Kalciumhydroxid?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kalciumhydroxid?
Tjenare alla hembryggare.
Är det någon som vet var man kan få tag i kalciumhydroxid någonstans? Kalciumhydroxid ska tydligen vara ett snabbare alternativ till kalciumkarbonat, i alla fall om man ska tro John Palmer i Brew Strong-avsnittet Water Revisited.
Tack på förhand.
Är det någon som vet var man kan få tag i kalciumhydroxid någonstans? Kalciumhydroxid ska tydligen vara ett snabbare alternativ till kalciumkarbonat, i alla fall om man ska tro John Palmer i Brew Strong-avsnittet Water Revisited.
Tack på förhand.
Absinthen är kommen och jag har det bra.
/August Strindberg, Inferno
Re: Kalciumhydroxid?
Hej
Med snabbare, menar du mer lättlösligt?
Ok, nu svarar jag inte riktigt på frågan, men kanske är detta ett alternativ. (utan att ha sett programmet) :)
Jag antar att det är Ca2+jonen du vill åt. Finns i CaSO4 också. Kompensera isåfall malt/humle-balansen med NaCl om du vill, ifall du använder CaSO4. Kom bara ihåg att saltet inte ska vara joderat.
Jag klipper in en liten länk från senaste bryggning. Hade dock inte rätt mäsk-pH själv heller. Saknade lite lactol.
http://www.brewersfriend.com/mash-chemi ... id=X8NPX48
Men, du kan ju ta det med en nypa salt... trumtrum :)
Nu är jag inne å pillar i mitt inlägg igen, jag är inte så haj på detta i slutändan. Lyssna hellre på nån mer rutinerad här på forumet.
/Karl
Med snabbare, menar du mer lättlösligt?
Ok, nu svarar jag inte riktigt på frågan, men kanske är detta ett alternativ. (utan att ha sett programmet) :)
Jag antar att det är Ca2+jonen du vill åt. Finns i CaSO4 också. Kompensera isåfall malt/humle-balansen med NaCl om du vill, ifall du använder CaSO4. Kom bara ihåg att saltet inte ska vara joderat.
Jag klipper in en liten länk från senaste bryggning. Hade dock inte rätt mäsk-pH själv heller. Saknade lite lactol.
http://www.brewersfriend.com/mash-chemi ... id=X8NPX48
Men, du kan ju ta det med en nypa salt... trumtrum :)
Nu är jag inne å pillar i mitt inlägg igen, jag är inte så haj på detta i slutändan. Lyssna hellre på nån mer rutinerad här på forumet.
/Karl
Tjenare Karl.
Jag har planer på att brygga en del mörka öl och skulle behöva kalciumhydroxid för dess pH-höjande egenskaper.
Kalciumhydroxid reagerar tydligen i princip direkt när man häller ner det i mäsken. Kalciumkarbonat behöver visst upp emot tre timmar på sig för att höja pH-värdet (detta oavsett om man har löst upp CaCO3 i ett C02-trycksatt fat med vatten eller ej, se Braukaiser.com).
Och det där med klorid/sulfat-balansen ska tydligen inte spela så stor roll så länge man fokuserar på att ha rätt pH-värde i mäsken. För övrigt ser jag framemot släppet av Palmer/Kaminskis nya bok Water: A Comprehensive Guide for Brewers.
Jag har planer på att brygga en del mörka öl och skulle behöva kalciumhydroxid för dess pH-höjande egenskaper.
Kalciumhydroxid reagerar tydligen i princip direkt när man häller ner det i mäsken. Kalciumkarbonat behöver visst upp emot tre timmar på sig för att höja pH-värdet (detta oavsett om man har löst upp CaCO3 i ett C02-trycksatt fat med vatten eller ej, se Braukaiser.com).
Och det där med klorid/sulfat-balansen ska tydligen inte spela så stor roll så länge man fokuserar på att ha rätt pH-värde i mäsken. För övrigt ser jag framemot släppet av Palmer/Kaminskis nya bok Water: A Comprehensive Guide for Brewers.
Ah, på så vis.
Tänkte just att höja pH var lite off, men nu förstår jag.
Natriumhydroxid?
/K
Tänkte just att höja pH var lite off, men nu förstår jag.
Natriumhydroxid?
/K
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Sv: Kalciumhydroxid?
Kolla med akvariebutiker som har saltvattensakvarier. Jag har haft det till en kalkreaktor för att hålla uppe mitt Ca när jag körde saltvatten.
Skickat från min SK17i via Tapatalk 2
Skickat från min SK17i via Tapatalk 2
Tack för tipset! Hembryggning och akvariehobbyn verkar ha mycket gemensamt, i varje fall när det kommer till vatten.svensson.lu skrev:Kolla med akvariebutiker som har saltvattensakvarier. Jag har haft det till en kalkreaktor för att hålla uppe mitt Ca när jag körde saltvatten.
Värt att tänka på att man ska behandla NaOH / CaOH / KOH mycket försiktigt, speciellt om man får tag på det i fast form. Får man det på huden kan man lätt få frätskador om man inte tvättar sig direkt. Blandar man pulver/pastiller med vatten kan det dessutom bli riktigt varmt.
Tack för infon! Jag väntar nog tills Palmers nya bok om vatten kommer ut innan jag börjar mixtra med detta. Hur varmt kan det bli om man häller i några gram i mäsken?Brewsnail skrev:Värt att tänka på att man ska behandla NaOH / CaOH / KOH mycket försiktigt, speciellt om man får tag på det i fast form. Får man det på huden kan man lätt få frätskador om man inte tvättar sig direkt. Blandar man pulver/pastiller med vatten kan det dessutom bli riktigt varmt.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det kommer inte göra så stor skillnad på tempen med så lite. Om man gör en 10% NaOH lösning på rumstempererat vatten, så blir det uppskattningsvis en 50-60 grader.
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Hur har det gått med detta? Verkar svårt att köpa i Sverige.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Som sagt, kolla med saltvattensakvariebutiker. Man har det till kalkmixrar inom saltvatten för att hålla uppe Ca nivån när man har stenkoraller.
Det finns en lista med några längs ner på saltvattensguidens forum: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum.php
Och här är länken till en webbutik: http://www.tritonakvarium.se/calciumhyd ... 0ml/2682-0
Det finns en lista med några längs ner på saltvattensguidens forum: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum.php
Och här är länken till en webbutik: http://www.tritonakvarium.se/calciumhyd ... 0ml/2682-0
Väcker en gammal tråd... lyssnade just på detta avsnitt av brew strong och letar nu också efter kalciumhydroxid. Med tanke på att det används för att göra lutfisk till jul borde det väl inte vara så svårt att få tag på i livsmedelskvalité?
- assistredo
- Maltrostare

"Släckt kalk" är det som förr var det vanligaste namnet på kalciumhydroxid.
Björn Petersson