätter den "vanliga" karamellmalten jag brukar köra med 120 EBC) Vad tror ni om det? Tänker mig att det kan passa bra och ge ett passande bidrag till en Imperial Stout (mängden är rätt liten så jag ser inte någon store risk att den "tar över" på något sätt)

Har filat vidare lite på receptet i övrigt också. Har minskat mängden rostat korn (då jag inte hade så mycket hemma :) ) men ökat mängden chokladmalt för att hitta färgen ändå. Blir nog lite malt-tömning när jag sätter denna, gäller bara att inte snöa iväg helt så man missar målet :D
Skriv svar