Hjälp till en newbie
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Hjälp till en newbie
Det är många turer om man ska torrhumla i primären eller sekundären och om det behöves sekundär eller inte;-)..Har bestämt att jag ska köra med sekundär mest bara för övningens skull;-)..Där tänkte jag torrhumla ett tag....eller;-)?
Re: Hjälp till en newbie
Om du ska jäsa i sekundär så är det att föredra att torrhumla där. Men sekundär är inte nödvändigt. Gör inte för mycket i början för då har du inte koll om något blir fel. Håll det simpelt och lägg till steg när du känner du har koll.
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 353
- Blev medlem: torsdag 2012-05-10 00:22
Re: Hjälp till en newbie
Hej!
Om det är amerikansk ipa du eftersträvar tycker jag inte att du ska välja Maris Otter. Den ger maltigare smak som nog passar bättre i brittiska ale. (Även om vissa använder den med framgång även i amerikanskt, men det kanske är bäst att börja så "rent" som möjligt? Dessutom är den dyrare än annan ljus basmalt.)
Jag ser också att du bytt jäst från ursprungsreceptet. En amerikansk jäst (US-05 är ett bra val) ger renare utjäsning, vilket passar typen bättre. Vad du föredrar är förstås en annan sak.
Brännässlan du var inne på kommer nog, om jag tolkar smakbeskrivningen rätt, snarare från riklig torrhumling än från hög beska. Eventuellt är vissa sorter nässligare än andra, men jag vet i så fall inte vilka.
Och "sekundärjäsning" syftar egentligen bara på slutskedet av jäsningen, oavsett om du tappar om eller ej. Och jag tycker att omtappning oftast är onödigt, men där tycker folk olika. (Läs Ekstedts blogginlägg som han länkade till!)
Lycka till!
Kalle
Om det är amerikansk ipa du eftersträvar tycker jag inte att du ska välja Maris Otter. Den ger maltigare smak som nog passar bättre i brittiska ale. (Även om vissa använder den med framgång även i amerikanskt, men det kanske är bäst att börja så "rent" som möjligt? Dessutom är den dyrare än annan ljus basmalt.)
Jag ser också att du bytt jäst från ursprungsreceptet. En amerikansk jäst (US-05 är ett bra val) ger renare utjäsning, vilket passar typen bättre. Vad du föredrar är förstås en annan sak.
Brännässlan du var inne på kommer nog, om jag tolkar smakbeskrivningen rätt, snarare från riklig torrhumling än från hög beska. Eventuellt är vissa sorter nässligare än andra, men jag vet i så fall inte vilka.
Och "sekundärjäsning" syftar egentligen bara på slutskedet av jäsningen, oavsett om du tappar om eller ej. Och jag tycker att omtappning oftast är onödigt, men där tycker folk olika. (Läs Ekstedts blogginlägg som han länkade till!)
Lycka till!
Kalle
Re: Hjälp till en newbie
Gjorde så att jag tittade på brewdogs hemsida och sen lite recept som låg nära med samma ingredienser och sen försökte jag med det jag läst till mig göra en liten liten justering så att det blev "min" öl och inte bara en clone;-)..Receptet har ändrats pga era åsikter och saker man lär sig på vägen,så de uppskattas jättemycket.Foodhead 1 skrev:Hej!
Om det är amerikansk ipa du eftersträvar tycker jag inte att du ska välja Maris Otter. Den ger maltigare smak som nog passar bättre i brittiska ale. (Även om vissa använder den med framgång även i amerikanskt, men det kanske är bäst att börja så "rent" som möjligt? Dessutom är den dyrare än annan ljus basmalt.)
Lycka till!
Kalle
Alla saker är beställda en del av det från Kina så det tar ett tag till innan man kan ge sig på bryggningen med råvarorna borde komma i veckan.
Se fram emot detta något fruktansvärt..!!!
En tanke bara...Ni som skapar egna namn och namnsätter era öl och erat "bryggeri"...ansöker ni hos patentverket och registrera ni era "bryggerier" som företag för att skydda det ni skapar?eller hur gör ni?
Mvh Morgan
Re: Hjälp till en newbie
Sen är väl de flesta små bryggerier öppna med hur det tillverkar sina öl. Vill man inte att någon ska klona så får man hålla receptet hemligt.
Vet faktiskt inte om man kan ha patent på recept?
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Vet faktiskt inte om man kan ha patent på recept?
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Re: Hjälp till en newbie
Wessfeldt skrev:Sen är väl de flesta små bryggerier öppna med hur det tillverkar sina öl. Vill man inte att någon ska klona så får man hålla receptet hemligt.
Vet faktiskt inte om man kan ha patent på recept?
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Ne receptet vill jag inte dölja på något sätt:-)drömmen hade ju varit om så många som möjligt vill clona;-)(drömma kan man alltid..
//Morgan
Re: Hjälp till en newbie
Hej igen.
Bryggdagen börja närma sig och nu har jag en liten fråga angående förkultur eller snarare om jag behöver göra en förkultur?..kommer att använda mig jästen som står i receptet wyeast 1089 och ja frågan är om det bara räcker med att hälla denna direkt i eller rekommendera ni en förkultur?
Mvh Morgan
Bryggdagen börja närma sig och nu har jag en liten fråga angående förkultur eller snarare om jag behöver göra en förkultur?..kommer att använda mig jästen som står i receptet wyeast 1089 och ja frågan är om det bara räcker med att hälla denna direkt i eller rekommendera ni en förkultur?
Mvh Morgan
Re: Hjälp till en newbie
Ja, på en flytande jäst till 22 liter postboil med OG på 1060 så hade jag gjort en förkultur. eller köra två rör. det beror ju lite på vad du har för förutsättningar att göra en förkultur. på röret står det väl iofsig att man klarar sig. Och det gör man väl, men det blir bättre om man gör en bra förkultur. Ok, nu lämnar jag över till förkulturexperterna. Se det som en synpunkt
Re: Hjälp till en newbie
Ja, du ska göra förkultur. Utgår man ifrån att man ska pitcha 0.75 miljoner celler per ml per plato så behöver du göra en förkultur på 3 L. Du ska pitcha närmare 250 miljarder celler.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Hjälp till en newbie
Om man ska tillföra 3l till ska man då minska volymen på mäsken?...eller hur funka det där?Hur mycket light malt extrakt ska jag använda mig av?..Vill få det så perfekt som möjligt..ScrotzaN skrev:Ja, du ska göra förkultur. Utgår man ifrån att man ska pitcha 0.75 miljoner celler per ml per plato så behöver du göra en förkultur på 3 L. Du ska pitcha närmare 250 miljarder celler.
Re: Hjälp till en newbie
Nä du ska inte dra av något från mäsken...Nagrom80 skrev: Om man ska tillföra 3l till ska man då minska volymen på mäsken?...eller hur funka det där?Hur mycket light malt extrakt ska jag använda mig av?..Vill få det så perfekt som möjligt..
Jag får tipsa om bryggarwikin. Längst ner på den sidan finns "Bra Tips". Kolla in det tipset.
http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rkultur
// Jonas
Re: Hjälp till en newbie
100 g dme per L. Så 300 g om du ska göra 3 L. Sen lär du räkna med bortkok om Du ska koka i 15 min lr dyl. Sen jäser man förkulturen i 48 h o sen kyler du den i 48 h. Sen häller du av så mkt vätska som möjligt o tillsätter bara jästen. Lite vätska behöver du för att få med jästen såklart.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Hjälp till en newbie
Behöver jag verkligen göra så mycket som 3l?..har läst att många inte gör mer än 1-1,5 liter?.tänker mest på att jag inte beställde mer 0,5 kg dme och skulle gärna ha detta till en bryggning till..räcker inte 1,5 L och 1,5dl eller 150 gram dme?
Re: Sv: Hjälp till en newbie
Du får ju inte lika stor tillväxt och således inte tillräckligt med jäst annars. Pitchar du för lite jäst kan det ta tid för ölet att jäsa ut, du kan få mera bismaker, estrar o dyl eftersom jästen behöver föröka sig mer osv osv.
3 L är om du vill försöka hamna så nära en "bra" pitchrate som möjligt. Sen blir det öl i vilket fall. Kanske inte lika bra öl bara.
3 L är om du vill försöka hamna så nära en "bra" pitchrate som möjligt. Sen blir det öl i vilket fall. Kanske inte lika bra öl bara.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!