Går det att rädda upp vårt misstag?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hobgobbler
Delmäskare
Delmäskare

Går det att rädda upp vårt misstag?

Inlägg av Hobgobbler »

Vår andra bryggning var idag dags att tappa upp på flaska för sekundärjäsning. Vi hade 30 liter som skulle primas med 200g honung, vi missade att blanda ut honungen i varmt vatten först - klantigt nog blandade vi ner den rakt ner i tappningsfatet. Min misstanke är att detta nu inte spridit sig i vörten som det skall och att ölet på flaskorna nu inte kommer att kolsyrejäsa och därför även förstöras. Finns det ngt sätt att rädda upp detta misstag? Jag tänker att man kanske kan tillföra socker/honung/rörsocker direkt i flaskorna?

Tacksam för tips
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Går det att rädda upp vårt misstag?

Inlägg av Jazz »

en mockabit socker i varje flaska borde fungerar.
Sekundär jäser gör man inte i flaska utan i ett nytt jäskärl. :wink:
Oftast kan man skippa sekundär och endast köra längre i primär
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Alltså, ni använder honung istället för vanligt socker för att få kolsyra?
Det låter som att vissa flaskor kommer få för mycket honung och andra inget alls.

Gissningsvis bör ni kunna låta flaskorna stå några veckor, öppna och kolla om det blivit nån kolsyra. Har det inte det så kan ni ju släppa ner lite socker och sen återförsluta och låta stå i några veckor till, det bör fixa sig så. Har det blivi kolsyra så vet jag inte, då får ni väl dricka den flaskan... : ) Risk för att ni får för mycket kolsyra i några.
Hobgobbler
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hobgobbler »

Ja, det är precis min tanke också. Problemet blir väl att de flaskor som inte fått i sig någon honung kommer förstöras eftersom att luften i flaskan inte äts upp av jästen - därför inget vacum. Så funderar på om enda möjligheten är att, nu snarast, tillföra socker eller honung - med risken att några flaskor får för mycket socker i sig och några får rätt.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Hej
Jag har haft problem med flaskjäsning vid ett tillfälle. Jag öppnade då alla flaskorna och tillsatte 1 krm jäst (torrjäst som
jag rehydrerat) i varje flaska + några gram socker. Jag vill minnas att jag använde i storleksorning en tsk socker till varje
flaska. Flaskjäsningen kom då igång och jag fick ett öl som jag var mycket nöjd med. Det är klart att det är en risk att
man får in andra mikroorganismer och ny luft men alternativet är ju att kassera ölen så man har inte så mycket att förlora
på att försöka.

/Anders
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Det blir inte något vakuum, i normala fall kommer du få ett par lager ovanför vätskan, överst luft då det är det lättare och nedanför koldioxid, då det är tyngre. Mer eller mindre komprimerat

Kortsiktigt hade jag inte brytt mig så väldigt mycket om förstörelsen av ölet avseende luften i flaskan. Jag hade nog varit mer orolig för de som har för mycket socker i sig. Har läst nånstans att man kan kyla de misstänkta flaskorna kraftigt och smygpysa ut lite åt gången, återförsluta sen igen. Kanske vore ngt att testa.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Pastoriserade ni honungen?
letsdrinkbeer
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av letsdrinkbeer »

Var försiktig med de flaskorna som har mycket honung i för att du riskerar får 'bottle bombs' om sockret är inte bra uppblandad med ölet.
Skriv svar