Odla upp jäst från flaska och spara jästen

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Odla upp jäst från flaska och spara jästen

Inlägg av davgus »

Jag har snöat in lite på att odla upp jästen från en Omnipollo Leon som har ganska mycket bottensats av champagnejästen den är bryggd med.Har hittills bara bryggt med torrjäst så har ingen praktisk erfarenhet av att jobba med färsk jäst/förkulturer.

Så hur gör man på bästa sätt för att ta tillvara och odla upp jästen från flaskan? Har läst lite om detta men bra tips är välkomna.

Sen undrar jag hur mycket av den jästen man odlar upp behöver man till en förkultur ca (vet att det beror på OG och batch volym, men mellan tummen och pekfingret)? Mina batcher brukar hamna på 17 liter. Är färsk jäst man köper mer koncentrerad än tex. jästslurry? Tänker på mängden man behöver till förkultur.

Kan man på något sätt spara av denna första upplaga av odlingen och ta små mängder flera gånger att göra nya förkulturer på? Återanvända jäst rekommenderas ju bara att göra 3-6ggr och det hade varit kul att kunna spara/använda samma jäst många gånger under en längre tid. Går det att frysa?

Många frågor på samma gång här :)
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Odla upp jäst från flaska och spara jästen

Inlägg av saltet »

Snabbt tips som jag själv idag har ägnat 2h med idag.

Sök på Yaest wash, yeast starter mm på youtube, där är mycket bra instruktioner.

Johan

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Här är en bra guide på flerstegsstarter tycker jag: http://www.saccharolicious.com/instructions-for-use/
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Försök odla upp så att du har 1dl med jästslurry. Det motsvarar ungefär det som du får i ett rör du köper.

Receptet på Leon står i hans bok men av någon anledning står det inte exakt vilken jäst han använder. Men han rekommenderar den franska saisonjästen från wyeast. Märkligt då det samtidigt står att den jäses med champagnejäst.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har bryggt den med Champagnejäst och även om det blev grymt gott så var den väldigt olika Leon på fat som smakade mycket mer stall. Senaste storflaskan jag köpte på bolaget var mildare i det avseendet. Maila Henok och fråga om jästen, han brukar vara väldigt hjälpsam. Glöm inte att posta svaret här sen =)
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Fråga också om den är kolsyrejäst med samma jäst, för annars är det ju ingen vits att odla från flaskslatt.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Tack för alla svar.

Jag har mailat Henok och frågat, återkommer med svaret.

Har ni koll på hur det är med att frysa jäst? Kan man i så fall föra det i från första skörden för att ta av den? Man vill ju inte brygga med samma jäst flera gånger på rad och förvara jästen i kylskåp är väl inte nått av de bättre alternativen?

Lindh: Min tanke var från början inte att försöka mig på just en Leon och hade faktiskt inte reflekterat över att receptet var med i boken. Men nu om jag lyckas med att odla fram en kultur från flaskan får jag nog tänka om och prova receptet. Körde du receptet rakt av eller gjorde du några ändringar?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

davgus skrev:Körde du receptet rakt av eller gjorde du några ändringar?
Typ. Brassade-på lite mer humle och någon maltjustering efter vad som fanns hemma samt körde just denna med biab. Den blev mycket, mycket bra. Bryggningen gick dock sisådär men det är ju slutresultatet som räknas. Skönt att man blir bättre med tiden ändå... http://lindh.olkartoteket.se/2013/07/br ... ty-blonde/
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Lindh skrev: Typ. Brassade-på lite mer humle och någon maltjustering efter vad som fanns hemma samt körde just denna med biab. Den blev mycket, mycket bra. Bryggningen gick dock sisådär men det är ju slutresultatet som räknas. Skönt att man blir bättre med tiden ändå... http://lindh.olkartoteket.se/2013/07/br ... ty-blonde/
Underhållande läsning :D
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Ska du frysa jäst måste du använda glycerol. Finns mer info här: http://www.homebrewtalk.com/f13/guide-m ... ank-35891/
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Lindh skrev:Jag har bryggt den med Champagnejäst och även om det blev grymt gott så var den väldigt olika Leon på fat som smakade mycket mer stall. Senaste storflaskan jag köpte på bolaget var mildare i det avseendet. Maila Henok och fråga om jästen, han brukar vara väldigt hjälpsam. Glöm inte att posta svaret här sen =)
Fick följande svar av Henok idag:

"Vi är öppna med de flesta av våra recept men eftersom att den kommersiella varianten av just Leon togs fram i nära samarbete med Dirk Naudts på De proef i Belgien så är jag tveksam till att dela med mig av exakt sträng. Den är flaskjäst med en annan jäst än den vi använder i primär. När jag brygger den hemma så använder jag en saisonjäst eller någon champagnejäst från wyeast."

Mao. Behöver jag inte vänta med att öppna min Leon som står här och väntar.
Skriv svar