Oxygen bygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Oxygen bygge

Inlägg av krille356 »

Fick tid för ett litet projekt i mellandagarna :)

Bryggde en hög OG Belgare för några månader sedan som inte ville jäsa ut riktigt så lågt som jag ville, läste därför på lite om utjäsning och vad man kan göra för att göra det lite lättare för våra små vänner att äta upp allt socker.

En av sakerna som jag kunde förbättra var syresättningen av vörten, tidigare har jag vispat med skruvdragare en gång innan jag pitcha jästen och ytterligare en gång efter ca 12h.

Hursomhelst så bestämde jag mig för att testa att syresätta med rent syre nästa gång jag brygger en hög OG öl.

Köpte en Oxygen tub samt en regulator som reservdel av Jula.

Tuben kan man köpa direkt i Julas butiker:
http://www.jula.se/syrgastub-218532

Regulatorn får man beställa som reservdel till valfri butik:
Hej
Den finns som reservdel på vårat lager art nr R020334 pris 225 kr, vi kan skicka den till Lund så ringer de dig när den kommit, lämna namn och telefon nr så de vet vem de ska ringa.
Med vänlig hälsning
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag skulle vilja köpa syrgas regulatorn som sitter på er "Portabel gassvets Turbo set 90" Art.nr: 218530 som reservdel.

Regulatorn heter följande som reservdel hos tillverkaren "MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT Code:220500"

Kan ni skaffa en sådan och i så fall vad kostar den?
Kan jag hämta och betala den i Lund varuhuset?

Mvh
Köpte även en flödesmätare på ebay:
LZQ-2 ,0-3LPM Oxygen flow meter with control valve for Oxygen conectrator
Köpte den av bote-pei

Köpte diffusionssten 0,5 mikron från humle:
http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... 0-5-mikron

Regulatorn samt flödesmätaren:

Bild

Känns alltid bra att börja med att skruva sönder helt nya grejor :D
Sitter ett filter i utloppet på syrgas tuben som är fjäderbelastat bakifrån.

Bild

Både regulatorn och flödesmätaren var 1mm i gäng stigning metrisk gänga.

Bild

Svarvade till en mässingsadapter, den är i princip bara ett rör med regulatorns nippel´s utseende i ena änden och flödesmätarens i andra.

Bild

Bild

Alla delar klara för montering.

Bild

Återanvänder alla originaldelar förutom själva slanganslutningarna.

Bild

Bara kvar att skruva på flödesmätaren.

Bild

Klart :D
Antar att det är hyfsat viktigt att flödesmätaren är vertikalt placerad när man använder den för att tyngdkraften på den lilla kulan ska stämma.

Bild

Passade även på att göra en fot till Oxygen flaskan när jag ändå var på G.
Utmärkt tillfälle att testa att skriva ut en större detalj med nya 3D skrivaren :mrgreen:

Bild

Skriver ut foten med bikakemönster för att minska på utskriftstiden och för att spara in lite plast.
Tog 36 timmar att printa foten i ABS.

Bild

Kommit upp till där flaskans botten ska hamna.

Bild

Börjar bli färdig, håller på att skriva det sista på stöd pelaren.

Bild

Klart, blev bra förutom att utskriften blev lite randig :(
Vet inte varför den blev så pass randig, troligen är det något med mjukvaran som skivar min 3D modell. Skrev ut med 0,25 mm lagerhöjd för att snabba på utskriften lite men mjukvaran som skivade modellen la ändå mer än ett lager i varje "hack" vilken den inte borde göra när foten sluttar så pass långt.

Bild

Nu har ju utseendet inget större betydelse för detta projektet då alla måtten blev rätt och foten är både stabil och rejält stark :D

Har faktiskt redan hunnit syresätta två bryggningar med syrgas. En Chimay klon samt en imperial stout, båda började jäsa kraftigt efter ca 2-3h :)
Upplevde att först hände inget sen rivstartade jäsningen kraftigt snabbt, mycket snabbare än vid tidigare bryggningar.

Syresatte med 1 l/min i 1 min i ca 23l vört vilket ska ge ca 10 ppm O2 i vörten.

Ska bli riktigt spännande att se vilket FG mina öl får :lol:
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Oxygen bygge

Inlägg av Bee »

Med så här ingenjörsmässigt nördiga prylar kan man inte säga annat än: *Gilla* Heja! Hoppas det blev bra. Inväntar slutrapport i tre exemplar. ;-)
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Overkill galore! Underbart. :D
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Hur länge räcker det, dvs hur mycket syrgas är det i tuben?
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av rossen »

Flaskan är på 110bar och innehåller 930ml vilket borde ge ca 102 liter oxygen. Med det flödet inställt på 1l/min skulle den då räcka till 102 bryggningar. Låter mycket... Någon får gärna bekräfta eller rätta min teori.

Enligt brewing network kan man öka upptagningsförmågan av oxygen i vörten genom att whirlpoola samtidgt som du ger gas. Anledningen är att gasen får en längre sträcka att färdas i vörten.
Beer-naise
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Beer-naise »

Snyggt bygge!

Lyssnade på ett avsnitt av Basic Brewing för ett tag sedan. De hade gjort ett test på olika sätt att syresätta vörten. Kan vara bra att känna till. Att skaka är riktigt effektivt tydligen.

August 7, 2008 - Aeration: Shaking vs Pumping
http://www.basicbrewing.com/index.php?p ... radio-2008

PDF
http://hwcdn.libsyn.com/p/6/8/b/68bd31b ... b9a09d4103
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Angående hur länge flaskan räcker så har jag nästan exakt samma setup som OP (eller - förutom 3d-skriven fot..!) och det har väl bryggts ett 15-tal ggr eller så sedan den införskaffades. Flaskans innehåll har enligt min våg knappt minskat alls.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Så sanslöst häftigt! Snyggt jobbat!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Beer-naise skrev:Snyggt bygge!

Lyssnade på ett avsnitt av Basic Brewing för ett tag sedan. De hade gjort ett test på olika sätt att syresätta vörten. Kan vara bra att känna till. Att skaka är riktigt effektivt tydligen.

August 7, 2008 - Aeration: Shaking vs Pumping
http://www.basicbrewing.com/index.php?p ... radio-2008

PDF
http://hwcdn.libsyn.com/p/6/8/b/68bd31b ... b9a09d4103
Läste artikeln, de jämför bara luftpump mot att skaka, inget om syrgas. De verkar dessutom anse att 1 liter/min är ett högt flöde för luft (0,5 och 2 l/min hade varit bra). Skulle väldigt gärna sett att de orkat testa med syrgas vid olika flöden också.

Det jag läst/hört är att det mest effektiva är att bubbla upp syrgas, men samtidigt skaka. Detta för att den aktiva ytan mot syrgasen inte är så himla stor i bubblorna, men när syrgasen fyller utrymmet ovanför vörten kan den aktiva ytan ökas mycket genom skakningen. Dessutom får man en bättre omblandning vilket transporterar bort syret från den aktiva ytan fortare.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Oxygen bygge

Inlägg av svensson.lu »

Snyggt bygge och en bra guide till andra! Det är riktigt nice att slippa skaka, vilket i mitt fall inte längre är praktiskt möjligt. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Skoj att ni gillade bygget :)

När jag syresatte så flyttade jag hela tiden syrestenen på botten av jäskärlet, höll jag den stilla så blev det en ström av bubblor rakt upp men om jag rörde om med syrestenen under tiden jag syresatte blev det nästan inga bubblor alls på ytan av vörten. Dock svårt att se exakt vad som händer då det var skummigt på ytan och vörten ska bli en Yeti Clone på 10% så det var lite som att syresätta svart sirap :wink:

Angående hur mycket man ska syresätta så har Neva Parker ett intressant föredrag:

http://www.youtube.com/watch?v=2vELwUsBmWQ

Skaka tror jag är svårt och jobbigt samtidigt som man syresätter, däremot röra om tror jag skulle funka bra. Flyta syresten borde bli samma som att röra om fast man flyttar syret i stället för vörten :D
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Bara att du flyttar stenen borde få bubblorna att röra om en del också
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av krille356 »

Flaskade min stout som jag syresatte med oxygen i dag :)

Imperial stouten hade OG 90, började jäsa kraftigt efter ca 2-3h och jäste i en jädra fart i ca 4 dagar för att därefter lunga ner sig lite 2-3 dagar.
Efter ca 5-6 dagar verkade den ha jäst klart men har ändå fått stå med något förhöjd temp ytterligare några veckor.

Mätta FG till 14 i dag, beräknat var 15, så utjäsningen är jag väldigt nöjd med :D
Smakade så klart på ölet utan kolsyra och det var kanongott redan nu, väldigt spänd på hur det blir med kolsyra och åtminstone någon månads lagring.
Det är en Imperial Stout på 74 IBU och 10% så den är tänkt att lagras lite innan den dricks.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Sånt här är så kul att läsa! Kontroll på sin process ger ännu bättre resultat.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Riktigt proffsigt gjort!

Jag har själv köpt samtliga delar för detta, jag med, men har fastnat på det där med adaptern mellan regulatorn och flödesmätaren.
Det finns ingen möjlighet för dig (krille356) att svarva till en sån mässingsadapter, så för jag över pengar?
Vad skulle du i så fall vilja ha för den?
Skriv svar