Någon som använder sig av en refraktometer?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Någon som använder sig av en refraktometer?
Är det någon som använder en refraktometer vid kok för att kolla OG? Jag vill komma ifrån att behöva kyla vörten innan jag kan mäta OG under koket.
Re: Någon som använder sig av en refraktometer?
Jepps, men jag måste låta vörten svalna lite ändå för att få riktiga värden ändå. Fast kyla en droppe tar inte så lång tid.
Skickat från min SGP321 via Tapatalk
Nä de går ju lite fortare de
Är det pålitliga värden du får?
Är det pålitliga värden du får?
Jag får konsitga värden med min, jämfört med hydrometern. Har samlat data ett tag, men inte analyserat den ordentligt. Verkar dock finnas en ganska ordentlig faktor mellan dem. Ska göra en kalibreringsserie och se vad som händer.
Jag får väldigt lika som med min hydrometer(kan skilja en enhet på SG) , men om det är rätt det vet man ju inte ändå.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

En sak att tänka på är att låta det koka ett tag så att varmdruven bildas innan man mäter. Annars kan man få konstiga värden.
-
Jimmy_bärs
- Helmaltsbryggare

Jag läste någonstans att de refraktometrar man köper billigt på ebay har en felaktig sg skala men fungerar bra om man använder brix skalan och sedan konverterar.
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag använder min refraktometer väldigt mycket. Innan kok, efter kok och under jäsning. Har kalibrerat mot min hydrometer så de visar lika. För att kontrollera under jäsning så finns det justering/konvertering i beersmith.
Jag tackar och bockar för era svar, nu är en refraktometer beställd 
Varifrån beställde du och vad hamna priset på?
Beställde en från ebay med brix skala. Priset blev med frakt runt 180:-
Detta blir ett inlägg i en gammal tråd ser jag men det finns säkert nya läsare som läser detta..
Jag har kalibrerat och korrigerat min refraktometer som jag beställde från Ebay för några månader sedan. Det är ett grymt bra redskap måste jag säga, och konstigt nog så har det visat sig att min SG-skala i refraktometern är i det närmaste extakt i förhållande till hydrometern!
Brix-skalan däremot skevar konstigt nog desto mer.. Kör mr Maltys "Wort Correction Factor Spreadsheet" och har lagt till ett eget formulär för att korrigera SG-skalan. Den visar bara fel på i snitt en SG-punkt vs hydrometern!
Så jag kollar hellre på SG än Brix.
Refraktometern va billig (drygt 200 kr inkl frakt). Använder nu hydrometern enbart för att kolla OG och FG (testar SG under jäsningen med refraktometern också, bara för att få en liten fingervisning hur jäsningen går). I övrigt kör jag hela tiden med refraktometern och tycker det ger mig mycket mer kontroll under bryggdagen, och mindre slabb och vörtspill.
Refraktometern va billig (drygt 200 kr inkl frakt). Använder nu hydrometern enbart för att kolla OG och FG (testar SG under jäsningen med refraktometern också, bara för att få en liten fingervisning hur jäsningen går). I övrigt kör jag hela tiden med refraktometern och tycker det ger mig mycket mer kontroll under bryggdagen, och mindre slabb och vörtspill.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Har du nån länk till den du beställde?
Yes. Vet inte om dom har några kvar, men kolla ändå!
http://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-Blac ... OC:US:3160
http://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-Blac ... OC:US:3160
Jag har använt en refraktometer i >10 år och är mycket nöjd. Det är ett bra instrument för att mäta OG och med enkla kalkyler även FG. För att med hyfsad noggrannhet kunna mäta FG bör dock skalan vara inte vara för grov. Reftaktometern är ett instrument som man använder ofta i sina bryggningar och min rekommendation är därför att köpa en refraktometer som motsvarar de öl man oftast brygger. Hur ofta brygger man ett öl med OG > 80 OE. Konvertering mellan %Brix och OE är enkel. Till vardags och i bryggsituationen duger det oftast med att multiplicera %Brix med fyra för att få OE-värdet. Mitt förslag är alltså att gå på en %Brix-refraktometer som mäter 0-20 %Brix.
http://www.ebay.com/itm/Brix-Refractome ... 461937fafb
http://www.ebay.com/itm/Brix-Refractome ... 461937fafb
/PeO