3,5 kW induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: 3,5 kW induktionshäll

Inlägg av assistredo »

Ceder skrev:Anledningen är min kastrull inte funkar på hällen! :x

Antar att botten är för tunn* för att hällen skall funka*Den är kanske 0,8 mm, inte biltema kastrullen utan en 30 liters jag köpt från en på forumet. Kastrullen fukar dock på induktionshällen i köket, men det är inte ett alternativ att brygga där.

Konsument tipset idag blir såldes att denna häll inte går att kombinera med tunnbottnade kastruller
Är hela grytan, även botten, bara på 0,8mm. Det verkar lite underligt att hela grytan då är gjord i ett magnetiskt material, de brukar lägga in något bara i botten vanligtvis. Har du provat med en magnet?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Vet inte om den är exakt 0,8 mm. Den kanske är 1 mm i botten. Skulle gissa att det är samma typ av konstruktion som biltema använder sig av (kollade på en sån innan jag köpte dessa) Har provat med magnet, den är svagt magnetisk, inte alls på samma sätt som botten på en "vanlig" kastrull.

Surt sa raven, du har inte en 36 liters Patina som du kan sälja till mig? :wink:
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Hemmakocken.nu har billiga patina kastruller. Tror dom har fri frakt också.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Goblintroll, stort tack för infon! När jag såg att humle.se hade slut på den (och inte heller skulle få in den på "ett par veckor") googlade jag som en galning. Hittade flera som sålde den men antigen var priset mycket högre än på humle, eller så var de slut.

Kollade även på hemmakocken.nu, men lurades lite av att bilden visade en liten sket-kastrull. Men nu hittade jag den, 1200 spänn, fri fakt. beställt och klart!

Så, återkommer med en rapport som förhoppningsvis säger att denna kombo av häll och kittel också funkar för mig, men då jag vet att många här kör just denna kombo är jag inte så orolig :D
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Nu har i alla fall vår induktionshäll kommit och jag har testat den med en 5 liters kastrull från IKEA och på en 10A säkring och den fungerar hur bra som helst! Byggkvaliten känns som en panzarvagn jämfört med den gamla.

http://fearwolf.blogspot.se/2014/01/utr ... igare.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Jag letar efter en bättre värmekälla än min spis som jag använder mig av för tillfället, så denna häll verkade som ett bra val. Det är bara ett problem min kittel klarar inte magnet testet. Går det att lägga en gjutjärns platta imellan induktionshällen eller är det en dålig idé?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Ceder skrev:Så, återkommer med en rapport som förhoppningsvis säger att denna kombo av häll och kittel också funkar för mig, men då jag vet att många här kör just denna kombo är jag inte så orolig :D
Så, förstår att ni varit nyfikna "Kommer denna kombo med 36 liters Patina och 3,5 kW hällen fungera även för Ceder eller är han tillbaka på ruta noll?" :wink:
Kan stilla er nyfikenhet, den kokar vatten kanon. I morgon skall det bryggas! :D
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

rosen1991 skrev:Jag letar efter en bättre värmekälla än min spis som jag använder mig av för tillfället, så denna häll verkade som ett bra val. Det är bara ett problem min kittel klarar inte magnet testet. Går det att lägga en gjutjärns platta imellan induktionshällen eller är det en dålig idé?
Hur stor kastull har du? är det inte enklare och kanske inte så mycket dyrare att skaffa en ny kastrull?

Själv skulle jag inte hålla på att mecka med en extra botten, men jag inte provat så jag vet inte om det funkar bra eller dåligt.
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Ceder skrev:
Hur stor kastull har du? är det inte enklare och kanske inte så mycket dyrare att skaffa en ny kastrull?

Själv skulle jag inte hålla på att mecka med en extra botten, men jag inte provat så jag vet inte om det funkar bra eller dåligt.
jag har en Blichman 10 gal som jag gärna inte byter ut.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

rosen1991 skrev:jag har en Blichman 10 gal som jag gärna inte byter ut.
DET har jag all förståelse för :D

Har ingen aning om denna funkar; http://www.smartasaker.se/induktionsplatta-22-5cm.html men den borde väl göra det?
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Tack Ceder, du har nog hittat produkten för mig:)
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

enligt den produktbeskrivningen kunde man inte köra på full effekt. Sen blir det ju energiförluster också förstås. Value?
Skriv svar