Jag har bryggt 7 gånger med gott resultat varje gång (inte perfekt resultat såklart). Jag har kört BIAB och no-chill för att inte behöva skaffa massa utrustning men nu är jag fast och vill ta bryggningen till nästa nivå.
Rekommenderar ni kylspiral eller mäsk-/lakkärl som nästa köp/bygge?
Nästa steg
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Nästa steg
Ja. Det rekommenderar jag.
Seriöst dock. Båda är bra alternativ. Skulle satsa på kylspiral före MLT. Har du möjlighet att kontrollera jästemperatur? Det är högt på listan.
Seriöst dock. Båda är bra alternativ. Skulle satsa på kylspiral före MLT. Har du möjlighet att kontrollera jästemperatur? Det är högt på listan.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Tack för tydligt svar 
Nej jag har ingen kontroll över jästemperatur. Har att välja på inomhus eller utomhus.
Nej jag har ingen kontroll över jästemperatur. Har att välja på inomhus eller utomhus.
Håller med, båda är bra nästa steg. Jag körde MLT steget före kylspiral, men det var innan BIAB var uppfunnet...
Think globally. Drink locally.
Nej, satsa på temperaturkontrol över jäsningen.
Jag håller med tidigare författare. Du kommer märka betydligt större skillnad på snabb kylning och svalare jäsning/kontrollerad jäsning än att gå från BIAB till kylväska/hink-i-hink. Det finns många medaljer i SM som delats ut till BIAB-bryggare så beroende på din övriga teknik med maltkrossning, pH, temperatur, renlighet så är det mer en smaksak (inte smak, utan preferens) vilken metod man använder för att mäska/laka. Jag kör både satslakning och biab beroende på humör och mängd tid jag har att lägga på bryggningen. Att styra jästempen ger en renare öl med mindre felsmaker från jäsningen men jag tycker definitivt att det ger mer utslag med vissa jästsorter än med andra. Om vi tar en av de vanligare jästerna, Safale US-05, så tror jag inte du märker någon enorm skillnad om du jäser den i en kyl med extern termostat som står på 18c konstant eller om du kyler till vört till 16c och ställer den i ett rum som håller 17-18c t.ex. en källare eller vind. Om vi däremot tar en esterbildande jäst som jäser kraftigt och ger stort smakbidrag till ölet (t.ex. en veteölsjäst som 3068) så kommer en kontrollerad miljö göra en större skillnad. Så om man bor i en varm lägenhet med 22-23c så kommer en kyl att göra enorm skillnad, har man däremot tillgång till ett svalt rum på 16-18c så ger ett inköp av kyl+termostat inte lika mycket förbättring i sin process med jäststammar som klassas som "rena". Jag skulle säga att kontrollerad jästtemp är steg 4 eller 5 om kylspiral/PVV är steg två. Att ha en bra och jämn krossning av sin malt skulle jag också välja före kylskåp, fast nu när jag har kyl så använder jag den hela tiden för att motsäga mig själv lite =)
Kylspiral får bli nästa steg. Tack för vägledningen.