Hej kära nya vänner.
Är helt ny på det här med fatning. Började med en 19L cornelius. Trodde primingen av fatet skulle gå bra på ca 8 dagar, men nu visare det sig att det inte finns någon kolsyra knappt alls i det. Har rullat det lite och så. Har inte hänt så mycket senaste dagarna. Personen jag lånat fatet av kör bara naturlig kolsyra, men det känns som att han har längre tid på sig så. Ha har alltså ingen reg.
Imorn ska vi få besök av 20 glada personer. Stor tillställning planerad. Och jag står med 19 liter icke kolsyrad californa common. Ni vet känslan. Det kommer bara skum i högtryck och det är ingen kolsyra.
Fråga mitt i allt detta: Blir kolsyran bättre och skummet mindre sig när jag kyler ner fatet och trycket sjunker? Jag har som sagt inget att driva ut det med utan kör helt naturligt och litar på primningen.
Det vill säga: Finns det någon vänlig bryggarsjäl i Göteborg som kan tänka sig att låna ut en regulator och en patron snabbt under en timmes tid imorgon lördag 4:e januari? Jag kan ta med fatet så görs det på plats direkt. Har ingen kompis som pysslar med fat, och restauranger har ju riktig anläggning. Orkar inte ringa runt och fråga femton ställen. Men vill det sig illa får jag väl göra det imorn.
Jag vet, det är en chansning. Och det ställer extrema krav på ett fourm där ingen känner mig. Men ölbryggare är ju kända för att vara ett hjälpsamt släkte.
OM det skulle finnas den typen av fantastisk människa på forumet i Göteborg så är jag en glad firre!
Ha det bra.
Låna regulator + tub. OBS AKUT
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Låna regulator + tub. OBS AKUT
Hallå,
Är det kulkoppling på fatet kan jag hjälpa till. Bor på Hisingen. Ska dock se hobbit vid 17 imorrn så innan dess isf
/Patrik
Är det kulkoppling på fatet kan jag hjälpa till. Bor på Hisingen. Ska dock se hobbit vid 17 imorrn så innan dess isf
/Patrik
Oops, såg inte denna förrän nu. Försent antar jag, annars hade du gärna fått låna av mig.
Think globally. Drink locally.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Har aldrig hört talas om någon som inte har regulator till fat. Hur får ni ur ölen ur fatet? Efter ett tag lär det ju inte finnas tillräckligt med tryck från kolsyran för att få ut ölen. Eller tänker jag fel?
Hoppas att det löste sig förresten.
Hoppas att det löste sig förresten.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Jag använde en kolsyretub och sytråd och bara pressade i lite på känn. Inte optimalt men hyfsat.