Lågbudget RIMS värmare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

snacksor
Nybryggare
Nybryggare

Re: Lågbudget RIMS värmare

Inlägg av snacksor »

Strålande jobb. Har du hunnit testa den på riktigt än?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Tack så mycket!

Ja, den användes när det bryggdes Saison på stora hembryggardagen. Fungerade imho alldeles ypperligt. Ställde ner effekten till uppskattningsvis 100-150w, vilket verkade duga för att hålla värmen uppe. Sedan körde på för fullt sista kvarten och lyckades höja temperaturen några grader iaf, vilket jag är helt nöjd med.
Det bästa (förutom priset då) är att den är så enkel att ta isär. Bara på en användning och trots att jag backspolade den med lakvattnet under lakningen, så satt det en del gunk fast. Tack vare silikonpropparna så är den superlätt att rengöra.
Jag är verkligen nöjd med den :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
snacksor
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av snacksor »

Låter som om ett kraftigare element skulle behövas om man vill göra en riktig setgmäskning 60+70+80 typ.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

snacksor skrev:Låter som om ett kraftigare element skulle behövas om man vill göra en riktig setgmäskning 60+70+80 typ.
Ja, men nu ska du få höra :)
Jag beställde kraftigaste elementet jag kunde hitta som var 10cm i diameter, för att det skulle passa med silikonpropparna. Sedan, för att kunna överföra höga effekter utan att höja temperaturen på vörten för mycket (så att enzymerna denatureras), så måste man även öka flödet, vilket ökar risken för att man kompakterar maltbädden.
Poängen med RIMS (och HERMS) är att få kontroll över temperaturen i första hand. Jag är helt nöjd med att kunna hålla temperaturen (och även kunna göra mindre justeringar om det behövs).
Jag har själv i princip inget behov av att stegmäska. Skulle någon gång brygga ett öl med en maltnota med mycket lågmodifierad malt, så är det dekoktion eller infusion som gäller för mig, av den enkla anledningen att kunna snabbt 'stega ur' proteinrasten, så den inte blir för utdragen.

Stegmäskning är ett otyg, helt enkelt. Det bästa sättet att stegmäska jag kan tänka mig (mest skonsamt, men tillräckligt snabbt och utan att späda vörten) vore väl att använda ånga, men eftersom jag inte har behovet känns det som fullkomligt överflödig utrustning :)
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

bryggapa skrev: Ja, men nu ska du få höra :)
Jag beställde kraftigaste elementet jag kunde hitta som var 10cm i diameter, för att det skulle passa med silikonpropparna. Sedan, för att kunna överföra höga effekter utan att höja temperaturen på vörten för mycket (så att enzymerna denatureras), så måste man även öka flödet, vilket ökar risken för att man kompakterar maltbädden.
Poängen med RIMS (och HERMS) är att få kontroll över temperaturen i första hand. Jag är helt nöjd med att kunna hålla temperaturen (och även kunna göra mindre justeringar om det behövs).
Jag har själv i princip inget behov av att stegmäska. Skulle någon gång brygga ett öl med en maltnota med mycket lågmodifierad malt, så är det dekoktion eller infusion som gäller för mig, av den enkla anledningen att kunna snabbt 'stega ur' proteinrasten, så den inte blir för utdragen.

Stegmäskning är ett otyg, helt enkelt. Det bästa sättet att stegmäska jag kan tänka mig (mest skonsamt, men tillräckligt snabbt och utan att späda vörten) vore väl att använda ånga, men eftersom jag inte har behovet känns det som fullkomligt överflödig utrustning :)
Funderar på att bygga ett bryggverk själv med en 2kw-värmare, och har funderat på samma problem du nämner och klurat på om man kan sätta nån "dimmer" som t.ex. halverar (eller tar ner mer) effekten med hjälp av en switch, typ en I-0-II-switch så att jag har t.ex. 500w på I och full effekt på II, går det? =)

EDIT: Alternativt får jag slänga in ett 700w-element jag hittat också, blir ju typ en hundring extra. Och sen sätter jag switch efter PIDen som väljer mellan vilket element jag ska använda.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hur ska bryggverket se ut? Samma element för kok som mäskning då antar jag (typ brewmeister)?
Jag har inte järnkoll på PID utbudet, men jag kan tycka att det vore rimligt av en bättre PID att låta användaren kunna sätta gränser (min och max output).
Annars kan du sätta en diod (som klarar strömmen och spänningen) i serie och ha en brytare för att kortsluta denna. Då kan du iaf välja hel eller halv effekt.
Dimmrar tycker jag du ska hålla dig borta från. Väöj då hellre en bättre PID/hårdvara redan från början.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Kan inte minnas att jag gått igång så här på en tråd. Vilken fantastisk tråd - jag trodde mina rims-funderingar låg långt i framtiden bl.a. p.g.a pris. Men värmeelement, kontroller (led dimmern) och pumpar för en spottstyver!?

Detta ihop med Grainfather tråden som varit på väg off topic med en mängd förvånansvärt billiga kaffekokarkärl. Otroligt spännande (Den diskussionen borde höra hemma här snarare)

Bygga eget bryggverk känns inte längre alls så orimligt.

Let's do it. [emoji4] Risk att jag mest är påhejare ett tag till men det beror på tid just nu och borde rätta till sig framöver.

Tack för alla fantastiska länkar.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Och kanske framför allt tack till dom som bumpar upp ett år gamla trådar som såna som jag missat tidigare. [emoji5] [emoji38]
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

bryggapa skrev:Hur ska bryggverket se ut? Samma element för kok som mäskning då antar jag (typ brewmeister)?
Jag har inte järnkoll på PID utbudet, men jag kan tycka att det vore rimligt av en bättre PID att låta användaren kunna sätta gränser (min och max output).
Annars kan du sätta en diod (som klarar strömmen och spänningen) i serie och ha en brytare för att kortsluta denna. Då kan du iaf välja hel eller halv effekt.
Dimmrar tycker jag du ska hålla dig borta från. Väöj då hellre en bättre PID/hårdvara redan från början.
Ja precis lite som en braumeister. En gryta på 30l med tappkran, värmeelement på 2kw med en vattentät box utanför som skyddar baksidan av elementet. Sen tänkte jag först en STC1000 men som du säger kanske det vore smidigast att hitta en PID som har variabel output (om nån har tips om en sådan som inte är tokdyr så är det välkommet :) ). Utöver det tänkte jag en solarproject pump som suger in från tappkranen och ner genom toppen av locket ner över maltbädden.

Tror du/ni det räcker att ta ner effekten till hälften för att det inte ska bränna vid när man mäskar så som du föreslog eller kan man ta ner det ännu mer? Typ halvera den redan halverade så att det blir t.ex. 500w?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

wessman skrev: Ja precis lite som en braumeister. En gryta på 30l med tappkran, värmeelement på 2kw med en vattentät box utanför som skyddar baksidan av elementet. Sen tänkte jag först en STC1000 men som du säger kanske det vore smidigast att hitta en PID som har variabel output (om nån har tips om en sådan som inte är tokdyr så är det välkommet :) ). Utöver det tänkte jag en solarproject pump som suger in från tappkranen och ner genom toppen av locket ner över maltbädden.

Tror du/ni det räcker att ta ner effekten till hälften för att det inte ska bränna vid när man mäskar så som du föreslog eller kan man ta ner det ännu mer? Typ halvera den redan halverade så att det blir t.ex. 500w?
Det låter väldigt likt mitt byggprojekt http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=10222 av ett halvautomatiskt bryggverk.
Jag kommer att använda en STC som jag programmerar om till att sköta 'stegen'. Jag har börjat med både bygget av bryggverket samt mjukvaran till STC, men inget är färdigt än. Har fler projekt också, och begränsat med tid. Om du är intresserad av att eventuellt använda en STC som kontroller, så diskuterar jag gärna vidare hur jag har tänkt mig att det ska fungera, men då kanske vi kan ta det via mail.

//mats
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

bryggapa skrev: Det låter väldigt likt mitt byggprojekt http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=10222 av ett halvautomatiskt bryggverk.
Jag kommer att använda en STC som jag programmerar om till att sköta 'stegen'. Jag har börjat med både bygget av bryggverket samt mjukvaran till STC, men inget är färdigt än. Har fler projekt också, och begränsat med tid. Om du är intresserad av att eventuellt använda en STC som kontroller, så diskuterar jag gärna vidare hur jag har tänkt mig att det ska fungera, men då kanske vi kan ta det via mail.
//mats
Intressant! PMar dig =)
Skriv svar