3,5 kW induktionshäll
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
3,5 kW induktionshäll
Hej,
Det har blivit en spricka i vår Cloer 6650 häll och en uppgradering under våren ser nu trolig ut. Har sett att vissa här på forumet har en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/Hendi-Gastro-In ... 3a6e6d8cb0
Hur bred är själva plattan? Vi har en 36 liters Platina kastrull från humlegården. Kommer den sticka ut mycket?
Också läst att den här fungerar på något vänster på en 10A säkring. Hur är det möjligt? Finns det en switch eller känner den av vilken säkring den är inkopplad till eller hur fungerar det? Vi har 13 A säkringar i vår lokal.
/Peter
Det har blivit en spricka i vår Cloer 6650 häll och en uppgradering under våren ser nu trolig ut. Har sett att vissa här på forumet har en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/Hendi-Gastro-In ... 3a6e6d8cb0
Hur bred är själva plattan? Vi har en 36 liters Platina kastrull från humlegården. Kommer den sticka ut mycket?
Också läst att den här fungerar på något vänster på en 10A säkring. Hur är det möjligt? Finns det en switch eller känner den av vilken säkring den är inkopplad till eller hur fungerar det? Vi har 13 A säkringar i vår lokal.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: 3,5 kW induktionshäll
Jag har en kastrull som är betydligt större än plattan (40cm mot 20cm) och funderade på om detta skulle ställa till problem men den ytan som är utanför plattan kan likställas med sidorna på kastrullen rent funktionsmässigt. En större platta är bättre än en mindre pga fastbränning vid dekoktion, annars är det inga problem så länge du kommer åt knapparna vilket är lugnt i detta fall.
När det gäller propparna så är ju plattan steglös i effekten så det går ju använda upp till 2300w på vanlig 10A och 2990w på 13A. Ska du maxa den krävs 16A om watt-talen stämmer och inte är s.k. ÖB-watt.
(EDIT:) HBG2-gänget har en liknande platta och det ser ut att vara vettiga mått mot 36-literskastrullen: http://3.bp.blogspot.com/-3Vo26TSnJYk/U ... C_0087.jpg
När det gäller propparna så är ju plattan steglös i effekten så det går ju använda upp till 2300w på vanlig 10A och 2990w på 13A. Ska du maxa den krävs 16A om watt-talen stämmer och inte är s.k. ÖB-watt.
(EDIT:) HBG2-gänget har en liknande platta och det ser ut att vara vettiga mått mot 36-literskastrullen: http://3.bp.blogspot.com/-3Vo26TSnJYk/U ... C_0087.jpg
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
En 36l patina är ca 36cm i diameter. (Det är väldigt bekvämt då 1cm i höjd är 1l om man vill mäta sin volym i grytan)
Vi kör med en sådan på en 3,5kW häll och den sticker ut något men det är inga problem.
Egentligen har jag för mig att det står att hällen inte tål mer än ca 10kg men det har inte heller varit några problem.
Gällande strömåtgången är det så att om du inte kör med full effekt utan begränsar dig till ca 80% är du helt säker. Men det är troligen så att plattan jobbar i pulser och det kan vara så att en trög säkring inte löser även om du kör på med 3500W. Vår 3,5kW platta går på med 2000W när man slår på den och sedan kan man justera effekten. Det ger att den plattan skulle kunna användas på en 10A säkring man man får inte nytta av dess fulla potential.
Vi kör med en sådan på en 3,5kW häll och den sticker ut något men det är inga problem.
Egentligen har jag för mig att det står att hällen inte tål mer än ca 10kg men det har inte heller varit några problem.
Gällande strömåtgången är det så att om du inte kör med full effekt utan begränsar dig till ca 80% är du helt säker. Men det är troligen så att plattan jobbar i pulser och det kan vara så att en trög säkring inte löser även om du kör på med 3500W. Vår 3,5kW platta går på med 2000W när man slår på den och sedan kan man justera effekten. Det ger att den plattan skulle kunna användas på en 10A säkring man man får inte nytta av dess fulla potential.
Så vi skulle typ kunna dra vredet tills det står ca 2900 i displayen menar du? Då kommer vi inte överbelasta säkringen om jag förstår det hela rätt. Dvs så länge vi inte försöker eller råkar maxa den så kommer vi inte överbelasta säkringarna.
Tack för bilden, ser tom bättre ut än det vi har idag!
/Peter
Tack för bilden, ser tom bättre ut än det vi har idag!
/Peter
Blogg
Blogg
Såg inte ditt inlägg förrän efter att jag hade postat igen.pilsnergubben skrev:En 36l patina är ca 36cm i diameter. (Det är väldigt bekvämt då 1cm i höjd är 1l om man vill mäta sin volym i grytan)
Så genom att snurra ratten justerar man effekten man använder och så står det i displayen hur många Watt man är uppe i antar jag?
Hade fått för mig att det inte ens gick att koppla in såna här kraftiga grejer i en icke 16A säkring (vilket visar sig vara fel tack och lov).
/Peter
Blogg
Blogg
Jag har kört 55kg på Kjell&COs platta som det står max 5kg på och den är ganska plastig... =)pilsnergubben skrev:hällen inte tål mer än ca 10kg
Angående kastrullmått har jag mätt upp mina med litermått och kan dela med mig av datan:
Patina 50l med tappkran:
4cm=5l
8cm=10l
12cm=15l
16cm=20l
20cm=25l
24cm=30l
28cm=35l
32cm=40l
36cm=45l
40cm=50l
Biltema 25l med tappkran:
13cm=10l
19cm=15l
25cm=20l
31cm=25l
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
Med all sannolikhet är det säkert att inte bränna proppar om du begränsar effekten. De finns en liten reservation om att de som står i displayen är effekt ut och att plattan då drar lite mer på grund av förluster i transformator, styrelektronik mm, men det är mer troligt att det är förbrukningen som står i displayen.
Vår platta är en annan modell:
http://www.gastro24.de/Induktions-Kochf ... 50-Hz.html
Tyvärr är bilden i annonsen dålig men det är en rejäl produkt. Du kan även se den på vår blogg:
http://hembryggarbloggen.blogspot.se/
Vår platta är en annan modell:
http://www.gastro24.de/Induktions-Kochf ... 50-Hz.html
Tyvärr är bilden i annonsen dålig men det är en rejäl produkt. Du kan även se den på vår blogg:
http://hembryggarbloggen.blogspot.se/
Ok, kan inte tyska man skall nog lyckas beställa. Kommer du ihåg vad frakten eller totalsumman landade på?
/Peter
/Peter
Blogg
Blogg
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
Vi betalade 29€ för frakten och så får du inte glömma den tyska momsen (MwSt=Mehrwertsteuer=Moms)
Vi har två plattor och den senare betalade vi en totalsumma på 204,68€ men plattan verkar ha blivit lite billigare sen dess, så du kan nog dra av dryga 20€.
Vi har två plattor och den senare betalade vi en totalsumma på 204,68€ men plattan verkar ha blivit lite billigare sen dess, så du kan nog dra av dryga 20€.
Ok, får kolla med övriga men det känns som ett väldigt bra och framtidssäkert alternativ för vår del. Blir nog en beställning på en sådan.
/Peter
/Peter
Blogg
Blogg
TACK!!!!!Lindh skrev:Biltema 25l med tappkran:
13cm=10l
19cm=15l
25cm=20l
31cm=25l
// Jonas
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Ja, 50 l / 40 cm = 1,25 l/cm. Men litermått var ju tappert.Lindh skrev:Angående kastrullmått har jag mätt upp mina med litermått och kan dela med mig av datan:
Patina 50l med tappkran:
4cm=5l
8cm=10l
12cm=15l
16cm=20l
20cm=25l
24cm=30l
28cm=35l
32cm=40l
36cm=45l
40cm=50l
Har inte orkar rate:a om alla jäshinkar ännu men det står nog på todo-listan, för de stämmer inget vidare. T.om. min E-kolv är ganska dåligt markerad men där står det iallafall "approx" tryckt på den =) Jag är inte helt frisk...
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Klottra dit ett "approx" på jäshinkarna också, så är saken klar!
Hahaha, där har vi det. Anledningen är mest att det kan spöka med pre/postboil om man kör olika hinkar att mäta med.Foodhead 1 skrev:Klottra dit ett "approx" på jäshinkarna också, så är saken klar!