lagerjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

carlotto
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

lagerjäsning

Inlägg av carlotto »

Hej

Har min första morderna amerikanska lageröl i jästunnan efter otaliga goda ales.

Men mitt huvudbry är hur länge kan man igentligen jäsa?

Har läst om endast primär 4 veckor, 2 v primär + 2 v sekundär, diacetylrast 2-4 dagar i 18 C

Så hur går du?

Jästemperaturen nu i kylskåpet är stadiga 10 C
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: lagerjäsning

Inlägg av Ale Bundy »

Hej.

Svårigheten ligger i att diacetylrasten ska komma i huvudjäsningens slutskede, dvs innan jäsningen avstannat, men inte för tidigt heller.
Så ponera, om estimerat FG = 1012, och jäser i 10C.
Jag skulle estimera att kolla SG efter 1,5-2 veckor, man ska egentligen inte gå efter bubblor eller dyligt i vattenlåset, men det ger ju ett humm om hur vida det jäser eller inte, beroende på vart du då ligger säg 1014, då skulle jag direkt höja temp mot 18C.
Är du på 1020, vänta ytterligare en halv vecka och kolla sedan igen.
Därefter kan man lagra på sekundär eller fat. Själv brukar jag skippa sekundär och låta fatet stå kallt någon månad.
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Hej

Håller på att jäsa en lager själv nu och var också fundersam om jag behövde göra en diacetylrast. Den jäser nu på 10 grader. Jag kommer att ta ett prov snart och se om det är nödvändigt att göra en rast. Det jag hört (från the brewing network) kan man antingen höja temperaturen på slutet några dagar eller bara låta den stå ett tag till på samma temp då det fortfarande finns jäst i lösning som börjar jobba på diacetyl när sockret e borta. Så jag kommer bara låta den vara i 2-3 veckor och om den smakar lite smör får den stå någon vecka till. Därefter lagring.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Jag startar mina Diacetylraster runt 1.020 -1.015
Gör jag rasten i rumstemperatur, låter jag den stå ca 2½ dygn, gör jag det i kyl i 16 grader står det 3 dygn samt att jag stegar temperaturen upp till 16 grader och därefter ner igen. så proceduren tar oftast dryga veckan i det fallet.
Har en otroligt rensmakande Märzen på lagring som ställdes i rumstemperatur vid 1.016 och som jäste ner till 1.011. Den stod sedan i 8-10 grader 3 veckor efter Diacetylrasten och verkar bli grymt god. Nu står den i 3-4 grader och lagras på fat och flaska. Kolsyrejästes i 12 grader på fat under ca 4 veckor. Blir spännande öppna det fatet i slutet av Maj ;)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Skriv svar