Krossa malt med Kenwood Spannmålskvarn.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

dillingen
Satsbryggare
Satsbryggare

Krossa malt med Kenwood Spannmålskvarn.

Inlägg av dillingen »

Hej alla glada!
Här har ni ännu en som troligen fastnat i bryggar träsket. Endast hunnit med 2st satsbryggningar och 1 helmäskning så här långt, men vill helt klart fortsätta!
Sitter i alla fall och funderar på detta med krossningen av malten.

Är det någon som har testat att krossa malt med Kenwood´s Spannmålskvarn? Den bör vara mer till för att mala, men skall även kunna justeras en del.
Har skickat ett mail till leverantör, får se om dom förstår min vision.

Skulle vara underbart om man kunde nyttja hushållsmaskinen!
//Andreas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Krossa malt med Kenwood Spannmålskvarn.

Inlägg av Lindh »

Inte testat men skulle spontant säga att den kommer krossa för fint/mjöl. Du vill ha ganska hela skal och en kärna som är krossad i 2-4 bitar. Hushållsmaskiner är inte så förtjusta i 6-10 kilo malt heller så slitaget kan bli rätt stort. Men testa gärna och lägg upp reslutatet.
dillingen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dillingen »

Hallå.
Lite av det jag är rädd för, men vi får se om det blir att klicka iväg en beställning under helgen.
Självklart kommer det en rapport på resultat vid eventuellt köp.

//Andreas
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

När jag brygger Wit / surt eller annat där omältade produkter ska vara med brukar jag åka till bondgrannen och hämta direkt från deras spannmålslager. Då kör han den genom spannmålskrossen åt mig och det brukar fungera alldeles utmärkt - inte riktigt samma sak med omältat förvisso.. Men det går fort! Om man håller en spann under så tar det sisådär en sekund att få den full.. :)
dillingen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dillingen »

Fegade ur och betällde en Corona istället. Möjligt att det okynneshadlas en kvarn till hushållsassistenten en annan dag.
//Andreas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Coronan fungerar väldigt bra om man är beredd att lägga någon kvart på att finlira inställningen. Så hela skal som möjligt (typ delade i mitten), kärnan krossad i 2-4 bitar och minimalt med mjöl. Det bästa med Coronan är att den tar vete lika bra som korn vilket valsade krossar inte gör. Veten är riktigt hård!
Skriv svar