Hej! Jag ska sätta igång och börja brygga min första sats nu i veckan och jag har byggt en vörtkylare som jag provkörde idag. Under tiden passade jag på att mäta temperaturen både i kokkärlet samt i det utgående kylvattnet. Det tog ungefär 15 minuter att kyla 20 liter kokande vatten till 20 grader. Är det tillräckligt snabbt eller bör jag försöka optimera min kylare innan jag sätter igång med min första Ale?
Kylaren nedsänkt i kokkärlet
Raspberry Pi med två temp-sensorer anslutna
Allt anslutet och redo
Diagram för hur temperaturen sjunker när kylaren arbetar
15 min är en helt ok tid tycker jag. Nu när kopparn är så dyr så tror jag de flesta kör med 5 meters rör även om 10m varit bättre. Jag kör själv med 5m av 12mm-rör och det fungerar bra med kyltider på 15-25 min beroende på batchstorlek. Det gör enorm skillnad om man orkar stå och röra om med spiralen i grytan medan man kyler. Skulle gissa på 30-40% snabbare än om man låter den ligga stilla orörd.
Välkommen till forumet föresten! =)
En viktig parameter som många glömmer är ju vilken temperatur kylvattnet har. Håller kylvattnet 18 C så blir det ganska svårt att komma ner till 18 C.
Oavsett vad, kylaren ser bra ut och kommer räcka till. Att ställa kastrullen i någon form av kärl med vatten och tillsätta is när temperaturen närmar sig 30-40 kan skynda på det ytterligare om det skulle vara intressant vid ett senare och varmare tillfälle.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery: Blogg
Köpte alla delar jag behövde idag, förklarade vad jag ville bygga och vilka delar som krävdes och fick grymt proffsig hjälp på Hornbach. Körde på 12mm rör och då finns det klämringskopplingar som man kan sätta gardenakoppling direkt på. Så man slipper övergångsnippel. Till helgen blir det att sätta igång med monteringen.
böja går bra att göra runt en lagom stor kastrull. Och nån yta som mothåll som inte är finbordet i vardagsrummet, om man nu äger ett sånt. Så gjorde vi, men vi har ett rätt smalt rör, kanske 10 mm, bromsrör fr biltema, 10 m.
@Reinius: Är du nöjd med BrewPin såhär långt? Den står på inhandlingslistan, men inte kommit till skott än.
//k
@Getingen: Isoleringen tar du hyffsat lätt bort med en vanlig vass morakniv.
Det räcker att skära på en sida tills du ser koppar. Sen kan du dra av isoleringen.
Jag valde att forma spiralen innan jag tog bort isoleringen.
Detta för minimera risken för att få för tighta böjar någonstans.
Jag var också noga med att böja den del av röret som är utanför grytan något nedåt,
Detta för att kondens eller ev mindre läcka ska droppa ut istället för ner i grytan.
Lägger med lite bilder
Inte lika avancerad som reinus men kyler 21l på 15min så helt OK
10 meters Bränslerör av koppar från Biltema är väldigt prisvärt.
Ta sedan med den färdiga spiralen till en VVS-butik så är resterande problem ur världen.