Hop spider

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Hop spider

Inlägg av Ceder »

Hittade en kanon-post om detta i en annan tråd, tycker dock att "hop spider" förtjänar en egen :)

Jag kryddar mest med kottar, men när jag kör lite mer humle kläggar systemet ihop :( behöver därför en lösning.

Är inte sugen på att koka i påsar då jag anser att utbytet (av humlen) blir svårt att beräkna. Men en hop spider* kanske är lösningen? (det funkar med whirlpool i min setup)

Är dock sugen på att bygga en helt i rostfritt, d.v.s. med ett rostfritt nät istället för en "strumpa". Någon som har några erfarenheter idéer om optimal storlek på hålen i nätet? (2-3 mm?) Tänker även att hop spidern skall vara så stor som möjligt, om den bara har några cm. eller så till sidan och botten på kastrullen borde det göra utbytet av humlen nära nog identiskt jämfört med att skicka i den utan hop spider. Rätt?

* satt och spånade på liknande lösningar innan jag såg posten, visste inte ens att det det fanns ett namn på det :)

Mvh.

Ceder
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hop spider

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag minns att jag såg att någon hade gjort som en stor sådan där knip-tesil av två rostfria nätsilar. Kan ju vara värt att pröva.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Foodhead 1 skrev:Jag minns att jag såg att någon hade gjort som en stor sådan där knip-tesil av två rostfria nätsilar. Kan ju vara värt att pröva.
Har också sett det, men jag vill gärna ha en jag kan mata när jag vill (alltså inte en stängd variant) tänkter mig en med en diameter/öppning på minst 20 cm som är centrerad i boiler. Typ en sån här (fast med större diameter);
Bild
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Har man inte för många givor kan jag tipsa om IKEAs sil "Idealisk" för 19kr. Två stycken ihop med någon sorts klämma eller ståltråd. Tar tyvärr inte hand om kall/varmdruv, annars hade jag kört direkt på det.

Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785/

Jag tog två sådana silar, tog bort metallen, sydde ihop med rostfri ståltråd och satte fast den på utloppet av min kastrull. En s.k. hopstopper. Ska bara byta silikonslangen mot 15 cm koppar-rör så jag kommer åt sista slurken i botten av kastrullen. Hittar inte kopparrör på lösvikt tyvärr...

Bild
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Ok, ingen med erfarenhet av hop spider således?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har en. Gjord med sarita tyg, en rörmuff och ett par skruvar. Har glaskulor som tyngder. Funkar bra, har inte gjort någon jämförelse av utbyte med/utan men det är smidigare än utan. Jag blir nöjd och det är ju det som räknas.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej Bee och tack för svar :)

Vad har du för diameter på rörmuffen? (125 mm eller?)
Funderade först på att göra en i tyg, men tänkte att den skulle flyta upp, men glaskulor är ju en smidig lösning som inte avger några bismaker och så.

Hur tycker du tyget håller? Eller du kanske inte har kört med den så många gånger?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Hop spider

Inlägg av Bee »

Det är 125mm för avlopp i PP plast. Min är lätt vinklad då jag tänkte att det skulle vara lättare att pricka. Bild
Pinnarna kommer från en gammal IKEA lampa. Påsen når nästan till botten och är ~25cm bred. Jag vill att humlen ska kunna röra sig i påsen och avge arom/alfasyror, inte vara en klump. Kör med 2-3 glasdankar (3cm?) så att påsen lyfter från botten av koket men strävar neråt när utrymme ges.
Har kört 6 gånger med den än så länge. Påsen håller bra.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Bee skrev:Min är lätt vinklad då jag tänkte att det skulle vara lättare att pricka
Hur långt från det måse du stå för att det skall räknas som en 3-poängare :D

Svängde forbi Bauhaus idag och letade rätt på följande prylar till en egen Hop spider;

* Ventilmuff 160 mm, 32:- (galvad gissar jag)
* Snabbslangklämma för att fästa påsen 60-165 mm, 62:- (2 st. I förpackningen dock, så en blir över)
* Skruv på lösvikt, 14:- (120 mm bult, brickor och muttrar)

Summa: 108 kr.

Sarita tyg har jag sedan tidigare. Ett billigt litet roligt project m.a.o :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ceder skrev: Hur långt från det måse du stå för att det skall räknas som en 3-poängare :D
Det beror på om det är kottar eller pellets... ;-p
Dokbar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dokbar »

Hop spider.jpg
Här är en variant på Bees humlespindel som också funkar bra. IKEAs bestickställ "Ordning" i rostfritt som jag kapat bort botten på, Saritatyg, rostfri gängstav, klämma och några muttrar.

Jonas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Hur mycket avstånd har du mellan sarita-tyget och doppvärmaren? Min stora doppvärmare (humles 3,2:a) bli varm en bra mitt upp på "skaftet" och inte bara gaffeln som ligger på botten. Det fanns en "Min"-markering som tyvärr nötts bort efter några kok...
Användarens profilbild
BergLand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av BergLand »

Sil 1 small.jpg
Gjorde en stående sil för att få så mycket space som möjligt runt det som skall vara i vörten. Funkar för både kottar, pellets och kryddor. Samma diameter som maltröret ungefär.
Dokbar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dokbar »

Min doppvärmare är också Humlegårdens 3,2 kWattare, efter tips från dig Lindh! Avståndet varierar men vad jag har märkt är det ingen fara om tyget får kontakt med doppvärmaren. Nu styr jag doppvärmaren med en PID i en slags Braumeisterklon (med Biltemagrytan som maltrör) men tidigare körde jag BIAB med Saritatyg. Då låg tyget definitivt mot doppvärmaren, även i botten. Vid utmäsk kördes värmaren på full effekt under omrörning men tyget påverkades inte. Den pensionerade BIAB-påsen funkar fortfarande efter cirka 20 bryggningar.

Jonas
Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hojten »

Har du gjort ett eget maltrör Dokbar?
Skriv svar