Mängd skördad jäst till förkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

oskar olsson
Delmäskare
Delmäskare

Mängd skördad jäst till förkultur

Inlägg av oskar olsson »

Ämnar brygga med jäst skördad från primären. Den är tvättad och lagrad i kylskåp. Jästen (kördades 10/12. Min fråga är om ni hade valt att starta förkultur på jästen, eller ansett den vara tillräckligt färsk och därmed användas som den är.Jästen i fråga är Trappist High Gravity (BC 3787) och ölen jag ska brygga en dubbel med ett OG på 1.070.

På omtyckta www.mrmalty.com ser jag inte hur man beräknar förkultur på skördad slurry. Har jag missat något eller hur tänker ni andra bryggare här på forumet beräknar mängd slurry som behövs till en starter utifrån när jästen skördades.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Mängd skördad jäst till förkultur

Inlägg av ScrotzaN »

Det finns ett tydligt verktyg där. Jag tror t.o.m. Att det står Yeast from slurry eller dyl. Jag skulle ta så många matskedar som motsvarar ungefär 100 miljarder celler då det är vad som finns i ett rör man köper o gör sedan en förkultur på det som är såpass stor att du får rätt mängd jäst till den givna ölen.

Ifall du angav storlek på satsen så är det lätt att räkna ut hur mkt jäst du behöver.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
oskar olsson
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av oskar olsson »

Ja det finns "yeast from slurry" som alternativ, men den utgår från slurry direkt från skördningen - och inte att göra förkultur på. Min jäst har ju nu stått 2 veckor i kylskåp utan mat, antalet jästceller borde nu vara betydligt färre än när jag skördade jästen. Beräkningen på förkultur utgår från smack-packs från wyeast, inte från tvättad och skördad jäst.

Så hur gör alla ni andra som använder tvättad/skördad jäst?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jästen kommer fortfarande innehålla ungefär samma mängd celler. Har den stått i över ett halvår kan du kanske räkna med lite sämre antal celler.

Beräkningen på sidan kan du använda för att få ungefär 100 miljarder celler o det är vad som är I ett rör. Sedan gör du en förkultur på det utifrån den vanliga kalkylatorn och 1 rör köpt jäst.

Hur enkelt som helst :-)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Det är aldrig fel att göra en startkultur =)
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

En jästs "viability" eller kanske översatt "förmåga att jäsa" förändras över tiden, ju äldre jäst, dess färre antal celler som är "aktiva".
Utan att räkna antalet "livsdugliga" celler via mikroskop och Gramfärgning (alternativt via hemocytometer) är det svårt att säga exakt hur din jäst mår, men det går att uppskatta hyggligt.

Här
http://www.beersmith.com/help2/index.ht ... r_tool.htm
kan man läsa
"Note that yeast slurry loses its viability rapidly - and must generally be used within a few days of collection"

Här
http://beersmith.com/blog/2010/12/14/ye ... er-part-1/
kan du söka efter
"Viability"
och läsa lite mer.

Denna sida kan man nog gå efter dessutom:
http://eurekabrewing.wordpress.com/2012 ... viability/

Jag brukar normalt återanvända jästen inom 1-2 dagar efter att ha flyttat ölen från den, men vet att många lagrar jäst i kylskåp och därefter kör förkultur och det verkar fungera bra.
Inte ett direkt svar på din fråga tyvärr, men förhoppningsvis en hjälp på vägen.
Jag gissar att man kan utgå från att livskraften i din skördade jäst minskar i ungefär samma takt som färsk jäst från leverantör beroende på ålder.

Jag skulle göra en förkultur på en 2 veckor gammal skördad jäst, för att om inte annat se att den faktiskt kommer igång OK.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag tycker också det är svårt att beräkna hur många celler man utgår ifrån, och framförallt hur pigg den är.

Jag brukar göra min förkultur 0,5l större än jag behöver, och sedan spara den extra jästen till nästa bryggning. Det ger ungefär samma mängd jäst som man får i ett nytt rör. Sen använder jag datumet för senaste kultivering när jag räknar ut hur stor förkultur jag skall göra på nästa batch.

Det har fungerat bra, undantaget de senaste två bryggningarna som först gick trögt och sedan stannade av tidigt. Jag vet inte varför, eftersom det var återanvändning 2 och 3 på samma jäst, men förmodligen har jag inte syresatt bra nog och underpitchat. Man kan nog utgå ifrån att jästen jag propagerar hemma är betydligt mindre pigg än den som lämnar whitelabs, så det kanske är idé att underskatta jästens vigör en aning i.

En grej som gäckar mig är att beersmith har ett fält för datum på jästen, och sen ett fält för "senaste kultivering", men pitchraten baseras bara på fabriksdatumet.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

0,5l för att ta reda på extra jäst är lite väl optimistiskt. Har du ett rör jäst från Whitelabs o gör en förkultur på 2L får du 100% tillväxt. Gör du en på 3L får du 150% tillväxt o sen avtar det ännu mer.

Å andra sidan så kanske du använder omrörare? Då får du betydligt mer tillväxt. Men att få 100 miljarder celler "över" på 0.5l är fortfarande optimistiskt i bästa fall. :-)
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Utgår man från vad Whitelabs lr wyeast säger själva så innehåller varje ml "tvättad" jäst ca 1.2 miljarder celler. Så då ska du få 85 ml över lr nästan en hel dl för att ha motsvarande 1 rör.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

ScrotzaN skrev:Utgår man från vad Whitelabs lr wyeast säger själva så innehåller varje ml "tvättad" jäst ca 1.2 miljarder celler. Så då ska du få 85 ml över lr nästan en hel dl för att ha motsvarande 1 rör.
Jo kör med omrörare, och skillnaden är också att min jäst inte är en slurry. Den har bara kultiverats som förkultur på maltextrakt.

Jag går på de här riktlinjerna : http://www.homebrewtalk.com/entries/yea ... roach.html

Det verkar inte som att artikelförfattaren tar någon större hänsyn till jästens vitalitet, eller räknar några celler, eller oroar sig för pitching rate, men den extra volymen jag fått ut är nära den volymen som ligger i ett jäsrör från whitelabs.

Jag tror dock du har en poäng i att det är lite väl optimistiskt. Bästa lösningen på lång sikt är kanske att helt enkelt köpa ett mikroskop.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Köpa mikroskop är nog för hardcore till o med för mig :-)

Det är ju väldigt intressant det där med att bara odla upp jästen kontra att tvätta den o hur mkt varje ml innehåller. Whitelabs osv utgår ifrån att slurryn vi får hemma inte är lika "koncentrerad" som den i deras rör osv men det vore intressant o se hur stor skillnad det är om någon i metoderna att enbart odla upp jästen o tvätta den kontra o tvätta den efter man bryggt öl. :-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det ska till ganska mycket jäst för att överpitcha så skörda lite mer än du behöver så är problemet löst utan mikroskop.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Fliker in här igen och kryper till korset. Läser precis ut sista sidorna i Yeast-boken och blev lite skeptisk till min egen metod, när jag läste kapitlet om tillväxtfaktor på förkultur.

Metoden länkad ovan har heller inte fungerat speciellt bra för mig - har nu haft ett par batcher som stannat av tidigt, speciellt sedan jag börjat jäsa i kallare/mer korrekt temperatur. Jag har garanterat underpitchat mina batcher, om man tittar på matten.

Ett alternativ är ju som Lindh skriver, att konsekvent göra en riktigt rejäl förkultur och spara 0,5l. Det lämnar dock mycket av pitch-raten till spekulation. Kanske ändå ett bättre alternativ än att tvätta jästkakor? Hm...
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Jag har testat att odla upp jästen jag köper, sen pitcha hälften. Resten sparas i kylen och odlas upp till nästa batch, där hälften sparas igen. Har funkat riktigt bra än så länge.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Brewsnail skrev:Jag har testat att odla upp jästen jag köper, sen pitcha hälften. Resten sparas i kylen och odlas upp till nästa batch, där hälften sparas igen. Har funkat riktigt bra än så länge.
Hur stor förkultur gör du? Jag tror jag gjort för små...
Skriv svar