Återanvända jäst!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Återanvända jäst!
Torparen skriver att när han återanvänder jäst från en bryggning till nästa så återanvänder han 1dl jästsörja från den 1:a batchen och blandar med 2 liter "vadå" om jag får fråga? Är det 2 liter av vörten eller 2 liter vatten? Vore tacksam för svar och att man tänker på att det inte är självklart för alla på forumet det här med olika uttryck och termer Jag är själv nybörjare och skulle uppskatta om jag fick så precisa svar som möjligt. Brew on beer lovers 
Re: Återanvända jäst!
2 liter starter vört. Dvs en vört som har SG 38-40°Ö
En sådan gör man lätt genom att koka 100g DME per liter vatten. Alltså 200g till 2 liter.
En sådan gör man lätt genom att koka 100g DME per liter vatten. Alltså 200g till 2 liter.
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Jaha men då måste man kanske köpa färdigt extra då? Då blir det väl inte så mycket vinning ekonomiskt kanske. Eller du kanske menar att man ska koka egen vört?
Kostnaden för DME till en starter är marginell men det går bra att göra från vanliga mäsk. Men det är lättare att använda DME.
Med koka menar jag några minuter för att lösa DME och sterilisera vörten.
Med koka menar jag några minuter för att lösa DME och sterilisera vörten.
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Tack så mycket. Är det bara att låta den svalna och hälla i jäshinken och hälla i den nya vörten sen och jäsa som vanligt? Eller krävs det något mer? Och förresten! Dme som man köper, håller den denna sg från början som du beskriver. Dvs 38-40 °ö?
Nu tror jag vi ska ta det från början...
3 dagar innan pitch
1: Förbered starter vörten, koka i tio minuter 100g DME per liter vört. SG 38-40
2: Kyl startern till 20°C
3: Syresätt vörten på valfritt sätt.
4: Tillsätt jästen och skaka om så ofta du kan. Om du inte har en magnetomrörare.
5: Vänta 2-3 dagar.
6: Brygg öl och tillsätt jästen vid din valda temperatur.
3 dagar innan pitch
1: Förbered starter vörten, koka i tio minuter 100g DME per liter vört. SG 38-40
2: Kyl startern till 20°C
3: Syresätt vörten på valfritt sätt.
4: Tillsätt jästen och skaka om så ofta du kan. Om du inte har en magnetomrörare.
5: Vänta 2-3 dagar.
6: Brygg öl och tillsätt jästen vid din valda temperatur.
... och på punkt 2: det är alltså 100g DME (pulver) per liter startervört, inte per liter av den vört du tänker brygga ihop.
ville bara klargöra -- MW
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Suveränt! Tackar så mycket för ett begripligt och uttömmande svar! Detta ska jag testa nästa gång. 
Re: Sv: Återanvända jäst!
Tack.Magnus W skrev:... och på punkt 2: det är alltså 100g DME (pulver) per liter startervört, inte per liter av den vört du tänker brygga ihop.
Torparen är en hon..
Men iallafall, bra svar på dina frågor redan.
Vi gör alltid förkultur på vört som sparats i frysen från tidigare bryggning.
Efter wirlpoolande å kylning så kör vi ut vörten i damejanne.
Det allra sista får vi inte ut utan grums.
Detta sparar vi alltså till förkulturer, låter stå så grumset sjunker till botten innan
vi häller på plastflaska. Tömmer övriga slangar så får vi en liter till.
Innan frysning späds det till Ohle 40.
Sen kokar vi upp det 10min före användning.
Till ljusa öl görs öl på ljus vört och motsvarande.
Men iallafall, bra svar på dina frågor redan.
Vi gör alltid förkultur på vört som sparats i frysen från tidigare bryggning.
Efter wirlpoolande å kylning så kör vi ut vörten i damejanne.
Det allra sista får vi inte ut utan grums.
Detta sparar vi alltså till förkulturer, låter stå så grumset sjunker till botten innan
vi häller på plastflaska. Tömmer övriga slangar så får vi en liter till.
Innan frysning späds det till Ohle 40.
Sen kokar vi upp det 10min före användning.
Till ljusa öl görs öl på ljus vört och motsvarande.
Jästsvampen, människans bäste vän
Hmm bra idé. Jag har alltid varit lite snål och kört det grumsiga genom bärsil. Men nu vet jag vad jag ska göra med det istället.
Kul att torparen är en hon.
Försöker få frun mer intresserad. Det går framåt men långsamt. Hon dricker mest vin, om något alls.
Kul att torparen är en hon.
Försöker få frun mer intresserad. Det går framåt men långsamt. Hon dricker mest vin, om något alls.
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Med risk för att verka dum här. Trodde jag förstått hur man gör, men jag måste ställa ytterligare ett par frågor till "Bee". När man gjort en sk förkultur från"Slurry" som du beskrivit mycket bra, så säger du att man ska skaka flera gånger under 2-3 dagar. Kan man sedan hälla allt innehåll från flaskan man blandat i vörten? Fråga 2. Hur länge kan man förvara och hur förvarar man bäst denna förkultur om man inte tänker brygga på nytt inom den närmsta tiden. Har kollat runt på nybörjarforumet men inte hittat någon detaljerad beskrivning gällande detta. Det lämnar en del i övrigt att önska, Ps "Bättre att fråga och verka okunnig än att förbli okunnig
"
Om du inte har en magnetomrörare som rör runt, så vill man få in mer syre och slå ur kolsyra för att underlätta för jästen. Saknar du omrörare kan du göra förkulturen i en PET flaska eller en liten plastdunk så du kan du skruva på korken när du skakar. Sätt desinficerad aluminium folie på öppningen där emellan. Hade en 5 liters från jula innan jag byggde omrörare.
Låt förkulturen stå sista dagen så den sedimenterar, dekantera och häll bara i jästen, annars späder du din egen vört.
Ska du spara jästen så kan du antingen frysa in, men då måste du greja med glycerin och göra ny förkultur till nästa gång, eller återstarta kulturen. Jag tror andra är bättre på den delen. Jag gör förkultur på frusen jäst och har den klar till bryggdagen, kan spara några enstaka dagar i kylen om det skulle bli ändrade planer.
Hmm svarade jag begripligtpå allt nu...
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar."
Låt förkulturen stå sista dagen så den sedimenterar, dekantera och häll bara i jästen, annars späder du din egen vört.
Ska du spara jästen så kan du antingen frysa in, men då måste du greja med glycerin och göra ny förkultur till nästa gång, eller återstarta kulturen. Jag tror andra är bättre på den delen. Jag gör förkultur på frusen jäst och har den klar till bryggdagen, kan spara några enstaka dagar i kylen om det skulle bli ändrade planer.
Hmm svarade jag begripligtpå allt nu...
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar."
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Ja det verkar som jag fattar galoppen. Synd att man måste frysa den om man vill spara den över tid. Hur länge tror du man kan spara den i kylskåp då. Jag brygger inte så ofta pga platsbrist att förvara flaskorna, Jag gör en 20 liters batch när jag brygger så att det räcker ett tag, Alternativt kan man ju göra lite olika sorters öl och mindre batcher men då får man förstås brygga lite oftare om man vill använda samma jäst flera gånger utan att frysa den emellan.