Val av brygg-gryta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Val av brygg-gryta

Inlägg av Ölmestig »

Jag står i begrepp att skaffa en brygg-gryta. Jag är nybörjare och hittills bara kört två helmaltsbryggningar, men upplever att det tar fruktansvärt lång tid att koka upp vatten. Har hittills använt en 1,7 liters vattenkokare för att värma vattnet till mäsken för att hälla i en 17l kastrull. Då jag ska köra humlekoket tar det lång tid att komma upp i kok, även på min vanliga spis. Jag kör enligt metoden som Fentie/Grandin använder i sin bok.

Jag har funnit tre alternativ som är någorlunda snällt för plånboken:
Bielmeiers 29l Mash tun/Worth kettle (prod#040001), 179 euro
Burco Cygnet MFCT1030, (30l), 92 GBP på eBay
Buffalo manual fill water broiler EBCC192-À, (30l), 125 GBP på eBay

Problemet med de två sistnämnda är att det kräver 2,8-3 kW och jag har bara tillgång till 10A säkring i uttagen. Jag bor dock i hus, så jag skulle kunna be någon att installera nytt uttag med 13 eller 16A säkring. 10A-säkringen borde ju gå om jag kopplar in någon av dessa.

Lat som jag är, vill jag kunna göra 15-20l öl åt gången. Jag vill ha så lite disk som möjligt och det ska gå smidigt och hyfsat snabbt (nu tar det 6-6,5 timma i mäsk, lak och koktid) för ca 8 l färdigt öl.

Mäskning och lakning gör jag gärna enligt Fentie/Grandin. Däremot skulle jag vilja ha ett smidigare kok så jag slipper springa mellan spisen på markplan och ölbryggarrummet i källaren.

Min fundering är: vad finns det för fördelar och nackdelar med de tre kokarna? Har någon erfarenhet av Burco eller Buffalo? Behöver jag fixa 13A säkring, eventuellt ny kabeldragning, till Burco/Buffalo? Andra synpunkter? Jag kommer givetvis använda någon isolering på kokarna.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Val av brygg-gryta

Inlägg av Lindh »

Har ingen erfarenhet av grytorna du kollar på tyvärr. Men jag upprepar vad jag sagt tidigare om batchsizen i "Brygg Öl" (som jag i övrigt tycker är en riktigt bra bok med grymma recept):
10 liter kan vara en svår storlek att brygga eftersom marginalerna blir så små. Temperaturer kan dra iväg snabbt åt olika håll och det är svårt att få en bra lakning när bädden är så låg. Om man ändå lägger ner 6-7 timmar så kan man lika gärna göra 20-25 liter tycker jag. Det tar inte mycket längre tid och är inte jobbigare. Det kräver lite mer jäst men även på den punkten tycker jag att "Brygg Öl" är lite off. Det är jättebra med mycket jäst som boken föreslår men man måste inte dubbla jästen i de recepten för att dubbla batchen, t.ex. det krävs inte nödvändigtvis 4 paket med US05 till 20 liter dubbelIPA. Gå in på mrmalty.com och kolla hur mycket jäst som faktiskt behövs...
Angående el så skaffade jag ett 16A-uttag när jag ändå hade en elektriker i huset. Kostade 200kr att sätta in och är inget man ångrar om jag säger så =) Jag kan numera göra 38-litersbatcher vilket passar perfekt till två fat!
BTW om du verkligen vill ha lite disk så är BIAB väldigt smidigt. Brygg Öl har ju t.om. separata mäsk och lakkärl. Mer disk än nödvändigt om du frågar mig...
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Kort tips: Förklara gärna processer i stället för att hänvisa till en bok som säkert bara vissa forumanvändare har läst. "Brygg öl" är dessutom ganska ny, så risken är att många här lärde sig brygga innan den kom ut och därför inte brytt sig om att skaffa den.

Annars förstår jag ditt dilemma. Vi har 2 kW induktion och 2 kW doppvärmare på olika säkringar till kastrull på 50 liter. Det går dugligt fort till kok, men jag är trött på att doppvärmaren är bökig och oreglerbar. Flyttar snart till hus och ska se över möjligheterna att säkra upp för att kunna använda kraftigare induktionsplatta. Jag föredrar nog lös gryta framför gryta med inbyggt värmeelement för att det blir lättare att diska, men jag har ju inte provat annat. Just nu är vårt hemsnickrade rims-verk en härva av kopplingar, slangar och pryttlar som känns ganska bökiga att rengöra och montera varje gång, så lite sugen på ett kompaktare bryggverk är jag förstås ändå, men det blir nog lättare med dedikerat bryggrum så man slipper ränna runt och leta fram allt varje gång.

Som Gustav redan var inne på innebär separata mäsk- och lakkärl bara onödigt mycket jobb och disk. (Om nu "Brygg öl" förordar det.) Men där kanske finns andra fördelar som jag ännu inte sett.

Nej, det här blev ju inget vidare givande svar... Jag får skylla på extremgnällig treåring och extremt frågvis femåring som visst inte alls vill sova.

Kalle
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Ah, sorry. Gick lite fort...
Brygg öl rekommenderar att mäska i kylväska och sedan flytta till hink-i-hink för flödeslakning.
Jag gillar också att kunna diska kastrullen ordentligt, ibland med rostfri skurboll. Har man kalkrikt vatten som jag hade tidigare blir det kraftig beläggning i botten.
Bryggrum där saker kan stå framme, aahhhhhhh vilken dröm...
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Har inga egna erfarenheter av de föreslagna grytorna, men jag tycker också att en riktig gryta är en bättre investering.
Men det finns budgetalternativ, jäshinkarna håller för kok. Jag började själv med det, änvände element från vattenkokare. Fick lite fastbränning på elementen, och var alltid nojjig över att hinken skulle spricka. Hade jag vetat då vad jag vet idag, hade jag köpt en 2kw doppvärmare istället och ställt hinken i en fodertunna eller liknande. Då hade jag nog sannorlikt fortfarande kokat i jäshink....
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Jag är ledsen att jag inte förklarade processen de använder i boken. Alla gör ju på sitt sätt. Tack för det svar som hittills kommit in. En liten förklaring varför jag vill använda den processen/lösningen jag gör/vill göra, är väl på sin plats.
Jag baserar detta på vad som tidigare skrivits på diverse forum, vilket givetvis inte är en absolut vetenskap. Det är givetvis en bedömning jag gör.

Doppvärmare är jag inte så sugen på, dels pga att det kan vara lite meckigt att fixa ställning och att jag måste dra kablar från annat rum om jag ska köra två stycken. Sedan var det någon som tyckte att det var svårt att rengöra den. Jag tycker dessutom om när saker som leder ström är så skyddade som möjligt och att elementet kommer i så liten kontakt med väta som möjligt. Paranoia, ja!

Jag är novis på detta och givetvis kan jag ha fel om saker och ting, men något som vissa påpekar vad gäller BIAB är att det kan vara svårt att få ut allt socker från malten. Därför lakar man kärl-i-kärl. Att använda 10 kilo malt i BIAB-påsar vid alkoholstinna ölsorter är jag inte så sugen på, speciellt inte om en del socker går förlorat.

Vad jag däremot är intresserad av är att kunna värma vatten till mäsken och koka upp vörten smidigt, utan allt för mycket speciallösningar och handpåläggningar. Stegmäskning är inget krav. Jag har en stor kylbag som jag använder till mäskning.

Jag är alltså intresserad av en vattenkokare för minst 30l och erfarenheter kring dessa. Jag välkomnar givetvis andra förslag inom rimlig prisnivå, typ Max 2000 kronor.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Du vill göra 15-20 liter öl åt gången och använda upp till 10 kilo malt? Det låter lite i överkant. Ska du uppgradera din kastrull du ska koka vörten i så tycker jag 30-36 liter är rimligt. Då kan du fylla en jäshink till 25l efter kok. Köper du mindre kastrull kommer du vara nära överkok ofta, inte bra om man vill gå ifrån ibland som du skriver.
Jag tycker att 2kw är i underkant för 20-25 liters batch. Det blir ingen kraftig hotbreak (separation av proteiner i koket). Den typen av saftkokare som bielmeier är beskrivs ibland som ett sjudande bryggverk. Det blir bra öl också, men du kommer förmodligen vilja komplettera med doppvärmare i framtiden för de 2000watten är lite ÖB-watt har jag förstått det som.
Det spelar dock inte så stor roll om du vräker på med dubbla effekten i tidsbesparing, en bryggdag tar 5-6 timmar ändå. Biab är det enda som jag tycker ger en viss tidsvinst (30-45min) men man lär sig gilla de långa bryggdagarna ;-)
Jag tror din bryggmetod är bra men vill du spara tid och energi är satslakning att föredra mot flödeslakning och framförallt att inte flytta mäsken från ett mäskkärl till ett lakkärl, det går utmärks att både mäska och laka i hink-i-hink om man isolerar med liggunderlag. Eller så kan en enkel bazookascreen i kylväskan vara en variant.
Jag har en grilltändare och en doppvärmare från humlegården. Bägge är formade som ett stort W och är lätta att spola av och dra ett tag med diskborste efter koket. Ingen vört som bränts fast trots 3,2kw på den stora. Men jag förstår din oro med elen. Jag har dubbla jordfelsbrytare, en i proppskåpet och en direkt på doppvärmaren.
Angående dålig effektivitet i biab så är det en myt, det beror mycket på hur malten är krossad. Jag har aldrig hamnat under 75% med BIAB men neråt 65-70% med hink-i-hink ibland eftersom det är lite svårare att flödeslaka optimalt.
Du skriver att du vill värma vatten till mäsken och koka vörten samtidigt, vad ska du med vattnet till när vörten redan kokar? Eller vill du börja elda-på halva vörten medan du lakar? Du kommer inte kunna ha två kastruller på värmning på samma 10A så du åker på att dra sladdar iallafall tyvärr... Värmer man upp lakvattnet till lite extra varmt så håller det sig utan extra värmning genom en lång lakning. Det är max 75c i bädden spm gäller, inte i lakvattnet som många säger. Det går att ha 85c i lakvattnet utan problem har jag märkt.
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Jag har sett recept på 10 kilo malt till 23 liter öl när det har varit tal om american barley wine.

Jag vill koka vatten till mäsken OCH koka vörten, dock ej samtidigt.;)

Doppvärmare på 3,2 kW går på 900 spänn hos någon av de stora leverantörerna här i sverige. Sedan tillkommer jfb som sätts i uttaget. Jag har gammalt proppskåp utan jfb.

Om effektiviteten är så hög som 75% kör jag gärna BIAB.

Men nu var det ju inte det jag frågade om. Det var om någon har erfarenhet av de tre vattenkokarna.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hur du än gör så kommer du ha el i närheten av vätskan om det är el du ska använda. Skulle nog våga påstå att om det görs rätt, så är doppvärmare minst lika säkra som något annat alternativ. Dessutom är de relativt lätta att rengöra. Så dissa inte doppvärmaren bara, även om du själv känner att du inte vill använda det.
Köra patinagryta och 3.5kw induktionshäll och är supernöjd, men sett till pris/prestanda så är nog jäshink+doppvärmare oslagbart.
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Jag hade också gärna kört patinagryta och 3.5kW induktionshäll, men ekonomin tåler inte det de närmaste åren. Som jag tidigare har skrivit så är jag inte så pigg på doppvärmare. Dolda element och inbyggt överbelastningsskydd är min melodi. Har varit med om krypströmmar och fått några "kyssar" genom åren. Om tätningsringen inte håller tätt eller elementet skulle vilja göra plastkassar av kärlet - det är inga scenarion jag vill vara med om.

Jag poängterar att jag är intresserad av erfarenhet från personer som har Burcos, buffalos och bielmeiers vattenkokare/brygg-grytor.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag ber om ursäkt om jag dragit i väg lite off topic, men det är enbart av välvilja. Jag håller fortfarande inte med om dina slutsater och tror du missförstått mig lite, men jag ska inte älta doppvärmare mer då ;)
Av dina förslag skulle jag välja burco:n, bara av det jag läst mig till på nätet. Oavsett vilken du väljer lär vilja göra en del modifikationer. Det kan bli problem med att termostaten slår ifrån och måste förbikopplas och jag har läst om att för bielmeiern kan det vara idé att montera en kopparplåt mellan elementet och botten för att sprida värmen jämnare. Det kan nog gälla för samtliga, för konstruktionen är nog liknande. Jag har dock fått information från en annan bryggarbroder att han inte har problem med fastbränning i sin bielmeier, så... Och du lär vilja byta kranen mot en bättre.
3kw kan gå att köra på en 10A säkring, även om det inte är att rekommendera. Du kan även styra effekten med ett solidstate relä och på så vis få ner medeleffekten, vilket kan duga för att skona säkringarna från att gå.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Kan inte svara på frågan om kokarna.
Däremot kokar jag utan problem 22 liter vört på min vanliga spisplatta (troligen ca 2 kW) i en 25-liters gryta.

Jag har en gammal aluminuimgryta köpt på 2nd hand, men har varit med på bryggningar med denna kastrull från Biltema som använts på annan spis (vanlig keramikhäll) och där gick det också utmärkt både att värma vatten till mäsk samt att koka:
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... ran-88423/

469 kr

Är rekommendationen enligt boken att mäska i en kylväska och sedan flytta för lakning via hink-i-hink?
Kan man då inte istället både mäska och laka i den senare, bara isolera kärlen via liggunderlag och lite filtar?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har också varit med på ett antal bryggningar där ett kärl från Lidl använts för att värma vatten samt koka via inbyggd termostat.

Infon jag har är
"Hetvattentanken, tillika kokkärlet, är på 1800W och heter ”bifinett” Preserving Boiler, kapacitet är 27 liter och den inköptes på Lidl."

Den går bra att använda i grundutförande till allt utom kok, då termostaten slår av och den inte kommer upp tillräckligt i kok, min kamrat har öppnat upp och lött in en förbikopplare då koket skall köras.
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Det är väl lite det fina med hembryggning: det finns inte en som gör precis som den andre. Vad vissa upplever som ett problem, ser någon annan som en tillgång eller inte bryr sig om. Vissa är helt insnöade på automatiserat förfaringssätt, andra bryr sig mindre om kontrollen och tycker det är trevligt att bära runt på kastruller. Ibland har man inget val p g a begränsningar i ekonomin eller i yta. För min del har jag yta att utföra bryggningar men inte ekonomi att köpa dyra attiraljer. Jag har bläddrat igenom lite olika forum för att få ett hum om hur jag ska göra för att få upp volymen. Att köpa en patinagryta är en för mig stor investering. Till råga på allt tar det väldigt lång tid för mig att få upp kok med en 14 år gammal spis. Nu pratar vi bara om en gryta på ca 17l. Jag vill ha upp mängden färdigt öl.

Min första tanke var att skaffa en induktionsplatta och biltemagrytan, men jag har läst att det är folk som inte fått det att fungera. Då föddes tanken på att skaffa en brygg-gryta, eftersom sådana tillhandahålls via en svensk leverantör (även om jag skulle beställa från Tyskland istället, för att spara några kronor). Då jag tittade på en del engelska forum dök de två andra vattenkokarna upp. Som jag beskrivit tidigare är jag inte så sugen på att springa upp och ner mellan markplan och källare. Jag är heller inte sugen på utomhusalternativet gasbrännare. Jag är inte heller sugen på att bygga en egen gryta med öppna element eller köra ner doppvärmare i kastrull eller plasthink. Jag är intresserad av en billig, smidig, säker och någorlunda färdig lösning.
Ölmestig
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Ölmestig »

Jo. Det är mäskning i kylväska och lakning hink-i-hink som de förordar i boken. Jag vet inte varför de förordar det, men jag misstänker att tanken är att om man skulle mäska i hink-i-hink kommer inte allt vatten i kontakt med mäsken, vilket troligtvis skulle försämra "sockerutbytet". Men jag är ingen expert: jag är bara en person som gjort två helmaltsbryggningar!;)
Skriv svar