För lite kolsyra

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
IsseBisse
Satsbryggare
Satsbryggare

För lite kolsyra

Inlägg av IsseBisse »

Har under hösten bryggt öl för andra gången efter Humlegårdens recept "Bergsnö". Igår gjorde jag första provsmakningen och jag är väldigt nöjd med smaken, dock är ölet i princip helt avslaget. Jag har smakat två flaskor, så jag antar att det kommer va samma för hela batchen. Vad kan detta bero på? Lite info:
  • Precis som min första sats använde jag sockerbitar till primningen, tror dom är 3.6 gram och jag använde en per flaska (50 cl)
  • Ölen fick jäsa ca 10 dagar i jäskar först, och sedan ytterligare 10-15 efter omtappning. Allt i rumstemperatur. Kan detta ha dödat jästen? Enligt vad jag läste mig till kunde jästen överleva i "dvala" utan socker i minst några veckor.
  • Håller kapsylerna inte tätt? Jag använde en annan sort än senast, och det som känns troligast är att de jag använde den här gången inte höll tätt.
Kan det bero på något annat? Och framför allt, finns det något sätt att lösa det här i efterhand? Tack på förhand!
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: För lite kolsyra

Inlägg av Getingen »

Vad har du använt för jäst? Hur länge har ölen jäst på flaska?
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Kan detta ha dödat jästen?

Nej att jäsa i rumstemp dödar inte jästen, du har antagligen använt för lite primsocker. Vill du ha en hyfsad kolsyra så upp till 6g/liter är ok

Bo
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det är inte otroligt att kapsyleringen är problemet. Jag brukar vrida på flaskan och trycka till en par ggr. Sedan försöker jag vrida kapsylen med måttlig kraft. Ibland får jag kapsylera om någon flaska där kapsylen inte sitter ordentligt.
Om de är helt flata kan du ju prova att prima igen. Kyl ner flaskorna ordenligt, dra av kapsylen, släpp ner en ny bit och skynda på med en ny kapsyl.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
IsseBisse
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IsseBisse »

Getingen skrev:Vad har du använt för jäst? Hur länge har ölen jäst på flaska?
BC 1056 American Ale och ca en vecka nu
bohumle skrev:Hej

Kan detta ha dödat jästen?

Nej att jäsa i rumstemp dödar inte jästen, du har antagligen använt för lite primsocker. Vill du ha en hyfsad kolsyra så upp till 6g/liter är ok

Bo
Jag tänkte att jästen kanske hade dött för att den fått stå för länge. Det slutade bubbla aktivt efter ca en vecka, sen fick satsen stå ca två veckor till. Jag har för övrigt använt ca 7g socker/liter.
bryggapa skrev:Det är inte otroligt att kapsyleringen är problemet. Jag brukar vrida på flaskan och trycka till en par ggr. Sedan försöker jag vrida kapsylen med måttlig kraft. Ibland får jag kapsylera om någon flaska där kapsylen inte sitter ordentligt.
Om de är helt flata kan du ju prova att prima igen. Kyl ner flaskorna ordenligt, dra av kapsylen, släpp ner en ny bit och skynda på med en ny kapsyl.
Jag behöver inte ha i mer jäst också då? Ordentligt som i 5-8 grader? Klarar jästen det?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag kan ibland få vänta upp till 4 veckor på tillräcklig CO2 i och med flaskjäsning, beror mycket på vilken jäst jag använt.
En vecka på flaska skulle jag personligen säga är mycket lite, minst två veckor innan det är dags att ens testa en flaska för att se att CO2 är OK.

Du kan skaka om dina flaskor och sedan ställa dem i rumstemp igen, detta förkortar normalt tiden att jäsa fram CO2 på flaska.
Dum fråga kanske, men jag ställer den ändå, du kolsyrejäser flaskorna i rumstemperatur för att få CO2?
IsseBisse
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IsseBisse »

Janne gnoff Berglund skrev:Jag kan ibland få vänta upp till 4 veckor på tillräcklig CO2 i och med flaskjäsning, beror mycket på vilken jäst jag använt.
En vecka på flaska skulle jag personligen säga är mycket lite, minst två veckor innan det är dags att ens testa en flaska för att se att CO2 är OK.

Du kan skaka om dina flaskor och sedan ställa dem i rumstemp igen, detta förkortar normalt tiden att jäsa fram CO2 på flaska.
Dum fråga kanske, men jag ställer den ändå, du kolsyrejäser flaskorna i rumstemperatur för att få CO2?
Ok, men då skakar jag dom lite och väntar jag ett tag till. Japp, en sockerbit (3.6g) per flaska och sen får det jäsa i rumstemp.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag har för övrigt använt ca 7g socker/liter..

Ursäkta jag var för snabb att läsa, fick för mig att det var 3,6 g/liter du använt :oops:

Jag brukar alltid som standard ha ca 1 g torrjäst tillsammans med primen för att vara på den säkra sidan, jag har oxså tidigare genom åren råkat ut för alltför många öl som blivit dåligt eller inte alls kolsyrade. Sedan jag började med jäst tillsammans med prime har jag alltid en ok kolsyra, värt ett försök nästa gång

Bo
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: För lite kolsyra

Inlägg av Bee »

bryggapa skrev:Det är inte otroligt att kapsyleringen är problemet. Jag brukar vrida på flaskan och trycka till en par ggr. Sedan försöker jag vrida kapsylen med måttlig kraft. Ibland får jag kapsylera om någon flaska där kapsylen inte sitter ordentligt.
Jag hade köpt en ny kapsylerare. Har aldrig haft problem med otäta kapsyler, men min Greta börjar bli sliten så det kanske sker snart.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av D Ipa »

Hej.

Hittade denna gamla tråd där någon har samma problem som mig.

Det är att jag kan vrida kapsylerna när jag satt dit dom med ECO inköpt hos MM.
Jag har ställt ner huvudet nära flasktoppen, smörjt med matolja, vridit på flaskan och pressat flera gånger.
Den är också fastskruvad i en stor platta och jag har pressat hårt.

Nu när jag ska brygga en stout är det extra viktigt då jag vill kunna lagra den lite längre.
Kapsylerna jag använde är från MM och är de med My beer på.

Ipan jag gjort innan tenderar att ha lite för lite kolsyra, men det kan ju ha andra orsaker också.

Jag undrar om det skall "knäppa till" när man kapsylerar flaskorna?
Skriv svar