Kallmäskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Kallmäskning

Inlägg av Olle Rönnholm »

Jag har funderat på det där med kallmäskning. Har aldrig prövat det. Har läst att en del bl.a tillsätter kallmäsken i samband med recirkulation men innan lakning. På bryggarwiki säger de att man kan sila kallmäsk genom kaffefilter och sedan tillsätta i slutet av koket.

Annväder braumeister. Jag undrar om någon prövat att jämföra dessa kallmäsk varianter samt/eller hur mycket mer svartmalt man ska krossa?

Tycker det verkar mycket enklare/mera praktiskt att tillsätta till filterbädden innan lakning. Det jag oroar mig över är dock att temperaturen vid efterföljande vörtkokning skapar ngn dålig reaktion med partiklar som extraherats från den mörka malten eller om dessa icke önskvärde partiklar helt enkelt stannar kvar i svartmalten och inte tar sig ut vörten.

Någon reflektion?

//Olle
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Kallmäskning

Inlägg av ScrotzaN »

Har inte testat men har läst om många som tillsatt rostad malt innan lakning med väldigt gott resultat. Jag skulle säga 5-7% blir nog bra.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Ett "problem" i detta fall som jag ser det är att man med en Braumeister inte har någon "normal" recirkulering och lakning.

Någon som använder Braumeister och även har kallmäskat i samband med detta där ute?
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Jo man blir nog tvungen att tappa ut genom kranen och sedan hälla tillbaks. Men som du tänker frågan är hur långe man behöver hålla på med det för att extraktet ska dras genom. Tog och mätte med linjal och filterbädden är ungefär 27 cm tjock. Kanske blir knasigt.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Jepp. Med BM funkar det fint att kallmäska ett dygn innan och sedan hälla alltihop i maltpipan i samband med att man gör det sista lakningssteget (dvs när maltpipan är lyft och man häller lite vatten genom den för att laka ur det sista).
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Vad bra att det fungerar. Hur mycket mäsk blir man typ då tvungen att hälla igenom maltöret eller lakvatten så att extraktet från svart och brunmalten tar sig genom. Behöver man kompensera med att öka mängden svart och/eller brunmalt om man låtit det det dra i hela 24 timmar i rumstemp?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Såhär har jag gjort.

Om man vill ersätta en del av mörkare maltsorter med kallmäskad dito får man tänka på att man ska använda mer och det ska gärna malas hårdare. Jag gjorde nyligen en "nybörjarporter" där jag inte ville ha så stark rostad smak men all färg osv. Jag minns inte receptet nu men om det var 400g chokladmalt i grundreceptet så använde jag istället 200g i mäsken och 400g ytterligare kallmäskas.

Kallmäskningen görs i en bytta med ljummet vatten där den malten blandas i och lämnas ett dygn eller så. Man bör nog röra om i kärlet ganska ofta och jag använde ganska mycket vatten - typ 4 liter eller så. På bryggdagen häller jag av vörten som bildats i kallmäskningskärlet och häller sedan direkt i koket. "Sumpen" som blir över från kallmäskningen lägger jag ovanpå maltpipan efter att jag lyft upp den vid utmäskningen och lakar ur med ytterligare 4-5 liter vatten.
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

ok, du dubblade alltså den mängden choklad som som fick kallmäskas. Jag tog nu och finkrossade all choklad och svartmalt och dubblade mängderna. Tycker du att resultatet blev bra?
Är ute efter att få till en porter som alla kan tycka om.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Resultatet är hyllat av såväl "icke-porter-drickare" som motsatsen. En rundare smak helt enkelt. Så ja, jag tycker det blev bra.
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Ok, det låter lovande. Men jag blir inte riktigt 100 % vad du menar med koket. Är det innan lakningen vid slutet av mäskningen eller tillsattes kallmäsken i slutet av vörtkoket och att maltröret med filterbädd då åter placerades över koket för en "bonus" lakning?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Nej - vid utmäskningen med BM lyfter man maltpipan och vrider den ett kvarts varv och ställer den på kanten. I detta läget häller jag på sumpen, spolar igenom 4-5 liter varmt vatten (med inte alltför högt flöde), väntar tills det runnit igenom (kanske 5 min) och lyfter sedan av maltpipan. Därefter häller jag i vätskan jag tappat av kallmäskningen direkt i BM. Efter detta kokar jag som vanligt.
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Ok, tog nu och hällde allt kallmäsk i maltröret då jag hade haft för lite vatten för att kunna dekantera. Tycker det ser aningen lite svagt ljusare ut men det är förmodligen inbillning. Porter ser det dock tveklöst ut att vara. Tycker dock att det mesta extraktet borde åkt ut i vörten då jag lakade med ca 4 liter efter. Nu är det bara att hålla tummarna.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Det blor säkert bra.
Skumgodis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Skumgodis »

Hej hej, på fredag skall det bryggas mörkt/svart och jag skall kallmäska de rostade maltsorterna.
Grejen är att jag använder BIAB och är lite osäker på hur jag skall tillsätta kallvörten.
Precis innan jag lakar ur eller i slutet av koket? Vad tror ni?
Skriv svar