Roterande urlaknings arm?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

Roterande urlaknings arm?

Inlägg av Hasse Basse »

Hej kamrater.
Är det någon som har byggt en sån där roterande laknings arm? Sitter i och funderar på hur jag ska gå tillväga. Tips och trix önskas
/Hasse

BildBild
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Roterande urlaknings arm?

Inlägg av Karl R »

Det är väl bara till att snurra på! Ser fin ut.
: )

Snurrar den av sig självt, av vattentrycket eller så, eller måst du snurra den?
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Jag har inte gjort något sånt här men såg att någon byggt en liknande grej till Frövifors Maltvänner. Ska brygga nästa lördag och kan ta kort på den då. Den kanske är lite överkurs för någon som brygger hemma dock.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Finns även med i boken Brygg ditt eget öl av Greg Hughes (sida 60)
// Jonas
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Aningen "off topic", men riskerar man inte oxidation av vörten med denna metod? Effekten kanske är försumbar?
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Vatten är inte så himla bra på att ta upp srye, speciellt inte varmt vatten. Skulle inte tro att det kommer påverka ev. oxidation. Skulle vatten vara bra på att ta upp syre skulle vi ju inte behöva kämpa så för att syresätta vörten =)
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har varit riktigt sugen på en såndär. Finns på http://www.the-home-brew-shop.co.uk och roterar av gravitationen. Spekulerar att slå till nästa gång jag är i England.

Frågan är om det går att bygga en egen. Jag är mycket nyfiken på om någon har testat och kan berätta om det.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Brewsnail skrev:Vatten är inte så himla bra på att ta upp srye, speciellt inte varmt vatten. Skulle inte tro att det kommer påverka ev. oxidation. Skulle vatten vara bra på att ta upp syre skulle vi ju inte behöva kämpa så för att syresätta vörten =)
Jag tänkte nog mer ifall man skulle recirkulera vörten med denna lakarm...
Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hasse Basse »

Falkens skrev:Finns även med i boken Brygg ditt eget öl av Greg Hughes (sida 60)
Bilderna kommer från boken. Får nog sätta mig ner och klura på det här. Med hjälp ifrån biltema går det nog att lösa. :)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Även om trådskaparen här verkligen önskar en sådan här spridare så måste jag inflika att en sådan är enligt min uppfattning (och många andras) helt onödig. Det räcker med att endast ha en slang som ligger ovanpå maltbädden och tillse att denna hela tiden är täckt med någon eller några centimeter vört eller lakvatten under recirkulationen resp. lakningen. Man kan placera slangen så att det bara blir en sakta virvelrörelse i vätskan ovanpå. Så fungerar exempelvis det kommersiella bryggverket Brew-Magic.
Björn Petersson
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Sedan i söndags är jag extremt nöjd med min lösning. Jag överger härmed alla ambitioner till en lakningsarm.

En slang med några hål i, en pås-klämma och lite folie.

Här finns en video:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605310/sparge.mov

Och här kommer en bild:
Bild
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Dompan skrev:Aningen "off topic", men riskerar man inte oxidation av vörten med denna metod? Effekten kanske är försumbar?
Jag har funderat på det här, men inte fått grepp om det. Är oxidation ett problem så här tidigt i processen? Oxidation av lakvattnet? Låter konstigt i mina öron.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Nej, oxidation av vörten, men oavsett hur lakarmen ser ut skulle jag tro att man tar upp mer syre genom ytan på vätskepelaren i mäsktunnan. Dessutom så är det mycket svårt för syre att lösa sig i varmt vatten (även vört).
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Brewsnail skrev:Nej, oxidation av vörten, men oavsett hur lakarmen ser ut skulle jag tro att man tar upp mer syre genom ytan på vätskepelaren i mäsktunnan. Dessutom så är det mycket svårt för syre att lösa sig i varmt vatten (även vört).
Ja, det är med största sannolikhet ett icke-problem. Dock ska man väl undvika att plaska med vörten i onödan efter lakning.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Brewsnail skrev:Nej, oxidation av vörten, men oavsett hur lakarmen ser ut skulle jag tro att man tar upp mer syre genom ytan på vätskepelaren i mäsktunnan. Dessutom så är det mycket svårt för syre att lösa sig i varmt vatten (även vört).
Ja, det är med största sannolikhet ett icke-problem. Dock ska man väl undvika att plaska med vörten i onödan efter lakning... fast även detta debatteras..

"On the homebrew scale, hot side aeration is really not much of an issue. though you can get slight color changes in lighter malts, this is a similar process to the browning of an apple after you cut it and the inside is exposed to air. As well as mentioned before long term beer stability is suspected to be shortened somewhat by HSA. but these effects are negligible on a 5-20 gallon scale."
Skriv svar