Jorda elpatron
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Jorda elpatron
Ni som kör med elpatron i grytan, har ni jordat den i grytan då?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Jorda elpatron
Ja, óch här är det riktigt farligt att fuska. Du vet aldrig hur tjockt isolerskicktet innuti slingan är óch skulle grytan bli ledande så kan det gå riktigt illa. Alla seriösa patroner har jordanslutning så anslut den óch låt jordanslutning vara nån cm längre än alla andra sladdar så den är den sista sóm lossnar om dragavlastningen skulle fallera.
Sent from my SK17i using Tapatalk
Sent from my SK17i using Tapatalk
Kan förstå att de verkar rätt obra att fuska med det
Har du några tips på hur jag bäst jordar i grytan?
Hej, det värmeelement jag nyttjar ser ut som bilden nedan. Jag har jordat den genom att ansluta jord till själva höljet till slingan (vid mutter på bilden längst upp till vänster, använder en rejäl ringkabelsko som sitter mellan två muttrar)
Då mitt elemenetet är direkt fastskruvat i botten på min rostfria HLT är det en bra lösning i detta fall.
EDIT: bara för tyldighetens skull så jodar jag såklart på utsidan av kastrullen
Hur du jordar bäst beror på hur ditt element ser ut (främst fästet)

Då mitt elemenetet är direkt fastskruvat i botten på min rostfria HLT är det en bra lösning i detta fall.
EDIT: bara för tyldighetens skull så jodar jag såklart på utsidan av kastrullen
Hur du jordar bäst beror på hur ditt element ser ut (främst fästet)

Det kan ju vara ett toppen alternativ de ju 
Har du packningarna till elementet på insidan eller utsidan av grytan?
Packingen till elementet sitter på insidan av grytan. På utsidan är den fäst med mutter, bara en rostfri bricka mellan (så slingans hölje har "kontakt" med själva kastrullen) Sedan har jag såklart mätt att det är ledande mellan (utsidan av) slinga-kastrull-kontaktjord. Har även mätt att det INTE är kontakt mellan jord och fas/nollan.Hojten skrev:Det kan ju vara ett toppen alternativ de ju
Notera att den slinga jag kör med är på 3kW, vilket innebär att man behöver ha säkrat för 16A (ej 10A) för just denna modell.
Om du funderar på denna typ av slinga skulle jag även rekommendera en variant som inte står "rakt upp" i alla fall om du skall koka med den (jag kokar inte med denna, jag värmer upp vatten i min HLT till mäsktemp) Detta då värmen stiger och det är svårt att få ett kok i botten med denna typ av slinga. Skulle då istället rekommendera något som ser ut mer såhär;

EDIT: värt att notera att även denna är för kraftfull för 10A säkringar.
Kanon, tack för infon
Har du byggt in anslutningen på patronen i något?
Byggde in den i en kopplingsdosa, IP66 klassad. kommer inte ihåg vilken exakt det var men någon av dessa; http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-i ... sa-350008/Hojten skrev:Kanon, tack för infonHar du byggt in anslutningen på patronen i något?
För att undvika att den blir för varm sitter dock inte dikt an mot kastrullen, muttrarna som skruvar fast slingan I kastrullen agerar distanser. Jag har provat att koka upp vatten (bara för att testa) och det funkade bra. Jag vet däremot inte om det funkar lika bra att koka över timmen (vet inte hur varmt det blir runt kopplingsdosan då)
För egen del räcker det då jag inte kokar i den (kommer styra värmeslingan med en PID, den kommer alltså slå på och av en del) och sällan/aldrig hålla högre vattentemp än typ 70-75 grader.
Det var min tanke att sätta en sådan över anslutningarna oxå, eventuellt även köra krympslang på anslutningarna oxå.
De är inte så att man skulle kunna få besvära herrn med ett kort på bygget och anslutningarna kanske 
- assistredo
- Maltrostare

Det är kinesiska element från ebay.
Jag har köpt två av den senare modellen. Ingen av dessa var användbara eftersom anslutningarna 'leavar' väldigt dåligt. Har man tjockare gods går det kanske att tvinga dit, men känns som att man iaf riskerar läckage. Anmärkningsvärt är även att enl. säljaren ska dessa inte monteras i metallkärl. Skyddsjordar man bör det nog vara ok ändå.
Jag har köpt två av den senare modellen. Ingen av dessa var användbara eftersom anslutningarna 'leavar' väldigt dåligt. Har man tjockare gods går det kanske att tvinga dit, men känns som att man iaf riskerar läckage. Anmärkningsvärt är även att enl. säljaren ska dessa inte monteras i metallkärl. Skyddsjordar man bör det nog vara ok ändå.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
ebay som redan kontateratsassistredo skrev:Ceder, var har du hittat elementen ifråga?
Jag har 3000 w varianten som återfinns på bild ovan i tråden. Hade Inga problem alls med att skruva in det i botten på min kastrull.
Tråkigt för dig. Den övre modellen som jag har köpt funkade hur bra som helst. Inga problem alls att få tät.bryggapa skrev:Det är kinesiska element från ebay.