Bryggde en hög OG Belgare för några månader sedan som inte ville jäsa ut riktigt så lågt som jag ville, läste därför på lite om utjäsning och vad man kan göra för att göra det lite lättare för våra små vänner att äta upp allt socker.
En av sakerna som jag kunde förbättra var syresättningen av vörten, tidigare har jag vispat med skruvdragare en gång innan jag pitcha jästen och ytterligare en gång efter ca 12h.
Hursomhelst så bestämde jag mig för att testa att syresätta med rent syre nästa gång jag brygger en hög OG öl.
Köpte en Oxygen tub samt en regulator som reservdel av Jula.
Tuben kan man köpa direkt i Julas butiker:
http://www.jula.se/syrgastub-218532
Regulatorn får man beställa som reservdel till valfri butik:
Köpte även en flödesmätare på ebay:Hej
Den finns som reservdel på vårat lager art nr R020334 pris 225 kr, vi kan skicka den till Lund så ringer de dig när den kommit, lämna namn och telefon nr så de vet vem de ska ringa.
Med vänlig hälsning
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej
Jag skulle vilja köpa syrgas regulatorn som sitter på er "Portabel gassvets Turbo set 90" Art.nr: 218530 som reservdel.
Regulatorn heter följande som reservdel hos tillverkaren "MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT Code:220500"
Kan ni skaffa en sådan och i så fall vad kostar den?
Kan jag hämta och betala den i Lund varuhuset?
Mvh
LZQ-2 ,0-3LPM Oxygen flow meter with control valve for Oxygen conectrator
Köpte den av bote-pei
Köpte diffusionssten 0,5 mikron från humle:
http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... 0-5-mikron
Regulatorn samt flödesmätaren:

Känns alltid bra att börja med att skruva sönder helt nya grejor
Sitter ett filter i utloppet på syrgas tuben som är fjäderbelastat bakifrån.

Både regulatorn och flödesmätaren var 1mm i gäng stigning metrisk gänga.

Svarvade till en mässingsadapter, den är i princip bara ett rör med regulatorns nippel´s utseende i ena änden och flödesmätarens i andra.

Alla delar klara för montering.

Återanvänder alla originaldelar förutom själva slanganslutningarna.

Bara kvar att skruva på flödesmätaren.

Klart
Antar att det är hyfsat viktigt att flödesmätaren är vertikalt placerad när man använder den för att tyngdkraften på den lilla kulan ska stämma.

Passade även på att göra en fot till Oxygen flaskan när jag ändå var på G.
Utmärkt tillfälle att testa att skriva ut en större detalj med nya 3D skrivaren

Skriver ut foten med bikakemönster för att minska på utskriftstiden och för att spara in lite plast.
Tog 36 timmar att printa foten i ABS.

Kommit upp till där flaskans botten ska hamna.

Börjar bli färdig, håller på att skriva det sista på stöd pelaren.

Klart, blev bra förutom att utskriften blev lite randig
Vet inte varför den blev så pass randig, troligen är det något med mjukvaran som skivar min 3D modell. Skrev ut med 0,25 mm lagerhöjd för att snabba på utskriften lite men mjukvaran som skivade modellen la ändå mer än ett lager i varje "hack" vilken den inte borde göra när foten sluttar så pass långt.

Nu har ju utseendet inget större betydelse för detta projektet då alla måtten blev rätt och foten är både stabil och rejält stark
Har faktiskt redan hunnit syresätta två bryggningar med syrgas. En Chimay klon samt en imperial stout, båda började jäsa kraftigt efter ca 2-3h
Upplevde att först hände inget sen rivstartade jäsningen kraftigt snabbt, mycket snabbare än vid tidigare bryggningar.
Syresatte med 1 l/min i 1 min i ca 23l vört vilket ska ge ca 10 ppm O2 i vörten.
Ska bli riktigt spännande att se vilket FG mina öl får