3,5 kW induktionshäll
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
Re: 3,5 kW induktionshäll
Vi har mätt en del av våra tunnor.
Det diffar i vissa fall dryga 1l vid 25liters märket. Men observera att felen inte är linjärt så om du vill ha koll på olika volymer skall du mäta upp dina mest använda volymer.
Det diffar i vissa fall dryga 1l vid 25liters märket. Men observera att felen inte är linjärt så om du vill ha koll på olika volymer skall du mäta upp dina mest använda volymer.
- assistredo
- Maltrostare

Det här behöver inte vara något problem om man låter kärlet/grytan stå på ett stativ med god plats för induktionshällen under. Sedan placerar man hällen under grytan och stoppar sedan något (ex.skumplast el. dyl) under hällen så att denna trycks upp tillräckligt högt så att den ligger lagom an mot botten av grytan. Då kan grytan vara i princip hur tung som helst om stativet håller.pilsnergubben skrev:Egentligen har jag för mig att det står att hällen inte tål mer än ca 10kg
Björn Petersson
assistredo skrev: Det här behöver inte vara något problem om man låter kärlet/grytan stå på ett stativ med god plats för induktionshällen under. Sedan placerar man hällen under grytan och stoppar sedan något (ex.skumplast el. dyl) under hällen så att denna trycks upp tillräckligt högt så att den ligger lagom an mot botten av grytan. Då kan grytan vara i princip hur tung som helst om stativet håller.
Skumplast under plattan avråder jag från när det gäller induktionsplattan från Kjell&Co som har en fläkt på undersidan som förhindrar överhettning av elektroniken. Bättre då med distansklotsar av trä i varje hörn.
De flesta induktionshällar har nog fläkt. Jag tror poängen är att avlasta hällen. Men klart att det är dumt att blockera fläkten. Wellpapp kan vara ett annat alternativ.
Kan säga att 3,5kW hällen är så pass stor att ställning under inte får plats till en 36l patina. Jag hänger upp grytan med remmar från handtagen istället.
Edit
Det är bryggdag i dag, så jag kan visa

Kan säga att 3,5kW hällen är så pass stor att ställning under inte får plats till en 36l patina. Jag hänger upp grytan med remmar från handtagen istället.
Edit
Det är bryggdag i dag, så jag kan visa

STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Ni som har en sån här 3,5 kW induktionshäll; hur varmt blir det under den?
Anledingen till frågan är att jag har beställt en (kommer någon gang nästa vecka skulle jag tro) och jag skall ha den på min egenbyggda HEMRS bryggvagn i trä. Under MLT och HLT har jag satt klinkers för hantera värmen från dem (då de annars skulle stå direkt på träskivan) Fundrar på om det vore en god idé att ha klinkers även under hällen.
Anledingen till frågan är att jag har beställt en (kommer någon gang nästa vecka skulle jag tro) och jag skall ha den på min egenbyggda HEMRS bryggvagn i trä. Under MLT och HLT har jag satt klinkers för hantera värmen från dem (då de annars skulle stå direkt på träskivan) Fundrar på om det vore en god idé att ha klinkers även under hällen.
Det blir inte särskilt varmt under, så du behöver inte oroa dig 
sweetbryggapa skrev:Det blir inte särskilt varmt under, så du behöver inte oroa dig
Då var en beställning lagd! Ca 187 Euro gick kalaset på!
/Peter
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag drömmer också om den här, men får hålla mig till tåls tills vi flyttat in i vårt hus och jag fått koll på elen där... Berätta gärna hur det funkar för er på olika säkringar.
Fick för 10 minuter sedan ett paket från posten levererat hem. Även fast jag visste vad som var i paketet kändes det lite som man var en unge på julafton igen
Har packat upp den nu och första intrycket är; vilken best! Verkar stabil som tusan, något helt annat än plasiga 2kW hällar från kjell och andra. Skall bli kul att testa den skarpt i helgen
(skall bara byta kontakt på den först, har CEE 1FAS kontakter på det som är 16A säkrat i garaget/bryggeriet)
Har packat upp den nu och första intrycket är; vilken best! Verkar stabil som tusan, något helt annat än plasiga 2kW hällar från kjell och andra. Skall bli kul att testa den skarpt i helgen
Du kan inte fixa dig en adapterkabel? Känns trist att klippa kabeln...
Nja, tror inte det. Klipper bara bort kontakten och skruvar dit (för mig) rätt sort. Skulle man vilja byta tillbaka är det enkelt ju och totalt tappar jag <10 cm kabellängd i alla fall.bryggapa skrev:Du kan inte fixa dig en adapterkabel? Känns trist att klippa kabeln...
Edit: bara för att förtydliga;
I Garaget (där jag brygger) har jag valt att installera 1 FAS 16A med följande uttag

Jag vet att det är OK att nyttja vanliga utag*, så länge de är specade för 16A, vilket alla inte är. Men jag gillar CEE donen batter för detta, då de är mer rejäla.
*däremot så behöver man 2,5 mm kabel jmf. med normal 1,5 mm (typiskt, undantagsfall finns)
Senast redigerad av Ceder den fredag 2014-01-10 09:41, redigerad totalt 1 gång.
Vi har en sån där 3,5kW-historia. 2fas-sladd. Vi kör på 10A-säkring för att hyresvärden har satt nån tramskoppling till spisen som inte går att dra ut (spisen är den enda 3-fasen i lgh). Så för oss är den begränsad till 2200 watt. Men det funkar ändå, man ser ca-watten på hällen. Visst, vi längtar till bättre, men i sammanhanget är detta långt mkt bättre ändå än det vi hade tidigare, plus att den kan stå på golvet.
Om man har en korrekt spisanslutning så kan man köpa en sån där omkopplare (1 trefas till 3 enfas, 16A). Spisen behöver man ju ändå inte...
Om man har en korrekt spisanslutning så kan man köpa en sån där omkopplare (1 trefas till 3 enfas, 16A). Spisen behöver man ju ändå inte...
Tänkte brygga första gången med denna häll idag. Planerna gick dessvärre om intet
Anledningen är min kastrull inte funkar på hällen!
Antar att botten är för tunn* för att hällen skall funka (den bara piper och slår av sig själv efter en stund) Har provat med en mindre kastrull med tjockare botten, då går det hur bra som helst. Dock så har jag ingen stor tjockbottnad kastrull, än.
*Den är kanske 0,8 mm, inte biltema kastrullen utan en 30 liters jag köpt från en på forumet. Kastrullen fukar dock på induktionshällen i köket, men det är inte ett alternativ att brygga där.
Mycket sur just nu, men det är ingen total katastrof då jag ändå hade tänkt ett köpa en 36 liters Patina innom en månad eller två, får väl tidigarelägga det köpet helt enkelt. Jag är på väg att gå över till HERMS från dagens BIAB och behöver en kastrull till i alla fall (en boiler, de två 30 liters kastrullerna jag har med tunnare gods skall då användas som MLT och HLT) Men surt är det, hade tänkt att köra ett par BIAB bryggningar till innan jag köpte ny kastrull
Konsument tipset idag blir såldes att denna häll inte går att kombinera med tunnbottnade kastruller
Någon annan med liknade erfarenheter gällande denna häll?
Anledningen är min kastrull inte funkar på hällen!
Antar att botten är för tunn* för att hällen skall funka (den bara piper och slår av sig själv efter en stund) Har provat med en mindre kastrull med tjockare botten, då går det hur bra som helst. Dock så har jag ingen stor tjockbottnad kastrull, än.
*Den är kanske 0,8 mm, inte biltema kastrullen utan en 30 liters jag köpt från en på forumet. Kastrullen fukar dock på induktionshällen i köket, men det är inte ett alternativ att brygga där.
Mycket sur just nu, men det är ingen total katastrof då jag ändå hade tänkt ett köpa en 36 liters Patina innom en månad eller två, får väl tidigarelägga det köpet helt enkelt. Jag är på väg att gå över till HERMS från dagens BIAB och behöver en kastrull till i alla fall (en boiler, de två 30 liters kastrullerna jag har med tunnare gods skall då användas som MLT och HLT) Men surt är det, hade tänkt att köra ett par BIAB bryggningar till innan jag köpte ny kastrull
Konsument tipset idag blir såldes att denna häll inte går att kombinera med tunnbottnade kastruller
Någon annan med liknade erfarenheter gällande denna häll?
Ringde och kollade min beställning idag. Den skall komma på fredag! Lite som en annan skrev, som julafton!
/Peter
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg