Hjälp till en newbie

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

Det är många turer om man ska torrhumla i primären eller sekundären och om det behöves sekundär eller inte;-)..Har bestämt att jag ska köra med sekundär mest bara för övningens skull;-)..Där tänkte jag torrhumla ett tag....eller;-)?
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Wessfeldt »

Om du ska jäsa i sekundär så är det att föredra att torrhumla där. Men sekundär är inte nödvändigt. Gör inte för mycket i början för då har du inte koll om något blir fel. Håll det simpelt och lägg till steg när du känner du har koll.


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 353
Blev medlem: torsdag 2012-05-10 00:22

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Foodhead 1 »

Hej!

Om det är amerikansk ipa du eftersträvar tycker jag inte att du ska välja Maris Otter. Den ger maltigare smak som nog passar bättre i brittiska ale. (Även om vissa använder den med framgång även i amerikanskt, men det kanske är bäst att börja så "rent" som möjligt? Dessutom är den dyrare än annan ljus basmalt.)

Jag ser också att du bytt jäst från ursprungsreceptet. En amerikansk jäst (US-05 är ett bra val) ger renare utjäsning, vilket passar typen bättre. Vad du föredrar är förstås en annan sak.

Brännässlan du var inne på kommer nog, om jag tolkar smakbeskrivningen rätt, snarare från riklig torrhumling än från hög beska. Eventuellt är vissa sorter nässligare än andra, men jag vet i så fall inte vilka.

Och "sekundärjäsning" syftar egentligen bara på slutskedet av jäsningen, oavsett om du tappar om eller ej. Och jag tycker att omtappning oftast är onödigt, men där tycker folk olika. (Läs Ekstedts blogginlägg som han länkade till!)

Lycka till!

Kalle
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

Foodhead 1 skrev:Hej!

Om det är amerikansk ipa du eftersträvar tycker jag inte att du ska välja Maris Otter. Den ger maltigare smak som nog passar bättre i brittiska ale. (Även om vissa använder den med framgång även i amerikanskt, men det kanske är bäst att börja så "rent" som möjligt? Dessutom är den dyrare än annan ljus basmalt.)


Lycka till!

Kalle
Gjorde så att jag tittade på brewdogs hemsida och sen lite recept som låg nära med samma ingredienser och sen försökte jag med det jag läst till mig göra en liten liten justering så att det blev "min" öl och inte bara en clone;-)..Receptet har ändrats pga era åsikter och saker man lär sig på vägen,så de uppskattas jättemycket.
Alla saker är beställda en del av det från Kina så det tar ett tag till innan man kan ge sig på bryggningen med råvarorna borde komma i veckan.

Se fram emot detta något fruktansvärt..!!!

En tanke bara...Ni som skapar egna namn och namnsätter era öl och erat "bryggeri"...ansöker ni hos patentverket och registrera ni era "bryggerier" som företag för att skydda det ni skapar?eller hur gör ni?

Mvh Morgan
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Wessfeldt »

Namnskydda behöver man inte förren man går PRO. :)


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Wessfeldt »

Sen är väl de flesta små bryggerier öppna med hur det tillverkar sina öl. Vill man inte att någon ska klona så får man hålla receptet hemligt.
Vet faktiskt inte om man kan ha patent på recept?


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

Wessfeldt skrev:Sen är väl de flesta små bryggerier öppna med hur det tillverkar sina öl. Vill man inte att någon ska klona så får man hålla receptet hemligt.
Vet faktiskt inte om man kan ha patent på recept?


Web: http://www.facebook.com/wessfeldts

Ne receptet vill jag inte dölja på något sätt:-)drömmen hade ju varit om så många som möjligt vill clona;-)(drömma kan man alltid..;-)..tänkte mest om man döper sin öl och så:-).man kanske få in en fullträff;-)..

//Morgan
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

Hej igen.
Bryggdagen börja närma sig och nu har jag en liten fråga angående förkultur eller snarare om jag behöver göra en förkultur?..kommer att använda mig jästen som står i receptet wyeast 1089 och ja frågan är om det bara räcker med att hälla denna direkt i eller rekommendera ni en förkultur?

Mvh Morgan
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Karl R »

Ja, på en flytande jäst till 22 liter postboil med OG på 1060 så hade jag gjort en förkultur. eller köra två rör. det beror ju lite på vad du har för förutsättningar att göra en förkultur. på röret står det väl iofsig att man klarar sig. Och det gör man väl, men det blir bättre om man gör en bra förkultur. Ok, nu lämnar jag över till förkulturexperterna. Se det som en synpunkt
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av ScrotzaN »

Ja, du ska göra förkultur. Utgår man ifrån att man ska pitcha 0.75 miljoner celler per ml per plato så behöver du göra en förkultur på 3 L. Du ska pitcha närmare 250 miljarder celler.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

ScrotzaN skrev:Ja, du ska göra förkultur. Utgår man ifrån att man ska pitcha 0.75 miljoner celler per ml per plato så behöver du göra en förkultur på 3 L. Du ska pitcha närmare 250 miljarder celler.
Om man ska tillföra 3l till ska man då minska volymen på mäsken?...eller hur funka det där?Hur mycket light malt extrakt ska jag använda mig av?..Vill få det så perfekt som möjligt..;-)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Falkens »

Nagrom80 skrev: Om man ska tillföra 3l till ska man då minska volymen på mäsken?...eller hur funka det där?Hur mycket light malt extrakt ska jag använda mig av?..Vill få det så perfekt som möjligt..;-)
Nä du ska inte dra av något från mäsken...
Jag får tipsa om bryggarwikin. Längst ner på den sidan finns "Bra Tips". Kolla in det tipset.
http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rkultur
// Jonas
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av ScrotzaN »

100 g dme per L. Så 300 g om du ska göra 3 L. Sen lär du räkna med bortkok om Du ska koka i 15 min lr dyl. Sen jäser man förkulturen i 48 h o sen kyler du den i 48 h. Sen häller du av så mkt vätska som möjligt o tillsätter bara jästen. Lite vätska behöver du för att få med jästen såklart.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Nagrom80
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2014-02-13 04:06

Re: Hjälp till en newbie

Inlägg av Nagrom80 »

Behöver jag verkligen göra så mycket som 3l?..har läst att många inte gör mer än 1-1,5 liter?.tänker mest på att jag inte beställde mer 0,5 kg dme och skulle gärna ha detta till en bryggning till..räcker inte 1,5 L och 1,5dl eller 150 gram dme?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Sv: Hjälp till en newbie

Inlägg av ScrotzaN »

Du får ju inte lika stor tillväxt och således inte tillräckligt med jäst annars. Pitchar du för lite jäst kan det ta tid för ölet att jäsa ut, du kan få mera bismaker, estrar o dyl eftersom jästen behöver föröka sig mer osv osv.

3 L är om du vill försöka hamna så nära en "bra" pitchrate som möjligt. Sen blir det öl i vilket fall. Kanske inte lika bra öl bara.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar